Monday, December 28, 2009

London: Tidak Terpedaya Dengan Pandangan Sendiri.

CATATAN PERJALANAN: Menulis terus dari London, sekarang..





SAYA berada di Paddington, London jam 11.33pm waktu tempatan di Shaftesbury Premier Hotel. Harga penginapan 100 pound sehari setelah discount dengan dua buah katil double lengkap dengan tempat memasak air, microwave dan peti sejuk. Suhu 7 darjah tidak begitu sejuk , dikawasan bandar, senang mendapat makanan halal macam di Malaysia. Sekiranya anda ke London, daripada lapangan terbang Heathrow, menaiki Heathrow Connet dengan harga 7.9 pound kePaddington mengambil masa 25minit.

Sekiranya anda menaiki penerbangan Air Asia anda akan sampai dilapangan terbang Standsted dan elok lah menginap di Hilton, Standsted yang harganya lebih kurang serupa diPaddington. Semasa di Paris saya sempat ziarah ke Le Grande Mosquee, di La Monge, sebuah masjid terbesar di Perancis, berusia 100 tahun lebih yang dihadiahkan oleh kerajaan Perancis kepada orang-orang Islam yang membantu kerajaan Perancis didalam satu peperangan. Masjid berkenaan bersebelahan dengan Musium Nasional Perancis terdapat taman didalam perkarangannya.

Apa yang menarik Masjid yang kedua terbesar diEropah ini mempunyai program musim sejuk memberi makanan percuma setiap petang dikelolakan oleh Restoran Masjid dengan jayanya sejak empat tahun lalu bermula setiap Disember dan berakhir pada penghujung bulan bulan Januari. Saya sempat beratur bersama orang ramai dan makan berhidang ba mia, kambing dan kus-kus. Setiap orang juga diberi sebiji apple dan semasa pulang boleh berbekal roti baget (roti panjang, dulu saya suka kata roti Perancis, tapi hampir semua negara Eropah dan negara-negara Arab mempunyai roti tersebut).

Roti Baget ini dibelah dan dimasukkan tuna dan sayuran , inilah yang saya makan di Paris, walaupon keras kena baham juga sebab payah nak jumpa kedai makanan halal di kawasan sekitar Best Western Hotel, Passy. Saya juga menyebut haritu Paris kota serba kemewahan yang menjadi kebanggaan Eropah. Memang Paris mempunyai perkara sama seperti nenas disebut 'ananas', pisang kaki disebut 'kaki' dan mungkin ada banyak lagi perkara seumpama.

Dari segi makanan mereka memiliki ketam, udang yang bersaiz besar dengan harga berpatutan, misalnya lobster yang dibelah dua dengan ramuannya sekali dijual dengan harga 8.30 euro. Tiram hidup dijual mengikut saiz sekilo 8 hingga 14 euro. Sungguh perbezaan matawang euro besar hingga 4/5 ringgit duit kita tetapi pemakaian wang sesuai dengan pendapatan setempat di negara masing-masing. Sebab itu adalah penting nilai wang tinggi. Kejatuhan matawang membantu dalam eksport negara, tetapi kejatuhan yang terlalu lama akan mendatangkan kesan buruk kepada Rakyat.

Kemiskinan juga akan melahirkan kerosakan moral, kecurian dan pecahamanah sepertimana sedang berlaku ketika ini di negara kita. Ada satu perkara ingin saya sebutkan tentang kotaraya besar Paris ke, London ke atau sebelum ini Prague mempunyai satu kesamaan. Masih ujud peminta yang... Inilah perkara yang patut diambil iktibar.

Nabi Muhammad menyebut dalam hadithnya, "Telah datang satu hari nanti orang-orang tidak mahu menerima sedekah.." dimana pada masa itu Nabi menyatakan orang-orang miskin memiliki gudang-gudang yang besar.

Saya ingin berpesan, pada diri dan keluarga saya , tolong lah sesiapa yang susah sebelum ianya sendiri mula meminta-minta, tambah-tambah lagi yang sedang meminta-minta tanpa prasangka.. Bantulah mereka bukan sekadarnya sahaja, tapi kalau boleh selesaikan masalah satu hari mereka, satu minggu dan lebih baik jadikan amalan yang tidak putus-putus. Inilah kebaikan disebalik prasangka aib, sebab apa yang kita perolehi atas usaha kita atau kepandaian kita sebenarnya adalah pemberian Allah supaya kita bersyukur.

Bukan menyombong dan bakhil. Pelajarilah bagaimana mengenali kesusahan dan kepayahan orang lain supaya kita tidak terpedaya dengan pandangan kita sendiri. Sebagai hamba Allah apa ertinya implasi sifar itu dengan kehidupan kita.

Di angkat dari Blog http://bakaryasin.blogspot.com/ di bawah tajuk 'Bukan Kita Sahaja'. Banyak lagi catatan perjalanan kawan lama saya Hj Bakar Yasin ini.. Moga-moga selamat dalam perjalanan.. Teruskan, insya Allah & Alhamdulillah.

Ibnu Hasyim
e-mail: ibnuhasyim@gmail.com
Isnin Dis 28 09.

1 comment:

Anonymous said...

lobster 8.90euro tu dkt kedai mana? igt lagi tak nama kedai

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails