Friday, July 30, 2021

Kempen Covid-19 untuk Pelarian Rohingya &Sinabung Indo.

 


1. Bangladesh Lancar Kempen Vaksinasi Covid-19 untuk Pelarian Rohingya

Bangladesh mengumumkan bahawa akan melancarkan kempen vaksinasi jenis baru coronavirus (Covid-19) untuk pelarian Rohingya.

Menteri Luar Bangladesh Masud Bin Momen dalam satu kenyataan mengatakan bahawa orang berusia 55 tahun ke atas akan diberi vaksin terutamanya di kem untuk pelarian Rohingya di Cox's Bazar.

Momen menyatakan bahawa pelarian Rohingya akan diberikan jenis vaksin yang sama dengan penduduk Bangladesh dan bahawa tidak akan ada diskriminasi antara penduduk tempatan dan pelarian.

Pentadbiran Bangladesh telah mencatatkan bahawa 50 ribu pelarian akan diberi vaksin setelah peningkatan jumlah kes. Di kem Cox's Bazar, setakat ini 27 orang kehilangan nyawa kerana tertangkap Covid-19.

Bangladesh, negara yang paling terjejas oleh krisis Rohingya (Arakan), menempatkan lebih daripada 1.2 juta pelarian Rohingya.


2. Gunung Sinabung Indonesia Meletus Lagi

Gunung Sinabung, yang terletak di wilayah Sumatera Utara Indonesia, menyemburkan abu ke langit.

Aktiviti di Gunung Berapi Sinabung berlaku pada hari Rabu.

Akibat letusan itu, yang dinyatakan berlangsung selama 12 minit, abu dan asap mencapai ketinggian 4.500 meter.

Armen Putra, pengarah agensi geologi tempatan, melaporkan bahawa abu dan asap kekal di langit untuk waktu yang lama.

(IH)

1 comment:

Anonymous said...

Yg penting skrng ialah bersama sama lawan covid. Nanti dah selesai covid barulah tanding nak kerusi pm. Harap abam dan sekutu ungkanya bersabar dan hadapi realiti jangan dok sebar fitnah. Game abam dan persepsinya akan menyebabkan situasi msia akan jadi lebih kucar kacir. So minimizekan dan bantu redakan kucar kacir. Kurangkan provokasi dan sama sama fokus tragedi covid.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails