Friday, July 30, 2021

Muslim Rohingya, Visa Saudi &Jepun Puji Turki

 

1. Banjir &Tanah Runtuh Hancurkan Perilindungan Muslim Rohingya 

Ribuan orang dihantar ke tempat perlindungan bersama ketika hujan lebat menghancurkan rumah di kem Muslim Rohingya di selatan Bangladesh.

Agensi pelarian Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) mengatakan bahawa lebih dari 30 sentimeter hujan turun di kem-kem di wilayah Cox's Bazar, yang merupakan rumah bagi lebih dari 800,000 orang Rohingya.

Memerhatikan bahawa lebih dari 5 ribu pelarian ditempatkan sementara di tempat perlindungan, agensi itu mengatakan, "Situasi ini semakin rumit oleh wabak jenis baru coronavirus (Covid-19)."

UNHCR mengatakan bahawa hujan lebat mempengaruhi lebih daripada 12,000 pelarian dan kira-kira 2,500 tempat perlindungan rosak atau musnah.

Hujan lebat lebih banyak dijangka di rantau ini dalam beberapa hari akan datang.

Enam orang terbunuh di kem kerana banjir dan tanah runtuh awal minggu ini


2. Arab Saudi Benarkan Pemegang Visa Pelancong Masuk Mulai Ogos

Arab Saudi akan membenarkan pemegang visa pelancong memasuki negara itu mulai bulan Ogos, selepas jeda kira-kira satu setengah tahun kerana jenis baru coronavirus (Covid-19).

Dalam berita agensi rasmi Arab Saudi, SPA, disebutkan "Kementerian Pelancongan telah memutuskan untuk membuka gerbang kerajaan bagi pelancong bermula awal Ogos 2021 dan kemasukan bagi pemegang visa pelancong."

Dalam berita tersebut, dinyatakan bahawa pemegang visa pelancong boleh memasuki negara ini tanpa dikuarantin, dengan syarat mereka telah divaksin Covid-19, menunjukkan sijil vaksinasi rasmi dan menjalani ujian PCR.

Arab Saudi menghentikan kemasukan pemegang visa pelancong ke negara itu pada September 2019 sebagai sebahagian daripada langkah-langkah mencegah penularan Covid-19.


3. Jepun Puji Kejayaan Turki dalam Sektor UAV

Kejayaan Turki dalam sektor kenderaan udara tanpa pemandu (UAV) dimuat pada akhbar Jepun.
Dunia bercakap mengenai kejayaan UAV Turki dan kenderaan udara tanpa pemandu bersenjata (SIHA) dan keberkesanan Turki dalam masalah serantau pada tahun 2020.

Penyiar Jepun, Nikkei menerbitkan artikel mengenai kejayaan Sistem Pesawat Tidak Berawak Combat "MIUS" yang diperkenalkan oleh Baykar Defense minggu lalu.

Dalam artikel tersebut, dijelaskan prestasi Turki dalam bidang pertahanan, termasuk UAVnya. Ditekankan bahawa peranan SIHA mengubah hasil dalam konflik.

Artikel itu juga merangkumi laporan yang ditulis bulan ini oleh Richard Outzen, bekas perunding geopolitik di Jabatan Negara Amerika Syarikat (AS).

Dalam laporan ini, Outzen menyatakan bahawa 2020 adalah titik perubahan dari segi kekuatan Turki.

Menyatakan bahawa Turki telah membuktikan bagaimana ia dapat menggunakan kekuatannya, Outzen mengatakan bahawa ia harus diterima sebagai kekuatan yang hebat.

"Turki adalah kekuatan yang mempunyai kemampuan untuk bertindak selain kekuatan ekonomi dan ketenteraan," katanya.

(IH)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails