Sunday, July 11, 2021

Kecam Israel! &Berita Baik Dari Turki.

 

Presiden Turki, Recep Tayyip Erdogan mengadakan pertemuan tertutup dengan Presiden Palestin, Mahmoud Abbas

1. Turki kecam kekejaman Israel terhadap Palestin

ISTANBUL: Presiden Turki, Recep Tayyip Erdogan, semalam berkata, keamanan dan kestabilan yang berpanjangan tidak mungkin boleh diwujudkan di rantau Asia Barat selagi dasar Israel berterusan menekan Palestin.

Ketika pertemuan tertutup di Vahdettin Pavilion, Istanbul, Erdogan dan rakan sejawatnya dari Palestin, Mahmoud Abbas berbincang mengenai perkembangan di rantau itu dan langkah untuk memperkukuh hubungan dua hala, kata Direktorat Komunikasi Turki.

Menegaskan perkara itu, Erdogan berkata, Turki tidak akan berdiam diri terhadap penindasan Israel ke atas Palestin, lapor agensi berita Anadolu.

Pertemuan Erdogan dan Mahmoud berlangsung selama satu jam 15 minit, diikuti pertemuan lain yang turut dihadiri delegasi lain selama lebih satu jam.

Menteri Luar Turki, Mevlut Cavusoglu; Pengarah Komunikasi, Fahrettin Altun; jurucakap President, Ibrahim Kalin dan Ketua Pertubuhan Risikan Kebangsaan, Hakan Fidan hadir pada pertemuan itu. - AGENSI

2. Dua Berita Baik dari HISAR Buatan Turki

Dua berita baik datang dari Sistem Peluru Berpandu Pertahanan Udara HISAR keluaran domestik dan nasional .

Sistem Rudal Pertahanan Udara Ketinggian Rendah HISAR A + dihantar ke Angkatan Tentera Turki dengan semua elemennya. Sedangkan fasa pengeluaran besar-besaran Sistem Peluru Berpandu Pertahanan Udara Ketinggian Sederhana HISAR O + telah bermula.

Presiden Industri Pertahanan Turki Ismail Demir mengumumkan bahawa Sistem Peluru berpandu Pertahanan Udara HISAR A + telah disampaikan kepada Angkatan Tentera Turki dengan semua elemennya.

Dia mengumumkan bahawa HISAR O +, yang memusnahkan sasaran berkelajuan tinggi pada jarak jauh dan ketinggian tinggi dengan api hulu ledaknya, berada dalam fasa pengeluaran besar-besaran.

HISAR, yang mempunyai kemampuan untuk beroperasi dalam semua keadaan cuaca; Ia berkesan terhadap pesawat perang, helikopter, peluru berpandu udara ke darat, peluru berpandu jelajah dan kenderaan udara tanpa pemandu bersenjata / tidak bersenjata.

Sistem Peluru berpandu Pertahanan Udara pengeluaran domestik dan nasional HISAR akan menjadi pengganda kekuatan yang serius dalam pertahanan udara negara.

Kementerian Pertahanan Nasional Turki mengumumkan menerusi akun media sosialnya bahawa HISAR-O mencapai sasaran dengan tembakan langsung dalam ujian tembakan yang dilakukan di Area Menembak Aksaray.


3. Turki: ''Nilai Pasaran Pelaburan Turki di Afrika Mencecah 6 Bilion Dolar''

Menteri Tenaga dan Sumber Asli Turki Fatih Dönmez menarik perhatian pentingnya kerjasama dengan negara-negara Afrika dan mengatakan bahawa nilai pasaran pelaburan Turki di rantau ini telah mencecah 6 bilion dolar.

Menteri Dönmez menyatakan bahawa dia percaya bahawa Turki dan Angola boleh mewujudkan kerjasama penting dalam sektor tenaga,

"Nilai pasaran pelaburan Turki di Afrika telah mencecah 6 bilion dolar. Jumlah projek yang dilakukan oleh kontraktor Turki di seluruh benua telah melebihi 1500, dan ukuran ekonomi projek tersebut telah melebihi 70 bilion dolar." Katanya.

Dalam Mesyuarat ke-2 Suruhanjaya Ekonomi Bersama Turki-Angola (KEK), yang dia hadiri melalui sidang video, Menteri Fatih Dönmez mengatakan bahawa Turki bertindak berdasarkan win-win di setiap negara yang bekerjasama dengannya.

Dönmez menyatakan bahawa Perjanjian Pengangkutan Udara, yang akan membolehkan Turkish Airlines mengatur penerbangan penumpang dan kargo ke Angola, juga akan ditandatangani bulan ini.

Menteri Petroleum dan Sumber Asli Angola Diamantino Pedro Azevedo juga menyatakan bahawa dia yakin pihak-pihak akan memberikan sumbangan untuk kerjasama dalam bidang tenaga pada periode mendatang.


4. Dalam Seminggu 174,808 Pelancong Rusia Tiba di Antalya/Turki

Pada 1-8 Julai, 174,808 pelancong Rusia tiba di Antalya, "ibu kota pelancongan", dengan 644 pesawat.

Bandar ini, yang menonjol dengan laut, pasir dan matahari, serta keindahan sejarah dan semula jadi, struktur budaya dan kota kuno, menawarkan peluang percutian yang sihat dan selamat dengan "Sijil Pelancongan Selamat".

Di tempat-tempat di mana langkah-langkah tegas diterapkan dalam ruang lingkup wabak ini, para tetamu dari pelbagai negara menikmati percutian yang sihat dan selamat.

Menurut data yang dikongsi oleh Direktorat Kebudayaan dan Pelancongan Provinsi, jumlah pelancong yang datang ke bandar ini sejak awal tahun ini telah mencecah 2 juta 661 orang.

Antalya, yang dilawat oleh 31 ribu 428 pelancong dalam 8 hari pertama bulan Julai tahun lepas, menjadi tuan rumah 450 ribu 991 pelancong pada tempoh yang sama tahun ini.

Dengan pembatalan larangan penerbangan, 174,808 pelancong Rusia tiba dengan 644 penerbangan dari Rusia ke Antalya pada 1-8 Julai.

(IH)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails