Thursday, July 29, 2021

Anti-Yahudi di London meningkat &Orang Luar Tinggalkan Indo.

 

1. Kes anti-Yahudi di London meningkat ketika krisis Gaza

LONDON: Polis merekodkan kira-kira empat kali ganda lebih banyak kes anti-Yahudi di London sewaktu berlakunya krisis di Gaza pada Mei lalu berbanding tiga tahun lalu.

Polis Metropolitan London hari ini berkata sejumlah 87 kes anti-Yahudi iaitu 65 kali lebih tinggi daripada angka bulanan tertinggi sebelumnya direkodkan sejak pihaknya mula melaporkan data pada Mei 2018.

Permusuhan antara Israel dan pejuang Hamas mengakibatkan 253 rakyat Palestin maut dalam tempoh 11 hari bermula 10 Mei lalu, menurut Kementerian Kesihatan Gaza.

Sementara itu, serangan roket yang dilancarkan dari Gaza didakwa mengakibatkan kematian 12 rakyat Israel.

Kekacauan turut berlaku di wilayah Palestin selain antara penduduk Yahudi dan Arab di Israel sewaktu konflik terbabit berlangsung sehingga mencetuskan tunjuk perasaan di seluruh dunia.

Krisis itu berlarutan sehingga memberi kesan terhadap orang Yahudi di London, dengan perkataan 'Hitler' ditulis di siling sebuah blok pangsapuri dan batu dilemparkan ke rumah penduduk Yahudi.

Seorang penduduk di kawasan kejiranan Stamford Hill di utara London yang mempunyai komuniti Yahudi Hasidik mendakwa tayar lebih 30 kereta milik Yahudi ditoreh.

Sebuah badan amal yang melindungi penduduk Yahudi Britain, Community Security Trust, mendakwa 116 kes dilaporkan di seluruh Britain dalam tempoh 11 hari sejak 8 Mei lalu.

Pada bulan sama, polis bertindak menahan empat individu selepas meneliti rakaman yang memaparkan suspek sedang melaungkan kenyataan berbaur anti-Yahudi dari sebuah kereta.

Dua lelaki itu juga didakwa kerana ada kaitan dengan kes seorang rabbi atau paderi Yahudi dipukul di bahagian kepala dengan bata konkrit berhampiran sebuah rumah ibadat Yahudi.

Berikutan kejadian itu, Perdana Menteri, Boris Johnson, mengutuk sekeras-kerasnya perbuatan anti-Yahudi yang dianggapnya sebagai melampaui batas sewaktu pertemuan dengan Ketua Rabbi Britain, Ephraim Mirvis.

Datuk Bandar London, Sadiq Khan, turut mengarahkan polis untuk meningkatkan kawalan di kawasan kejiranan yang diduduki orang Yahudi. - AFP


2. Ribuan Orang Luar Tinggalkan Indonesia, Kes Covid-19 Meningkat.

Di Indonesia, negara dengan jumlah kes tertinggi di Asia Selatan dalam wabak jenis baru coronavirus (Covid-19), orang asing mula meninggalkan negara.

Jumlah warga asing yang meninggalkan Lapangan Terbang Soekarno-Hatta di ibu kota Jakarta bulan ini mencapai 19 ribu.

Sam Fernando, yang mengetuai pejabat imigresen di lapangan terbang, melaporkan bahawa terdapat peningkatan yang signifikan dalam jumlah warga asing yang meninggalkan negara ini dalam 3 hari terakhir.

Telah dinyatakan bahawa kenaikan tersebut disebabkan oleh orang yang pindah ke negara mereka sendiri kerana mereka tidak dapat mendapat vaksin Covid-19 di Indonesia.

Warganegara Jepun dan China merangkumi bahagian terbesar dari mereka yang meninggalkan negara ini.

Menurut catatan, 2.962 Jepun, 2.219 China, 1616 Korea Selatan dan 1425 warga AS meninggalkan Indonesia bulan ini.

Di Indonesia, di mana kematian akibat virus telah melebihi seribu dalam 2 minggu terakhir, 86 ribu 835 orang telah meninggal sejauh ini.

Indonesia adalah negara Asia Selatan dengan jumlah kes tertinggi, dengan sejumlah 3 juta 239 ribu 936 kes Covid-19.

Arab Saudi, Emiriah Arab Bersatu (UAE), Taiwan dan Hong Kong memasukkan Indonesia di antara negara-negara dengan larangan perjalanan.

(IH)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails