Thursday, December 31, 2009

Gossip Artis: UMNO Jadikan Melayu Pemuja Artis.

HALAMAN HIBURAN

KL 31 Dis 09: UMNO yang menjadikan orang Melayu menjadi pemuja dan pemuji artis. Itu pandangan yang dikemukan oleh web 'Malaysia Waves' semalam. Menurutnya, inilah kejayaan utama UMNO yakni menjadikan orang Melayu menjadi pemuja dan pemuji artis. Ulama dikeji, artis dijunjung. Itulah kejayaan UMNO paling besar.

"Selama UMNO memerintah, ulama dikesampingkan, dibunuh, difitnah, dinista, dikeji, diketepikan dan segala yang keji yang boleh dilakukan kepada manusia telah dilakukan oleh UMNO kepada para ulama. Manakala para artis diberikan status yang cukup tinggi di minda orang Melayu. Segala cerita dalam kain para artis hendak dijadikan pengetahuan umum." Ujar web itu.

Menurutnya lagi, oleh sebab itu, demi membersihkan pengaruh dan kesan tarbiyyah UMNO ini, maka Malaysia perlu menerima serta melaksanakan fatwa Nahdatul Ulama ini secara menyeluruh. Inilah fatwanya..

'Ketua Umum Pengurus Besar Nahdatul Ulama, Hasyim Muzadi menyatakan tayangan infotainment gosip bersifat ghibah (pergunjingan), hukumnya haram. Fatwa tersebut menurutnya sudah diputuskan berdasarkan hasil Musyawarah Alim Ulama NU di Surabaya, Juli 2006 lalu..'
Di Indonesia, menurutnya lagi, terdapat satu jenis hiburan yang dipanggil “infotaimen”. Ianya adalah rancangan-rancangan di TV yang memaparkan gossip-gossip serta kesah-kesah pribadi dan kehidupan para artis. Biasanya kandungan laporan tersebut samada benar ataupun berasaskan khabar angin semata-mata. Maka, fatwa Nahdatul Ulama itu adalah sangat-sangat difahami dan dialu-alukan. Ianya wajib dibawa ke Malaysia untuk diamalkan.

"Walau sebagaimana jelek kehidupan artis itu, ianya tidak sepatutnya dijadikan bahan hebahan umum. Ini kerana kejelekan perangai para artis itu sekiranya dihebahkan bakal dijadikan ikutan serta contoh tauladan oleh masyarakat umum yang jahil dan lemah pegangan agama mereka. Ini adalah salah satu perancangan Barat untuk menghancurkan Islam.

"Berapa ramai belia dan beliawanis kita yang berpakaian serta berkelakuan seperti tauladan yang ditunjukkan oleh artis-artis kesayangan mereka? Juga, sememangnya definasi “Al Ghibah”(mengumpat) adalah aib serta kelemahan seseorang yang tidak diketahui umum. Sebagai contoh, sekiranya seorang saudara kita itu minum arak, tetapi ia dilakukan dalam keadaan tertutup, maka haram bagi kita menghebahkan perkara tersebut kepada orang ramai.

"Namun, sekiranya saudara kita itu meminum arak di khalayak ramai, maka selepas itu menceritakan tentangnya tidak lagi merupakan mengumpat (Al Ghibah). Begitulah juga kehidupan pribadi para artis. Selagi kejelekan serta aib para artis itu masih tertutup dan tidak diketahui ramai, maka HARAM hukumnya kita menceritakan kepada rakyat umum.

Menurutnya, maka, inilah asas kepada pengharaman “infotaimen” ataupun dalam bahasa kita di Malaysia, “Gossip Artis”. Secara mudahnya, pengharaman “gossip artis” ini diasaskan kepada beberapa sebab yang cukup baik:
1.0 Supaya kejelekan serta kebobrokan kehidupan artis tidak dijadikan contoh tauladan oleh majoriti umat Islam. Contoh tauladan pada umat Islam adalah para ulama, para pemimpin yang soleh, para politikus yang amanah, para intellek yang mahir dalam ilmu mereka. Bukan artis. Artis hanya menghibur bukan menunjukkan bagaimana hendak menjalani kehidupan sehari-hari.

2.0 Supaya para artis dijamin kehidupan pribadi mereka dan menjamin hidup mereka terjamin dari segi kerahsiaan dan privasi yang sepatutnya dinikmati oleh rakyat umu.
Contohnya, dalam kesah Mawi dan Ina, kata penulis web itu..

"Saya kata betapa hinanya orang Melayu di Malaysia pada masa itu. Kenapa kita orang Melayu nak sibuk mengapa Mawi dan Ina putus tunang? Mengapa peristiwa itu harus diadakan satu sessi program sejam dalam bentuk temuramah? Saya cuba untuk menonton temuramah Mawi dan Ina tersebut dan saya dapat nampak Mawi tidak berapa selesa dalam temuramah tersebut.

"Jelas, Mawi terpaksa mengadakan temuramah tersebut atas dasar mengikut kontrak beliau. Saya tak dapat menonton lebih dari 5 minit. Penghabisan sekali saya tukar channel dan menonton “Discovery Channel” yang lebih berfakta dan membina minda. Saya tak faham apasal orang Melayu sibuk sangat pasal kehidupan pribadi Mawi? Dia nak putus tunang ke, dia nak bercerai ke itu antara dia, keluarga dia, keluarga Syikin dan Syikin sendiri.

"Mengapa perlu disensasikan? Hanya kerana beliau sebagai artis maka segala dalam kain beliau harus dikeluarkan? Minda orang Melayu telah dirosakkan dengan budaya gossip artis. Kehidupan pribadi artis disensasikan dan menjadi bahan bualan orang Melayu sepanjang hari. Hasilnya yang rugi adalah orang Melayu sendiri yang terkebelakang dari segi pembangunan dan kemajuan dunia.

"Mengapa tokoh2 Melayu yang berjaya dalam berbagai bidang professional dan intelek tidak diagungkan oleh orang Melayu? Mengapa hanya artis yang menjadi keagungan orang Melayu? MAcamana orang Melayu nak jadi hebat? Zaman sahabat dahulu, para hero mereka adalah Nabi SAW dan para Anbiyya. Tidak heranlah para Sahabat dapat menjatuhkan empayar Rom dan Parsi dalam masa tidak sampai 50 tahun selepas tertubuhnya Negara Madinah.

Oleh itu menurutnya, biarkan para artis hidup dengan cara hidup mereka. Kita umat Islam dan umat Melayu tak perlu sibuk menjaga tepi kain para artis. Kita ada kerja yang lebih besar, yakni membersihkan Malaysia dari pengaruh anti Islam dan anti Melayu UMNO.

Komen Blog Ibnu Hasyim: Beranikah ulama-ulama di bawah ketiak kerajaan di Malaysia mengeluar fatwa seperti itu di Malaysia? Kalau berani buatlah! Ataupun mereka sebenarnya yang lebih-lebih, minat dengan gossip artis seperti itu daripada terbalik 'periuk nasi' sendiri?

3 comments:

batupelebodo said...

bukannya UMNO je, tapi NIK AZIZ sendiri pun memuja AMY search, Siti Nurhaliza, dengan cara tak langsung PAS pun memuja artis. Saya tengok blok nimenyiarkan berita yang memutarbelitkan fakta, penulis memang kaki fitnah dan pembelit ni, mengadu domba berdosa, macam lah PAS tak buat semua apa yang didakwa UMNO yang buat ni, memang penulis blog ni suka memecahbelahkan orang islam dan umat Melayu

batupelebodo said...

PAS cakap macam pandai tapi bodoh cakap kat orang lain itu tak kena ini tak kena tapi PAS sendiri berak cirit merata-rata tak sedar. Inilah yang dikatakan ulama akhir zaman , suka bermegah-megah kononnya mereka lah yang lebih alim dari orang lain, padahal kalau siasat latar belakang pemimpin PAS, macam2 macam ada, kroni, maksiat, gila duit, nafsu serakah, gila perempuan, kawin banyak tapi tak tau bertanggung jawab, berlagak alim. Kat tempat aku ada seorang guru dari kelantan yang bercakap pasal agama dia lah hebat, najib ahli neraka, orang bn rasuah dan macam2 lagi, last2 terbongkar kisah dia buat maksiat dengan bini orang, bukannya sorang dia buat kerja haram tu tapi 2 orang bini orang yang dia dah buat kerja haram tu, maksud saya melakukan persetubuhan, dan sekarang ni nak buka mulut pun tak berani, takut kena makan penumbuk aku, biasalah kerja orang ahli syurga .tapi yang aku herannya orang2 PAS tahu tak lah pulak ambil tindakan, kot2 kalau orang PAS buat takpa sebab depa ahli syurga. Aku tunggu masa jah nak belasah mamat ni

Anonymous said...

Betul kaka ko. Bila aku baca blog ni, aku jadi ragu kak kerjaan BN. Memang blog ini penghasut. Pembelit!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails