Friday, July 30, 2021

Ahli Parlimen UMNO diminta jarakkan diri daripada terheret

 

Perlembagaan UMNO menzahirkan ketaatan dan mempertahan institusi Raja-raja Melayu. Gambar Istana Negara. - Foto NSTP/MOHD YUSNI ARIFFIN

KUALA LUMPUR: Semua Ahli Parlimen UMNO mesti menjarakkan diri daripada terheret dalam krisis di antara kerajaan Perikatan Nasional dengan Istana Negara atau Raja-raja Melayu.

Timbalan Presiden UMNO, Datuk Seri Mohamad Hasan, berkata 38 Ahli Parlimen daripada parti berkenaan tidak boleh berada dalam kedudukan dan pendirian yang boleh ditafsirkan sebagai menyanggah teguran Istana Negara.

Katanya, hal itu kerana perlembagaan UMNO tersemat ikrar untuk menzahirkan ketaatan dan mempertahan institusi Raja-raja Melayu.

"Saya menggesa kebijaksaan dan hikmah semua Ahli Parlimen UMNO untuk melakukan perkara yang benar dan selari pendirian parti," katanya hari ini.

Mohamad menggesa kebijaksaan semua Ahli Parlimen UMNO untuk melakukan perkara yang benar dan selari pendirian parti. - Gambar UMNO ONLINE

Semalam, Yang di-Pertuan Agong, Al-Sultan Abdullah menzahirkan rasa amat dukacita dengan pengumuman kerajaan berkenaan pembatalan semua Ordinan Darurat kerana baginda belum memperkenan pembatalan.

Datuk Pengelola Bijaya Diraja Istana Negara, Datuk Indera Ahmad Fadil Shamsuddin, dipetik berkata, baginda turut menzahirkan rasa amat dukacita kerana yang diperkenan dan dititahkan kepada Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Parlimen dan Undang-Undang), Datuk Seri Takiyuddin Hassan Takiyuddin Hassan dan Peguam Negara, Tan Sri Idrus Harun membabitkan cadangan pembatalan semua Ordinan Darurat dibentang dan dibahaskan di Parlimen bagi tujuan diungkaikan, tidak dilaksanakan.

Bagaimanapun, Pejabat Perdana Menteri mendakwa, semua tindakan yang dilaksanakan kerajaan membabitkan pembatalan Ordinan Darurat dan pelaksanaan sidang khas Dewan Rakyat, teratur dan selaras dengan peruntukan undang-undang dan Perlembagaan Persekutuan.

Pejabat Perdana Menteri memaklumkan, kerajaan sudah menyembah maklum nasihat Jemaah Menteri sebanyak dua kali kepada Yang di-Pertuan Agong supaya semua Ordinan Darurat dibatalkan, dan memohon limpah perkenan Seri Paduka Baginda mengenainya.

Mohamad berkata, jawapan balas kerajaan terhadap kenyataan Istana Negara, semalam mengusutkan lagi keadaan, selain menyebabkan Malaysia terjerumus dalam krisis Perlembagaan yang serius.

"Sikap kerajaan jelas angkuh dan tiada kesusilaan terhadap Seri Paduka. Justeru, pendirian rasmi UMNO sudah dinyatakan Presiden (Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi) kelmarin.

"Semua ahli dan pendokong setia parti, walau apa pun kedudukan, jawatan dan pangkat mereka di dalam dan di luar kerajaan, wajib akur serta patuh terhadap pendirian itu.

"Pendirian rasmi UMNO ialah keputusan kolektif parti. Ia selari suara akar umbi di Perhimpunan Agung UMNO, dan diperhalusi serta diabsahkan dalam Mesyuarat Majlis Kerja Tertinggi 7 Julai lalu.

"Susulan pencerahan Istana Negara semalam, bertambah kukuh lagi kebenaran pendirian parti. Kerajaan jelas membelakangkan institusi diraja, melakukan tindakan tidak berperlembagaan dan tidak berlaku benar di Parlimen yang mulia," katanya.

Mohamad berkata, Ahli Parlimen UMNO dan anggota parti untuk selalu bermuhasabah, sentiasa sedar dan arif mengenai asal usul mereka.

Beliau mengingatkan mereka supaya tidak menjadi seperti kata pepatah, 'diberi berkuku, hendak mencengkam'.

Datuk Seri Najib Razak juga menggesa Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin meletak jawatan. - Gambar UMNO ONLINE

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails