Tuesday, July 27, 2021

Panas Berbahaya Penyakit Jantung/Asma &makanan istimewa Ankara.

 

1. Gelombang Panas Meningkat di Utara Dunia, Berpotensi Berbahaya untuk Penyakit Jantung dan Asma

Penyelidikan saintifik mengenai pemanasan global telah menunjukkan bahawa suhu malam telah mulai meningkat di wilayah utara juga.

Menurut kajian yang diterbitkan di Lancet, salah satu jurnal sains, kenaikan suhu malam yang dicatatkan di kawasan tropika di dunia sejauh ini kini mulai menyebar ke arah utara.

Dalam kajian yang termasuk dalam Atlas Iklim Kanada, diperhatikan bahawa suhu siang hari meningkat di negara ini, dan suhu malam meningkat lebih cepat di beberapa wilayah, terutama di provinsi Ontario dan Quebec.

Dalam kajian itu,

"Malam adalah waktu ketika tubuh makhluk hidup menjadi sejuk, suhu badan seimbang. Tubuh kita tidak akan mempunyai masa untuk menyejukkan badan jika suhu malamnya tinggi. Bagi orang yang mempunyai masalah kesihatan seperti penyakit jantung atau asma, misalnya , ini boleh menjadi sangat bermasalah dan berpotensi membawa maut. " penilaian dibuat.

Dalam penyelidikan terbaru oleh World Weather Attribution, sebuah masyarakat saintis, dinyatakan bahawa gelombang panas melampau di Pasifik Barat Laut yang mempengaruhi negeri-negeri barat Kanada dianggap sebagai "kejadian meteorologi yang sangat teruk" dan berlaku setiap 1000 tahun.


2. Makanan istimewa Ankara akan diperkenalkan kepada dunia

Ankara, ibu kota Turki, dengan masakan terkaya ketiga selepas Gaziantep dan Elaziğ, akan mempunyai pusat gastronomi.

Ahli gastronomi bandar akan berkumpul dan satu resipi akan dibuat untuk produk tempatan.

Makanan tempatan di kawasan ini seperti Uruş Kapama, Ankara Tava, dan makanan penutup Haside Tatlısı akan diperkenalkan kepada dunia.

Ini bertujuan agar Ankara akan menjadi contoh bagi ibu kota dunia yang lain dengan aktiviti makan dan minum yang sihat dan selamat.


(IH)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails