Wednesday, July 14, 2021

Cegah Covid-19 Haramkan Lagu, Aidiladha, Turki-Israel, &Automobil.

 

1. Cegah Covid-19: Korea Selatan Haramkan Lagu Pantas di Gimnasium

Lagu pantas dilarang di gimnasium di Seoul, ibu kota Korea Selatan, untuk mengurangkan peluh dan mengurangkan penyebaran jenis baru coronavirus (Covid-19).

Gim di dan sekitar Seoul diarahkan untuk tidak memainkan muzik dengan tempo lebih tinggi daripada 120 bpm (empat denyut sesaat) untuk membatasi penyebaran Covid-19.

Treadmill juga akan terhad kepada maksimum 6 km / j.

Pakar berpendapat bahawa sekatan itu akan mencegah orang bernafas terlalu pantas dan mengeluarkan peluh.

Mereka yang menawarkan kelas latihan seperti Zumba, spin dan senamrobik di wilayah Seoul tidak akan memutar lagu berirama pantas mulai hari Isnin.

Selain itu, mereka yang bersenam di kemudahan sukan dalaman hanya dapat menghabiskan dua jam pada satu masa dan bilik mandi tidak dapat digunakan.

Korea Selatan sedang menghadapi wabak virus yang sukar dengan 1.100 kes baharu.

Perdana Menteri Kim Boo-kyum memberi amaran bahawa negara itu telah mencapai "tahap krisis maksimum".


2. Tarikh Perayaan Aidiladha di Negara-negara Arab

17 negara dari dunia Arab memperingati hari pertama Aidiladha pada hari Selasa, 20 Julai; sedangkan 3 negara bersiap sedia untuk merayakannya pada hari Rabu, 21 Julai.

Dalam kenyataan yang dibuat oleh Tunisia, Mesir, Jordan, Palestin, Arab Saudi, Oman, Lebanon, Libya, Sudan, Algeria, Yayasan Sunni Iraq dan institusi-institusi yang berkaitan dengan rejim Bashar Assad di Syria, hari pertama Aidiladha diumumkan pada 20 Julai.

Hari Raya juga akan disambut pada hari Selasa di Qatar, Emiriah Arab Bersatu, Kuwait, Yaman dan Bahrain.

Sebaliknya, dalam kenyataan yang dibuat oleh pihak berkuasa yang berkaitan di Maghribi, Mauritania dan Comoros, hari raya akan bermula pada hari Rabu, 21 Julai.

Walaupun tidak ada kenyataan dari Somalia dan Djibouti mengenai isu ini, dinyatakan bahawa kedua-dua negara akan mengikuti Arab Saudi.


3. Presiden Turki dan Israel Adakan Perbualan Telefon

Presiden Recep Tayyip Erdoğan mengadakan perbualan telefon dengan Presiden Israel Yitzak Hertzog.

Dalam pertemuan itu, Presiden Erdoğan menyatakan bahawa ada potensi tinggi untuk kerjasama antara kedua-dua negara dalam pelbagai bidang, terutama dalam bidang tenaga, pelancongan dan teknologi.

Dalam pertemuan itu, Erdoğan menyatakan bahawa masyarakat antarabangsa mengharapkan penyelesaian dua negara yang tetap dan komprehensif untuk konflik Palestin-Israel dalam kerangka resolusi Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB).

Dalam pertemuan itu, Presiden Erdoğan juga menyatakan bahawa langkah positif yang harus diambil dalam penyelesaian konflik Palestin-Israel akan menyumbang kepada arah positif hubungan Turki-Israel.

4. Akhbar Jerman, 'Selepas Wabak, Industri Automobil Turki Berusaha Mengukuhkan Kedudukan Globalnya'

 

Frankfurter Allgemeine Zeitung dari Jerman (FAZ) menyatakan bahawa industri automobil Turki berusaha untuk mengukuhkan kedudukan globalnya setelah wabak jenis baru coronavirus.

Akhbar itu menarik perhatian kepada kenderaan elektrik dan sektor elektrik ekologi di Turki dalam berita yang bertajuk "Turki mahu beralih ke jalan yang menyalip".

"Industri automotif negara berusaha mengukuhkan kedudukan globalnya selepas Covid-19." Dalam berita di mana ungkapan itu digunakan, pernyataan Baran Çelik, Presiden Persatuan Pengeksport Industri Automotif (OİB), "mereka ingin menjadi antara 10 pengeluar automotif teratas di dunia" diingatkan.

Dalam berita tersebut, dinyatakan bahawa Turki berada di kedudukan ke-14 di belakang Perancis dan mendahului Czechia dalam statistik pengeluaran dengan kira-kira 1.3 juta kenderaan dalam keadaan semasa, diingatkan bahawa pengeluaran harus ditingkatkan separuh dan jumlah ini harus ditingkatkan menjadi dua juta untuk menjadi antara 10 "besar" teratas, dan dinyatakan bahawa Presiden OIB Çelik percaya bahawa ini dapat dicapai.

Dalam berita itu, "Çelik menunjukkan bahawa kira-kira 1.7 juta kereta dihasilkan di Turki pada tahun 2017 dan banyak syarikat menghasilkan di negara itu. Ia mengeluarkan 14 jenama kenderaan.
E-mobiliti akan mempercepat industri automobil Turki. Menjelang pertengahan 2020, kapasiti pengeluaran akan meningkat menjadi 2.4 juta kereta.''kenyataan diberikan.

Dalam berita itu, yang menunjukkan bahawa dua projek utama penting di Turki, dinyatakan bahawa 5 syarikat Turki melaksanakan TOGG pada tahun 2018 dengan pelaburan lebih dari 3 bilion Euro dan sokongan kerajaan.

Mengingatkan bahawa TOGG merancang untuk melancarkan SUV elektrik pertama pada akhir tahun depan, dinyatakan bahawa Ford Otosan telah membelanjakan 2 bilion dolar untuk membangunkan kenderaan elektrik baru.

(IH)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails