Friday, July 16, 2021

Berita dari Turki: Peringatan 'Syahid' &Azmin Ali Temui Erdogan.

 

1. 15 Julai Peringatan Syahid di Parlimen Turki

Presiden Recep Tayyip Erdoğan berkata bahawa penolakan cubaan rampasan kuasa 2016 adalah "sumber kebanggaan bersama" bagi negara Turki.

Presiden Erdoğan bercakap pada Program Peringatan Syahid 15 Julai di Perhimpunan Agung Kebangsaan Turki (TBMM).

''15 Julai adalah kemenangan negara, kehendak nasional, kemenangan mereka yang menaruh hati pada demokrasi. 15 Julai adalah nama yang betul mengatasi yang salah, keadilan atas kezaliman, kemerdekaan atas kemerdekaan. Dengan penentangannya pada 15 Julai, bangsa kita sama-sama menangkis cubaan rampasan kuasa dan mencegah percubaan pencerobohan yang bertujuan untuk menawan negara kita. Muda dan tua, bangsa ini sekali lagi menunjukkan kepada seluruh dunia bahawa Turki tidak dapat dilalui." Katanya.

"Walaupun bom dilemparkan ke atas mereka, timbalan menteri kita tidak mengecewakan kepercayaan rakyat, sesuai dengan kejayaan majlis veteran kita. Saya ingin mengambil kesempatan ini untuk mengucapkan terima kasih atas nama saya, bangsa dan negara saya kepada semua orang yang datang ke Parlimen malam itu dengan mengatasi rintangan, menghalang kereta kebal, berjalan di hadapan senapang dan memenuhi tanggungjawab menjadi wakil negara.'' Kata Dia.

"Sejarah akan menulis dengan huruf emas solidariti ini yang ditunjukkan di bawah bumbung perhimpunan veteran kita, seperti kepahlawanan lain yang berlaku pada malam 15 Julai. Sama seperti anggota Perhimpunan Agung Kebangsaan kita, yang mengarahkan dan mentadbir Perang Kemerdekaan, masih dikenang dengan penuh kasih sayang walaupun sudah lewat satu abad, mereka adalah pemimpin perjuangan Turki baharu untuk masa depan. InsyaAllah mereka akan selalu dikenang dengan penuh rasa syukur dan terima kasih." Tambahnya.


2. Erdoğan Terima Menteri Perdagangan Antarabangsa &Industri M'sia

Presiden Recep Tayyip Erdoğan menerima Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri Malaysia Mohamed Azmin Ali.

Menteri Perindustrian dan Teknologi Turki Mustafa Varank turut mengambil bahagian dalam pertemuan itu, yang berlangsung di Kompleks Presiden di ibu negara Ankara dan ditutup kepada media.


3. Pameran Demokrasi &Perpaduan Nasional 15 Julai, di Lapangan Terbang istanbul.

"Pameran Hari Demokrasi dan Perpaduan Nasional 15 Julai", yang terdiri daripada foto-foto yang menggambarkan ketekunan dan tekad bangsa Turki, dibuka di Lapangan Terbang Istanbul.

Dalam pameran itu, yang memperlihatkan kehendak rakyat Turki terhadap percubaan kudeta Organisasi Pengganas Fetullah (FETÖ) pada 15 Julai 2016, terdapat beberapa bingkai dari malam itu dan foto-foto warga yang mati syahid.

Dalam pameran gambar, di mana berjuta-juta warga negara, muda, tua, wanita, lelaki dan dari 7 hingga 70 tahun, merangkul "kehendak nasional", bahan yang mengandungi t-shirt, kemeja dan topi keledar motosikal milik beberapa orang yang mati syahid dan veteran pada malam itu 15 Julai juga dipamerkan.

Penumpang dan pekerja lapangan terbang akan dapat mengunjungi pameran tersebut sehingga 20 Julai.

Menara Kawalan Trafik Udara Lapangan Terbang Istanbul juga diterangi dengan warna bendera Turki.

Rantai Perjuangan Rakyat Turki Menentang Kezaliman dan Keganasan Ditulis Pada Malam 15 Julai 2016


4. 15 Julai, Penilaian dari Saintis Politik Perancis Prot

Charles Saint-Prot, seorang saintis politik Perancis dan Ketua Pengarah Observatorium Penyelidikan Geopolitik Paris, menyatakan bahawa orang-orang Turki bertindak balas dengan tegas dan luar biasa dengan menolak cubaan rampasan kuasa.

Saint-Prot menilai percubaan rampasan kuasa Pertubuhan Pengganas Fetullah (FETO) pada 15 Julai (2016) kepada Anadolu Agency (AA) pada ulang tahun ke-5.

Menyatakan bahawa dia sangat bimbang seperti banyak rakan Perancis yang menjadi teman Turki ketika dia mendengar tentang cubaan rampasan kuasa melalui media, Saint-Prot menekankan bahawa Dia menekankan bahwa orang-orang Turki menolak upaya untuk mengacaukan Turki.

Menekankan bahawa tindakan besar-besaran rakyat Turki adalah menentukan keputusan percubaan rampasan kuasa, Saint-Prot menunjukkan bahawa Presiden Recep Tayyip Erdoğan dan rakyat adalah sekutu dalam memerangi keganasan dan rampasan kuasa.

"Mobilisasi rakyat Turki adalah kemenangan untuk demokrasi." katanya.

Menggariskan bahawa Turki dan rakyat Turki menjadi sasaran, melalui Presiden Erdogan dan pemerintahannya, Saint-Prot berkata, bahawa orang-orang dari negara besar dan penting seperti Turki, menyedari bahaya itu, menentang usaha yang hina ini.

Saint-Prot menyatakan bahawa negara-negara yang tetap berdiam diri terhadap cubaan rampasan kuasa itu memperlekehkan diri mereka.

(IH)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails