Monday, December 28, 2009

Keguguran Janin: Awas Merebak Ke M'sia.

Remaja Britain kerap gugur anak

LONDON: Remaja menjadikan pengguguran janin sebagai kaedah kawalan kelahiran dan sesetengah mereka melakukan prosedur itu sekurang-kurangnya empat kali sebelum berusia 18 tahun.

Data Kementerian Kesihatan menunjukkan, hampir 1,500 daripada 19,000 remaja wanita berusia kurang 18 tahun yang menggugurkan janin tahun lalu pernah melalui proses itu sebelum ini. Sekurang-kurangnya seorang remaja melakukan prosedur itu sebanyak lapan kali.

Mengikut data 2008, 74 remaja melakukan pengguguran ketiga dan 15 remaja melakukan di antara tiga dan enam kali sebelum berusia 18 tahun. Bagaimanapun, realiti itu tidak disedari kerana kerajaan merahsiakan amalan berkenaan disebabkan kebimbangan terhadap identiti remaja terbabit.

Aktivis masyarakat berkata, angka itu meningkatkan kemungkinan sesetengah remaja tidak menganggap pengguguran janin boleh mengancam nyawa, sebaliknya menyangka ia sekadar kaedah mengelak kehamilan tidak dirancang. - Agensi

Komen Blog Ibnu Hasyim: Kementerian bertanggungjawab perlu peka, supaya virus ini tidak menyelinap masuk ke negara kita (bahkan mungkin dah masuk pun!), kerana tidak kurang bahayanya dari H1N1. Berlaku pembunuhan dan kematian yang lebih besar bahkan dari dalam rahim atau janin lagi.

"Haram janin sengaja digugurkan,
Sebelum bernyawa hukumnya makruh.
Mubah jika ternyata keuzuran
Ikutlah syariat bersungguh-sungguh."

Pantun hukum dari Mufti Wilayah Persekutuan kira-kira 30 tahun lalu..

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails