Sunday, June 07, 2009

Musuh Dalam Selimut -Dr Datuk Haron Din



Presiden PAS dan Dr Haron Din (kanan)
selepas ucapan penangguhan.
Foto BERNAMA.

SHAH ALAM Ahad Jun 7, 2009: Timbalan Mursyidul Am, Datuk Dr. Haron Din dan bekas Naib Presiden, Datuk Husam Musa 'bertembung secara terbuka' di muktamar tahunan parti itu hari ini berhubung isu wujudnya "musuh dalam selimut" dalam PAS.

Haron menjelaskan isu tersebut apabila dibangkitkan oleh Husam beberapa minit sebelum itu dalam ucapan penggulungannya. Husam berkata, "Saya rendah hati berharap Datuk Haron akan menjelaskan kandungan ucapannya" dalam kertas kerja pada sambutan 25 tahun kepimpinan ulama PAS.

Juga dalam ucapan penggulungannya, Haron menafikan yang beliau pernah menyebut wujud "musuh dalam selimut" dalam parti tersebut sehingga membawa kepada kegelisahan di kalangan banyak pihak termasuk Husam sendiri. Husam tewas dalam pertandingan jawatan Timbalan Presiden kali ini.

“Saya ingat tidak ada saya sebut (musuh dalam selimut). Saya tidak kata dalam PAS ada musang berbulu ayam. Dan saya tidak kata ada musuh dalam selimut," kata beliau ketika menggulung perbahasan Muktamar Tahunan PAS Ke-55.

Pada sambutan 25 tahun kepimpinan ulama PAS dua minggu lalu, Haron menjelaskan, beliau hanya menyebut supaya PAS sentiasa berhati-hati mengambil langkah berwaspada kerana berhadapan dengan kewujudan musuh. “Tetapi saya sebut, musuh sentiasa ada, mungkin sebutan itu orang mengulas dan menambah,” tambah beliau.

"Musuh sentiasa ada... saya cuma mengingatkan pemimpin-pemimpin PAS," jelas beliau sambil menambah, ucapan itu tidak merujuk kepada sesiapa dalam parti. Sebaliknya menurut beliau, ucapan itu hanya satu peringatan kepada pucuk pimpinan PAS. Haron berkata, Husam memang ada membangkitkan isu tersebut dalam pertemuan baru-baru ini dan telah memaklumkan bahawa akan menerangkan di muktamar agar semua pihak faham tentang kandungan ucapannya tempoh hari. Dalam kertas kerjanya itu, Haron menyarankan agar PAS mengubah sistem pemilihan bagi mengelak situasi "memenangkan musuh Islam."

Antara cadangan yang diutarakan ialah menerapkan kaedah pemilihan kepimpinan PAS berdasarkan pelantikan kepimpinan sebagaimana kitab feqah. Kertas kerja itu bertajuk Memperkukuh Kepimpinan Ulama". Seminar itu diadakan secara tertutup.

Dalam kertas kerja itu beliau menekankan "pemimpin tertinggi mestilah daripada kalangan ulama.. Dalam konteks ini perlu difikirkan manakah portfolio penting yang mesti dipegang oleh ulama," katanya.

Sehubungan itu jelas beliau, pengesahan atau kelulusan jawatan pemimpin juga harus dilakukan oleh ulama. Dalam konteks PAS, jelas beliau, perlu dibuat pembaharuan berhubung aspek calon-calon pemilihan PAS dan pengesahan Ahli Jawatankuasa Kerja PAS yang dilantik dalam muktamar.

"Calon-calon pemilihan ini perlu disemak kelayakannya oleh Majlis Syura sebagaimana semakan calon pilihan raya.. Calon-calon yang dilantik dalam muktamar hanya sah secara rasmi selepas mendapat kelulusan rasmi daripada Majlis Syura," jelas beliau.

Mengenai asas kepada pandangan itu, beliau berkata, sesiapa sahaja di kalangan ahli PAS layak bertanding di peringkat tertinggi sebagaimana digariskan oleh Perlembagaan. "Ini menjadikan musuh dalam yang dirancang oleh musuh luaran berpeluang menduduki tampuk kepimpinan tertinggi parti.. Keahlian PAS boleh menerima sesiapa sahaja yang Islam dan mereka adalah penentu kepada kepimpinan PAS itu sendiri.

"Ini akan membuka peluang besar kepada Umno atau musuh luar negara untuk meramaikan ahli PAS bagi tujuan mempengaruhi pemilihan PAS atau memenangkan musuh Islam yang sedang berada di dalam.. Sehingga kini kita tidak mempunyai mekanisme khusus bagi dijadikan perisai menghadapi musuh kerana strategi ini dilakukan oleh Amerika Syarikat dalam organisasi Islam di peringkat dunia," katanya lagi. (AK)

Lanjut, sila klik.. Tuesday, May 26, 2009

Mekanisme Baru Sebagai Perisai Hadapi Musuh PAS? -Dr Haron Din.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails