Tuesday, December 29, 2009

PJ S'ngor Diminta Adakan Himpunan Jelaskan Hubungan Dg PR


Oleh Asyok Kumar

KL. 29 Dis 09: DATO' Dr Hj Hasan Ali Pesuruhjaya PAS Selangor diminta supaya mengadakan himpunan pengumuman menegaskan bahawa PAS Selangor tidak akan keluar dari Pakatan Rakyat. Demikian dinyatakan oleh Dr Hj Mohd Hasyim, Presiden Grup Universiti Ulu Klang, semasa memberi taklimat kepada ahli-ahlinya di Putrajaya malam tadi.

Hal ini berbangkit apabila ada beberapa ahli kelab tersebut yang masih tidak yakin dengan penerusan kerjasama PAS Selangor dengan PR, menjelang bakal tindakan pengerusi tatatertib PAS terhadap beliau.

"Hal ini tidak mungkin, kerana PAS bukan miliknya (Hasan Ali) seorang." Kata Hj Mohd semasa ditunjukkan SMS yang tersebar di kalangan orang ramai, antaranya berbunyi 'Hasan Ali sedang merangka Himpunan Rakyat Selangor mengheret PAS Selangor keluar PR'.

Sedangkan pagi ini dilaporkan Mursyidul Am PAS Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat kelmarin meminta Umno keluar dari BN dan bersama-sama PAS dalam Pakatan Rakyat sekiranya jujur dan benar-benar mahu memperjuangkan hak rakyat. Tok Guru Menteri Besar Kelantan berkata demikian sebagai mengulas aksi sekumpulan pemuda mendesak PAS Selangor supaya keluar dari Pakatan Rakyat negeri Ahad lalu.

Jelas Tok Guru, mereka yang terbabit dipercayai sebagai ahli atau penyokong Umno. Menurutnya, kalau Umno boleh minta PAS keluar daripada Pakatan (Rakyat), maka beliau juga minta daripada Umno (supaya) keluar dari BN untuk bersama dengan PAS," jelas Nik Aziz seperti yang dilaporkan suatu akhbar tempatan.

Tok Guru MB berkata, teknik menjadi dalang mengganggu PAS tersebut merupakan amalan kebiasaan Umno sejak PAS mula memerintah Kelantan dua dekad lalu lagi. Tok Guru juga meminta UMNO menggugurkan dasar kebangsaan dan bersedia menerima Islam sebagai dasar parti, sekiranya jujur mahu bersama-sama perjuangan Islam yang dibawa PAS.

Tambahnya lagi, Umno juga seharusnya bersedia menerima parti-parti komponen Pakatan Rakyat yang lain kerana PAS sekarang komited bersama-sama Pakatan Rakyat demi menumbangkan kerajaan yang zalim secara demokratik. Dan Pakatan Rakyat lebih memenuhi semangat 1Malaysia, berbanding BN.

Oleh itu kata Hj Mohd, "Adalah wajar Dato' Hasan mengadakan himpunan pengumuman menegaskan semula bahawa PAS Selangor tidak akan keluar Pakatan Rakyat.' katanya sewaktu dihubungi semula melalui telefon sebentar tadi. (AK)

1 comment:

Pak Oncu said...

Hasan Ali,,,hmmmmmmmmm dia seorg melayang, ribuan yg ikhlas dan jujur yang datng,,,,,,,
go go hassan ali go,,,,,,
go go hassan ali go,,,,,,
go go hassan ali go,,,,,,
go go hassan ali go,,,,,,
go go hassan ali go,,,,,,
go go hassan ali go,,,,,,
go go hassan ali go,,,,,,
go go hassan ali go,,,,,, 2 UMNO,,,,,,

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails