Monday, December 28, 2009

Kartika Saridewi Temui Nik Aziz Lambang Sokongan Kpd Negara Islam.

KOTA BHARU, 27 Dis: Bekas model sambilan, Kartika Saridewi Shukarnor yang pernah mencetus polemik berhubung hukuman sebat atas kesalahan minum arak, hari ini menemui Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat.

Beliau bersama anggota keluarga dan rombongan dari Pusat Pendidikan Al Baroqah, Manjor, Ipoh mengunjungi Menteri Besar Kelnatan itu di kediaman rasmi di JKR 10. Turut bersama anak bongsunya, Kaitlynn Saridewi, 5 tahun.

Kartika ketika ditemui menyatakan beliau sudah lama menyimpan hasrat menemui ulama terbabit. Sebelum ini Mahkamah Tinggi Syariah Kuantan menjatuhkan hukuman ke atasnya pada 20 Julai lalu selepas beliau mengaku bersalah minum arak. Hukuman enam sebatan dan denda RM5,000 dikenakan.

Bagaimanapun hukuman sebatan tersebut masih ditangguh sehingga sekarang biar pun Kartika beriya-iya menjalani hukuman tersebut. Bagaimanapun ramai pemimpin wanita Umno dan beberapa badan bukan kerajaan mahu Kartika tidak menjalani hukuman tersebut, yang dianggap mereka bertentangan dengan hak asasi manusia.

Hadir sama pada pertemuan tersebut, anggota-anggota Exco kerajaan negeri, Dr Mohamed Fadzli Hassan dan Wan Ubaidah Omar serta anggota parlimen Rantau Panjang, Siti Zailah Mohd Yusof.

Komen Blog Ibnu Hasyim: Seorang ulama pernah mengatakan, "Tidak sempurna iman seseorang itu, selagi negaranya masih belum menjadi negara Islam yang sebenarnya". Negara Islam sebenar ialah negara yang melaksanakan Islam secara keseluruhan (syumul) politik, ekonomi dan sosial, termasuk melaksanakan hukum sebat ke atas peminum arak.

Ertinya rakyat Islam yang faham, mahu perundangan Islam dilaksanakan, terutama ke atas diri mereka sendiri. Amat malang bagi negara seperti Malaysia hanya mengaku negara Islam, tetapi tidak memberi kebebasan kepada umat Islam melaksanakan hukum dan ibadah Islam di dalam negaranya sendiri.

Hanya mereka yang kepala otaknya berselaput berselepet dengan 'otak penjajah' sahaja yang menolak perundangan Islam dengan berbagai alasan seperti menyalahi hak asasi manusia, hukum hudud Islam itu adalah 'hudud PAS', dan sebagainya. Kadang-kadang barua dan talibarut-talibarut penjajah ini lebih berlagak tuan dari 'tuan mereka' iaitu 'kepala bapak penjajah' yang sebenarnya!

Kehadiran Kartika Saridewi menemui Tok Guru Nik Aziz pemimpin parti penegak negara Islam adalah lambang sokongan orang Islam yang mahu kepimpinan Islam di negara ini.

Wallahu 'aklam.

2 comments:

Unknown said...

salam tuan mintak kebenaran amik ayat ni untuk letak dlm fcbook..'Hanya mereka yang kepala otaknya berselaput berselepet dengan 'otak penjajah' sahaja yang menolak perundangan Islam dengan berbagai alasan'

Ibnu Hasyim said...

Boleh, al-hamdulillah.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails