Friday, June 12, 2009

Artis Perlu Rapat Dengan Tokoh Agama.

HALAMAN HIBURAN

Amy Search bersama Tok Guru Nik Aziz

BY Drs Rashdi Deraman

MANIS Friedman sangat benci orang Arab sama seperti rabi Chabad-Lubavith lainnya. Dia mengunakan artis-artis Hollywood mempropagandakan fahaman Yuhudi yang berpusat di Amerika Syarikat (AS). Dia menjelajah seluruh AS berkuliah. Chabad-Lubavitch adalah sebuah aliran dalam ajaranYahudi yang berpusat di AS. Dia adalah jurucakapnya yang sangat terkenal di AS.

”Satu-satunya cara untuk menghancurkan moral musuh bagi Yahudi adalah dengan menghancurkan tempat suci mereka, bunuh semua orang, lelaki, perempuan, anak-anak dan juga binatang ternakan mereka.” demikian Friedman. Friedman berargumen, Israel berkeyakinan jika “tak ada korban awam, tak ada anak kecil yang tertembak, tak ada kesalahan sengaja, kenyataannya tidak ada perang sama sekali!”

Rabi Friedman terang-terangan pernah suatu kali mengaku, ia sama sekali tidak percaya moral bangsa Barat. Nadine Epstein pula, editor Moment, mengatakan dia menerima banyak surat yang berisi caci maki kepada rabi kerana komennya itu. Komen yang sepatutnya bersifat tertutup ini, terus membuat Chabad-Lubavitch macam terbakar janggut, walaupun mereka berusaha menutupnya.

Gerakan Chabad Yahudi memang dikenal sebagai sebuah gerakan garis keras terhadap rakyat Palestin. Salah seorang rabi yang lain, Menachem Mendel Chneerson, menolak berdamai dengan Palestin. Rabi Moshe Feller, berasal dari Minnesota, mengatakan Yahudi mempunyai kewajiban untuk membela diri, termasuk membunuh musuhnya untuk semua alasan. Steve Hunegs, ketua Komuniti Yahudi di Minnesota dan Dakotas mengatakan bahawa pandangan Friedman merupakan pandangan umum dari orang-orang Yahudi, tetapi sebenarnya tidak boleh diumumkan kepada orang ramai.

Komen Blog Ibnu Hasyim: Itu sebabnya artis-artis kita perlu ada matlamat dan pendirian yang jelas, supaya tidak diperalatkan oleh golongan-golongan yang seperti rabi-rabi penyesat itu. Perlu mempertahan, membela kebenaran dan keadilan. Perlu rapat dengan tokoh-tokoh agama, seperti yang dilakukan oleh beberapa artis kita akhir-akhir ini. (dari Pelbagai sumber).

1 comment:

hasellusiby said...

erm..memang betul..

tapi, lagi bagus kalau bloggers bertemu pemimpin dan pemimpin bertemu rakyat..

apapun salam...

tumpang ziarah. jika ada yang berminat dengan teori konspirasi, sejarah nusantara yang hilang, sufism, kebangkitan akhir zaman..sila lah ke nusanaga.blogspot.com

harap salam ukhwah akan bertaut demi masa depan..sekian

......................................

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails