Saturday, July 17, 2021

Erdogen: '...gerakkan dunia, kuasai dunia, &buat suara kita terdengar.,' Manfaat M'sia?

 

Peringatan tahun ke-5 cubaan rampas-kuasa di Turki  -Erdogan

"Semakin setiap individu negara kita mengingat pengkhianatan yang belum pernah terjadi sebelumnya, mereka akan merangkul kemerdekaan dan masa depan kita dengan lebih erat."


BERUCAP kepada negara pada peringatan tahun ke 5 percubaan rampasan kuasa 15 Julai, Presiden Erdoğan mengatakan: 

“Percubaan rampasan kuasa ini, yang dimulai pada malam hari Jumaat, 15 Julai 2016 dan berakhir pada hari berikutnya dengan diinjak-injak di bawah kaki negara kita, telah mengambil tempat dalam sejarah kita sebagai contoh. Semakin setiap individu negara kita mengingati pengkhianatan yang tidak pernah terjadi sebelumnya selama beberapa generasi, mereka akan memeluk kemerdekaan dan masa depan kita dengan lebih erat."


Presiden Recep Tayyip Erdoğan menyampaikan ucapan kepada negara dari Kompleks Presiden sebagai sebahagian daripada program peringatan Hari Demokrasi dan Perpaduan Nasional 15 Julai.

Dalam pidatonya kepada negara, yang disampaikan secara langsung dengan orang ramai, Presiden Erdoğan mengatakan:

"Bangsaku yang terhormat, saya memberi salam dari hati terdalam dan kasih sayang. Hari ini adalah peringatan tahun kelima dari serangan paling keji dan salah satu perlawanan paling mulia dalam kehidupan negara dan bangsa kita. Saya ingin memulakan ucapan saya dengan memohon rahmat Tuhan kepada 251 orang syuhada kita yang gugur seolah-olah mereka memasuki kebun mawar semasa perjuangan mereka malam itu, 'sama mulianya dengan singa Bedr'.

Para martir kita, yang masing-masing mempunyai kisah yang berbeza, memberikan pelajaran yang pantas bagi mereka yang menyiapkan kafan untuk negara ini dengan kepahlawanan mereka, yang tidak akan sesuai jika kita mengatakan "mari kita menguburkan anda dalam sejarah. Kami berusaha untuk membayar hutang kesetiaan kami kepada para syuhada kami, yang mencapai peringkat tertinggi di sisi Tuhan, jawatan yang paling terhormat setelah Kenabian, dengan melindungi titipan yang mereka tinggalkan.


"KAMI TIDAK AKAN PERNAH MELUPAKAN PENGKHIANATAN YANG DIBUAT KE NEGARA DAN BANGSA KAMI"

Saya juga ingin mengucapkan terima kasih yang tulus kepada lelaki dan wanita, muda dan tua, pelajar dan guru, majikan dan pekerja, penjawat awam dan peniaga, pendeknya, orang dari semua peringkat umur, profesi dan lapisan masyarakat... saudara-saudara kita yang dihormati dengan status veteran selama perjuangan mereka, dengan 'menjadikan tubuh mereka sebagai pelindung serangan tidak bermoral ini', memenuhi jalan-jalan dan dataran, menyekat para pelaku rampasan kuasa di mana sahaja mereka melihatnya, dan mengejarnya apabila perlu, mereka meninggalkan ibu, anak dan orang yang mereka cintai..


Biarlah cinta kemerdekaan bangsa kita yang menyembah Tuhan, mengibarkan bendera yang hidup bebas, dan suara adhan kita yang akan berkumandang di negara kita selamanya, menjadi saksi kita; Maka kita tidak akan pernah melupakan pengkhianatan yang dilakukan terhadap negara dan bangsa kita. Kami bertanya, dan akan terus bertanya kepada semua pengkhianat yang kami tangkap dan telah dikenal pasti bertanggungjawab atas serangan ini. Di dunia berikutnya juga kita akan mengikuti rakan-rakan Iblis ini, dan kita tidak akan meninggalkan mereka dalam kiamat ruzi.


Bangsaku, percubaan rampasan kuasa ini, yang dimulakan pada hari Jumaat, 15 Julai 2016 dan berakhir pada keesokan harinya, dipijak di bawah kaki bangsa kita, telah berlaku dalam sejarah kita sebagai dokumen contoh. Oleh kerana setiap anggota negara kita mengingati pengkhianatan yang tidak pernah terjadi sebelumnya selama beberapa generasi, mereka akan merangkul kemerdekaan dan masa depan kita dengan lebih erat.


Negara kita, tentu sahaja, sepanjang sejarah Republik telah menghadapi banyak rampasan kuasa, percubaan rampasan kuasa, dan serangan pengganas. Tetapi apa yang terjadi pada malam itu menunjukkan kepada kita bagaimana para pengkhianat ini, yang mengacukan senjata ke arah negara mereka, rakyat mereka sendiri, dan menumpahkan darah orang yang tidak bersalah, boleh berubah menjadi makhluk yang paling sengsara di dunia.


Sebenarnya, salah satu elemen yang menjadikan bangsa menjadi bangsa adalah kemenangan dalam sejarah mereka yang bercampur dengan kesakitan, jiwa dan darah. Kami tahu bahawa tanah air seribu tahun kami bukanlah taman mawar tanpa duri, dan kami menghabiskan hampir setiap hari dengan perjuangan. 

Kami membayar harga untuk membuat dan menjaga geografi kegemaran setiap negara dan masyarakat sebagai tanah air selama seribu tahun. Adalah kenyataan bahawa apabila kita melihat apa yang telah terjadi di lingkungan hampir kita selama beberapa abad terakhir, kita mendapat penghargaan untuk menyelamatkan perpaduan, kebersamaan, persaudaraan, negara dan masa depan kita.


"MEREKA TIDAK MEMAHAMI BAHAWA KAMI MEMPUNYAI SEJARAH TAMADUN DAN SEJARAH BESAR"

Serangan yang kita alami dalam pelbagai penampilan dalam lapan tahun terakhir menunjukkan bahawa perjuangan kita untuk melindungi tanah air kita akan berterusan. Tujuan senario dilancarkan melalui organisasi pengganas dalam pelbagai penyamaran, dari PKK hingga DAESH dan FETÖ; untuk membawa negara kita berlutut, untuk memperbudak bangsa kita, untuk menjarah tanah kita. 

Standard dua kali ganda terhadap Turki yang ditunjukkan di setiap platform antarabangsa yang kita gunakan adalah dimensi lain dari senario yang sama.  Datang dari ribuan, puluhan ribu kilometer jauhnya dengan dalih memerangi terorisme; Mereka yang menumpahkan darah dan air mata di tanah air kita, mereka yang menggelapkan masa depan jutaan orang, marah karena tidak bisa berbagi Turki dengan nasib yang sama. 

Mereka yang berpendapat bahawa mereka menggunakan negara kita sebagai perisai untuk keselamatan dan keselesaan mereka sendiri, tidak memahami bahawa kita sebenarnya melindungi peradaban dan warisan sejarah yang hebat. Usaha dan pengorbanan kita untuk memastikan keamanan, ketenangan, kestabilan dan keamanan di rantau kita pada dasarnya adalah langkah kebangkitan yang semakin kuat dalam perjalanan ke arah pembinaan Turki yang kuat dan hebat.

Mereka yang berusaha membuat keretakan sosial dengan peristiwa Gezi tidak dapat melihat bahawa mereka telah menanamkan perpaduan dan kesatuan dalam tubuh kita. Mereka yang ingin merampas negeri kita dengan menghancurkan kehendak negara dengan cubaan rampasan kuasa gagal menyedari bahawa mereka memperoleh hubungan terakhir dari tradisi ribuan tahun. 

Mereka yang mengancam tanah kita dengan menggunakan organisasi pengganas tidak dapat memahami bahawa mereka sebenarnya memperkuat persaudaraan kita dengan apa yang mereka lakukan.


"MEREKA TIDAK BOLEH MENGHALANG PEMBANGUNAN TURKI  YANG BESAR DAN KUAT"

Dari timur ke barat, dari utara ke selatan, ke segala arah, mereka yang berusaha memisahkan negara kita dari geografi yang mempunyai hubungan sejarah dan budaya yang mendalam tidak menyedari bahawa mereka berperanan dalam mewujudkan ikatan cinta yang jauh lebih kuat. Mereka yang melihat tuntutan kami untuk hak dan keadilan, yang telah kami ungkapkan hanya atas nama seluruh umat manusia, sebagai kemunafikan politik seperti mereka, telah gagal memahami rahsia menjadi suara, nafas dan harapan kita yang tertindas. 

Sama seperti mereka tidak dapat memahami bagaimana negara kita menghentikan kenderaan perang paling moden di dunia dengan tangan kosong pada malam 15 Julai, mereka tidak dapat mengetahui alasan pendirian negara kita terhadap isu-isu lain.

Namun, apa yang kita mahukan hanya untuk diri kita sendiri, kita mahukan yang sama untuk seluruh geografi kita, untuk semua rakan kita, untuk semua umat manusia. Kerana kita melakukan ini dengan tulus, bukan untuk menyembunyikan niat kita yang lain, kita diterima dan dihargai ke mana sahaja kita pergi. Kami melakukan ini di Syria semalam, kami melakukannya di Libya, kami melakukannya di Karabakh. 

Besok, saya harap, kita akan berdiri bersama saudara kita di Afghanistan dan di tempat lain dengan kesungguhan dan keadilan yang sama.

15 Julai bukan sahaja simbol melindungi kemerdekaan dan masa depan kita sendiri di negara kita, tetapi juga visi yang hebat ini. Sudah tentu, seperti masalah lain, fakta ini berlaku untuk mata yang ingin melihat, telinga yang ingin mendengar, lidah yang ingin berbicara, fikiran yang ingin memahami, hati yang ingin berdegup dengan gembira, hati yang ingin menjadi dipenuhi dengan harapan.

Syukurlah, bangsa kita memahami kita, menunjukkan arah, dan berjalan bersama kita. Itulah sebabnya kami mengatakan kepada mereka yang berusaha merebut negara kita, "Turki tidak boleh dilalui," seperti yang terjadi pada abad yang lalu. 

Inilah sebabnya mengapa kami mengatakan 'anda tidak akan berjaya' kepada orang-orang yang bercita-cita tinggi yang mempunyai niat jahat terhadap negara kita. Mereka tidak berjaya semalam, mereka tidak berjaya hari ini, saya harap mereka tidak akan berjaya esok, mereka tidak akan dapat menghalang pembinaan Turki yang hebat dan kuat.


"RAKAN KAMI ADALAH BANGSA KAMI"

Biarkan dia berjalan, siapa sahaja yang berjalan dengan siapa. Rakan kita adalah bangsa kita. Rakan kita adalah semua syuhada kita dari Manzikert hingga Penaklukan Istanbul, dari Çanakkale hingga Perang Kemerdekaan, dari pencerobohan Cyprus hingga 15 Julai. Rakan sekerja kita adalah veteran kita, masing-masing penuh tekad untuk memperjuangkan dunia.

Rakan kami adalah doa kakek dan nenek kami yang berjanggut putih mengenakan turban putih. Rakan kami adalah harapan orang-orang tertindas di seluruh dunia yang menaruh hati dan mata mereka kepada kami. Rakan-rakan seperjuangan kami adalah anak-anak muda kami, anak-anak kami, yang hati mereka penuh dengan kegembiraan, penuh dengan projek, dan telah mengubah arah mereka ke tahun 2053 untuk diri mereka sendiri dan negara mereka. Selebihnya adalah omong kosong.

Anda tahu, Archimedes berkata, 'Beri saya tuas dan saya akan menggerakkan dunia'. Kita mengatakan bahawa dengan negara yang hebat ini, kita akan menggerakkan dunia, menguasai dunia, dan membuat suara kita terdengar di alam semesta. Semoga Allah menolong kita.

Kami mengatakan bahawa Tuhanku tidak akan menguji kami dengan pengkhianatan seperti 15 Julai lagi. Kami meminta Tuhan melindungi negara dan bangsa kita. Kami mengatakan bahawa Tuhanku akan mempermudah setiap pekerjaan kami dan menjadikan setiap usaha kami mencapai matlamatnya.

Ketika saya mengakhiri kata-kata saya dengan pemikiran ini, saya mengucapkan tahniah terlebih dahulu untuk Hari Raya AidilAdha, yang akan tiba pada hari Selasa. Saya memohon kepada Allah untuk memakmurkan negara kita, umat Islam dan seluruh umat manusia demi hari-hari yang diberkati ini. Kasih dan hormat saya kepada anda semua. Selamat sejahtera"


Komen Weblog Ibnu Hasyim: Kata Erdogen, "..kita akan menggerakkan dunia, menguasai dunia, dan membuat suara kita terdengar di alam semesta. Semoga Allah menolong kita. "

Apa yang boleh dimanfaatkan kata-kata Erdogen kepada negara umat Islam Malaysia dan rakyatnya yang majmuk ini? Mari sama-sama kita fikirkan?

(IH)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails