Friday, July 30, 2021

Zaleha Hamid &Mat Sentol dapat bantuan..

 

Mat Sentol yang tidak lagi keluar rumah sejak peningkatan kes COVID-19, beramah mesra dengan Hasni. - Foto Ihsan Pejabat Menteri Besar Johor

Hasni melawat Zaleha yang kini sudah berpindah ke kediaman baharu di PPR Uda Utama, Taman Uda Utama, Johor Bahru, sejak Februari lalu. - Foto Ihsan Pejabat Menteri Besar Johor.

KUALA LUMPUR: Belum berupaya bangkit dan masih lemah, sesekali penyanyi veteran, Zaleha Hamid, 65, mengadu lenguh dan sakit badan.

Sekian lama terbaring, Zaleha yang diserang angin ahmar selepas terjatuh dalam bilik di rumahnya di Johor Bahru lebih setahun lalu, bergantung harap kepada suami, Ungku Sulaiman Ungku Aziz, 56, untuk menguruskan keperluan diri.

Ungku Sulaiman yang terpaksa berhenti kerja sebagai pengawal keselamatan bagi menjaga Zaleha kerap menyapu minyak urut dan menggerakkan anggota tubuh isterinya agar segar dan bertenaga.

"Alhamdulillah, isteri sihat. Bagaimanapun, keadaannya masih lemah disebabkan strok. Isteri saya belum boleh bangun dan hanya terbaring.

"Disebabkan itu, dia mengadu lenguh dan sakit badan. Jadi, saya kerap menyapu minyak pada badannya selain melakukan sedikit senaman," katanya berkongsi perkembangan terbaru kesihatan isterinya kepada BH Online.

Pada era 1980-an, Zaleha cukup dikenali sebagai penyanyi dangdut dengan himpunan lagu hit seperti Jangan Kau Tangiskan, Dangdut Reggae, Kerana Pengalaman dan Pria Idaman.

Berbanding hari ini, kesihatan Zaleha atau nama sebenar, Siti Zaleha Abdul Hamid lebih baik. Tahun lalu, Zaleha dilaporkan terlantar dan hanya mampu mengerdipkan mata sebagai tanda isyarat.

Ungku Sulaiman berkata, dia dan isteri sudah berpindah ke rumah baharu di Projek Perumahan Rakyat (PPR) Uda Utama, Taman Uda Utama, Johor Bahru, Februari lalu.

"Alhamdulillah, selepas tiga kali membuat permohonan sejak 2012, akhirnya kami dapat unit PPR, ringanlah tanggungan saya.

"Kalau hendak dibandingkan, kadar sewa rumah lama RM700. Alhamdulillah, kami selesa di sini dan jiran semuanya baik. Ada yang datang menziarah isteri dan beri sumbangan, makanan semua cukup, tiada yang kurang," katanya.

Ungku Sulaiman terharu masalah kesihatan Zaleha mendapat perhatian Menteri Besar Johor, Datuk Hasni Mohammad yang bertandang ke rumah mereka bagi menyerahkan sumbangan wang tunai RM500 menerusi Pakej Rangsangan Ekonomi (PRE) Ihsan Johor 3.0, baru-baru ini.

"Pejabat Menteri Besar menghubungi saya beritahu mahu menjenguk isteri. Mereka datang ke rumah, Ahad lalu.

"Saya terharu kerana masih ramai yang mengambil berat dan mahu tahu keadaan isteri saya. Bukan sahaja Menteri Besar, peminat isteri juga menghulurkan sumbangan dan barang dapur," katanya.

Hasni (duduk) bertanya khabar Zaleha yang masih lemah dan belum berupaya untuk bangun ketika berkunjung ke kediaman penyanyi itu di Johor Bahru, Ahad lalu. - Foto Ihsan Pejabat Menteri Besar Johor

Sementara itu, pelakon veteran, Mat Sentol turut menerima bantuan kerajaan negeri yang disampaikan sendiri Hasni di kediamannya.

Roslee Rashid, 59, iaitu anak Mat Sentol atau nama sebenar, Abd Rashid Yahaya, 88, memberitahu, bantuan kewangan itu sedikit sebanyak melegakan keluarganya yang turut menerima impak penularan COVID-19.

"Terima kasih atas bantuan ini, Alhamdulillah, ini rezeki kami," katanya.

Berkongsi perkembangan Mat Sentol, Roslee berkata, ayahnya hanya duduk di rumah berikutan penularan COVID-19 yang semakin meningkat.

"Saya harap orang ramai faham apabila saya terpaksa mengehadkan kehadiran tetamu demi kepentingan bapa kerana risau dengan penularan jangkitan COVID-19 sekarang.

"Saya cukup berjaga-jaga dalam soal ini. Selepas kunjungan Menteri Besar tempoh hari, saya selalu memeriksa kesihatan bapa saya. Alhamdulillah, tiada selsema dan sebagainya.

"Saya juga tidak mahu mengganggu bapa berehat. Orang sudah berusia, biasalah, ada masa letih dia rehat dan tidur," katanya.

Sementara itu, seorang lagi penerima sumbangan adalah penggiat seni silat dan teater Johor, Othman Jupri, 72.

Othman berkata, COVID-19 menyebabkan beliau hilang pendapatan kerana tidak boleh mengajar silat dan teater.

Bagi menampung hidup, Othman bergantung kepada wang yang dikirim dua anaknya yang bekerja di Singapura.

"Memang rindu dengan anak. Demi mencari rezeki, sudah dua tahun mereka tidak boleh balik ke Johor," katanya.

Kerajaan Johor menyediakan dana RM500,000 untuk diagihkan kepada 11 badan gabungan yang berdaftar di bawah Majlis Kebudayaan Negeri Johor dan Majlis Kebudayaan Daerah.

Seramai 958 penggiat seni di Johor menerima RM500 setiap seorang. (BH)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails