Friday, July 16, 2021

Tun M &Guan Eng (PH), bawa ke mahkamah!

 


INI saranan dari rakyat, pengomen dalam blog ini..

1 comment:

Anonymous said...

Mahkamah lansung tak bicara fitnah pencuri penyamun sudah mendahului massa.

Adakah tujuan Tun Mahathir dan mantan Menteri Kewangan Lim Guan Eng semasa menjadi kerajaan Pakatan Harapan (PH) yang dengan mudah menjarah wang RM82 bilion dari Petronas untuk tahun itu boleh menjahanamkan negara?

Begitu juga dengan skandal perdagangan mata wang asing (forex) berjumlah RM33 bilion yang hilang betul betul depan hidung Tun dan Daim begitu sahaja tanpa sebarang aset atau pulangan pada ketika saiz ekonomi negara hanya RM180 bilion ketika di bawah pentadbiran Perdana Menteri Tun Dr adakah perkara dilakukan Tun Mahathir Mohamad tidak menjahanamkan negara?

Kedua-dua soalan dlm sidang parlimen tahun dulu dengan sikap ‘tai-chi’ kepada soalan Ahli Parlimen Beluran, Ronald Kiandee mengenai pengaliran keluar dana haram, tetapi mengalihkan jawapan kepada isu syarikat 1Malaysia Development Berhad (1MDB) walaupun 1MDB tiada kaitan langsung dengan pengaliran keluar dana haram melalui kaedah ‘trade mispricing’.

Bagi kerajaan PH, semua ialah salah 1MDB dan 1MDB telah menjahanamkan negara.

“1MDB ada aset-aset berpuluh bilion dan juga ada perjanjian penyelesaian dengan kroni Tun Mahathir dalam urusan IPIC untuk mendapat kembali setiap sen wang yang didakwa hilang.

1MDB juga telah menyelesaikan masalah legasi perjanjian berat sebelah Penjana Tenaga Bebas (IPP) yang menguntungkan negara sebanyak RM400 bilion untuk tempoh 20 tahun, serta membina lapan pangkalan tentera untuk negara dan ada projek TRX yang Guan Eng sendiri pernah akui akan mendapat keuntungan. Ada lagi projek Bandar Malaysia melalui bailout kedai roti The Loft yang dihadiahkan pada tokey Cina bernilai sekurang-kurangnya RM20 bilion.

“Jika ada penyelewengan, harap akan bawa Lim Guan Eng ke mahkamah, dia tidak boleh terlepas begitu sahaja…"

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails