Monday, May 31, 2021

Si Cantik Jadi Rebutan, Natuna M'sia Punya? -Ibnu Hasyim.

 


CATATAN PERJALANAN IBNU HASYIM

Indokini: Si Cantik Jadi Rebutan, Natuna M'sia Punya? -Ibnu Hasyim

SAYA terus telusuri keindahan Nusantara yang tak ada habisnya. Sampai kepada Pulau Natuna, adalah salah satu pulau milik Indonesia yang indah alam dan kaya sumbernya. 

Pulau yang sempat terancam dituntut hak miliknya oleh negara kuasa besar Cina ini, memiliki keindahan yang belum banyak  tereksplore lagi. Tidak hanya memiliki keindahan alam atau tubuh badan yang memikat, tetapi juga Pulau Natuna bagaikan 'anak jutawan' yang mengandung kekayaan terpemdam melimpah ruah seperti pasir kuarsa, gas alam, dan minyak bumi. 

Selain itu wilayah perairan Kepulauan Natuna juga berada pada jalur pelayaran Internasional. Kerana itu disebutkan si cantik ini terus jadi rebutan.




Kabupaten atau Regency Natuna, Provinsi Kepulauan Riau yang terletak di tengah Laut Cina Selatan merupakan sumber konflik kedaulatan Republik Indonesia. Presiden Joko Widodo pernah mengkritik peta Republik Rakyat China yang termasuk wilayah gas alam yang kaya di wilayahnya.

Natuna terdiri daripada tujuh pulau, dengan Ibukota Ranai. Pada tahun 1597, Kepulauan Natuna sebenarnya masuk ke dalam wilayah Kerajaan Pattani dan Kerajaan Johor di Malaysia. Tetapi pada abad ke-19, Kesultanan Riau menjadi penguasa pulau itu di lorong strategik perkapalan antarabangsa.


Setelah kemerdekaan Indonesia, delegasi dari Riau bergabung dengan kedaulatan republik yang berpusat di Republik di Jawa. Pada 18 Mei 1956, Indonesia secara rasmi mendaftarkan kepulauan itu sebagai wilayahnya ke Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu.
Kabupaten atau Regency Natuna, Provinsi Kepulauan Riau yang terletak di tengah Laut Cina Selatan merupakan sumber konflik kedaulatan Republik Indonesia. Presiden Joko Widodo pernah mengkritik peta Republik Rakyat China yang termasuk wilayah gas alam yang kaya di wilayahnya.

Natuna terdiri daripada tujuh pulau, dengan Ibukota Ranai. Pada tahun 1597, Kepulauan Natuna sebenarnya masuk ke dalam wilayah Kerajaan Pattani dan Kerajaan Johor di Malaysia. Tetapi pada abad ke-19, Kesultanan Riau menjadi penguasa pulau itu di lorong strategik perkapalan antarabangsa.


Setelah kemerdekaan Indonesia, delegasi dari Riau bergabung dengan kedaulatan republik yang berpusat di Republik di Jawa. Pada 18 Mei 1956, Indonesia secara rasmi mendaftarkan kepulauan itu sebagai wilayahnya ke Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu.

China Juga Menuntut



Jurnal Diplomat pada 2 Oktober 2014 telah meramalkan konflik terbuka antara China dan Indonesia akan muncul lambat laun. Penganalisis politik Victor Robert Lee berkata, Natuna pada awal abad ke-20 cukup banyak penduduk China. 

Walau bagaimanapun, dari masa ke masa, terutamanya selepas dikawal secara rasmi oleh Indonesia, Melayu dan Jawa menjadi dominan. Victor mendakwa mempunyai bukti, bahawa terdapat permintaan rasmi warga China di Natuna ke RRC yang dilampirkan pulau itu. 

"Selepas konfrontasi Malaysia-Indonesia, diikuti oleh sentimen anti-China di rantau ini, bilangan warganegara China di Natuna turun daripada 5,000-6,000 kepada hanya 1,000," tulisnya. 

Muncul selentingan, penduduk China yang masih memegang hubungan dengan Presiden China Deng Xiaoping pada dekad 80-an. Ada permintaan kepada Deng untuk menyokong China.

Malaysia Juga Mahu? 

Kepulauan Natuna adalah gugusan kepulauan yang berselerakan di tengah-tengah Laut China Selatan yang memisahkan Semenanjung Malaysia dan Sabah serta Sarawak. Ia terletak lebih kurang 450km di utara pulau Singapura. Pulau terbesar di dalam gugusan kepulauan Natuna adalah Pulau Serindit atau nama lainnya, Pulau Bunguran.

Nama antarabangsa yang diiktiraf bagi Pulau Bunguran ialah ‘Natuna’. Walaupun dikatakan terpencil, Kepulauan Natuna terletak di kawasan laluan utama perdagangan antara Asia Timur dan Asia Barat. Berpusatkan kota Ranai sebagai ibu negerinya, Kepulauan Natuna terdiri daripada 272 buah pulau yang terletak di barat laut Pulau Borneo. 

Mungkin terdapat sebahagian daripada kita yang bertanya; kenapakah kepulauan Natuna yang terletak di tengah-tengah Malaysia, bukan milik Malaysia

Sehingga tahun 2010, dianggarkan penduduk di Kabupaten Natuna adalah sebanyak 69,003 orang, yang terdiri daripada 35,741 orang lelaki dan 33,262 perempuan. Lebih kurang 85% penduduk di sana 85.27% adalah berketurunan Melayu dan selainnya adalah berketurunan Jawa, Sumatera dan Cina.

Bahasa pertuturan utama adalah Bahasa Melayu dielek negeri Terengganu dan Islam adalah agama utama penduduk di Kabupaten Natuna. Dari satu segi sejarah Kepulauan Natuna tidak dapat dipisahkan dari pengaruh negeri-negeri di Tanah Melayu. Pemerintahan di Natuna dikatakan bermula pada tahun 1597 yang didirikan hasil gabungan penghijrahan kaum bangsawan Patani dan Johor.

Pada sekitar kurun ke-16 iaitu selepas kejatuhan Kesultanan Melayu Melaka ke tangan Portugis, kerajaan Patani dan Johor muncul sebagai kuasa baru di rantau Tanah Melayu. Kuasa dan pengaruh kesultanan Patani dikatakan lebih tertumpu di kawasan utara merangkumi negeri-negeri Terengganu, Kelantan, Menara (Narathiwat) dan Jala (Yala) sebelum dijajah Siam pada kurun ke-18.

Manakala Kesultanan Johor pula menguasai kawasan selatan yang terdiri daripada negeri Pahang, sebahagian pantai timur Sumatera dan kepulauan Riau. Susur galur pemerintahan Patani di Natuna bermula apabila salah seorang puteri berketurunan pemerintah asal Natuna bernama Puteri Wan Seri Bulan yang telah berkahwin dengan Datuk Bendahara Lingkai al-Fathani, seorang kerabat diRaja Patani.

Zuriat dari pasangan ini telah menjadi Datuk Kaya yang memegang teraju pemerintahan Natuna. Selain dari itu, antara pemerintah yang terkenal ialah Wan Muhammad al-Fathani yang berketurunan Orang Kaya Aling. Baginda, yang juga digelar Orang Kaya Perdana Mahkota telah berhubung dengan pihak Inggeris pada tahun 1848.

Perhubungan berlaku apabila Penguasa Tentera Inggeris bagi negeri-negeri Selat di Tanah Melayu, Leftenan Kolonel Butterworth menghadiahkan sebuah meriam tembaga atas jasa baginda memberi bantuan kepada sebuah kapal mi Inggeris yang pecah di sekitar pulau Natuna pada 25 Januari 1848. Ini jelas menunjukkan bahawa kepulauan tersebut mempunyai hubungan yang lebih erat dengan dengan negeri-negeri di Tanah Melayu. 

Apa lagi jika dibandingkan dengan kerajaan-kerajaan dari kepulauan Indonesia ataupun pihak penjajah Belanda yang berpusat di Batavia atau Jakarta. 
Kepulauan Melayu atau Nusantara adalah gugusan kepulauan yang terbesar di dunia dan Pulau Natuna terletak di kawasan ini. Sejak zaman kerajaan Srivijaya lagi, iaitu bermula dari kurun ke-7 Masihi, kerajaan-kerajaan Melayu sangat aktif dalam bidang perdagangan. 
Kota-kota Melayu menjadi pusat pelabuhan penting adalah seperti Palembang, Melaka, Kotaraja atau Aceh, Patani dan Brunei. Namun, kegemilangan kerajaan-kerajaan Melayu dan kekayaan sumber-sumber alam kepulauan Melayu ini telah mengundang minat penjajah Barat untuk datang menguasai rantau ini..  
Kerajaan Melaka adalah kerajaan yang pertama jatuh ke tangan penguasa Portugis pada tahun 1511. Melaka kemudiannya dikuasai oleh Belanda pada tahun 1641 sementara Bengkulu, yang terletak di Pulau Sumatera, dikuasai Inggeris pada tahun 1685. 

Perlumbaan dalam mengembangkan kuasa dan pengaruh British dan Belanda di Kepulauan Melayu telah menimbulkan rasa tidak puas hati antara kedua-dua kuasa penjajah tersebut. Bagi menamatkan bibit-bibit konflik dan mengekalkan hubungan baik British-Belanda, Perjanjian Inggeris-Belanda pada 17 Mac 1824 (Perjanjian 1824) telah dimetarai. Perjanjian ini telah membahagikan ‘Dunia Melayu’ di mana kedua kuasa tersebut secara sewenang-wenangnya melakarkan ‘peta kekuasaan’ masing-masing. 


Penyamun atau perampas tanah membuat perjanjian membahagikan rampasan mereka. Artikel 10 Perjanjian ini berbunyi ‘Kota Melaka diserahkan kepada Raja Inggeris, manakala Raja Belanda dan rakyatnya tidak akan menubuhkan sebarang penempatan di Singapura dan Semenanjung Melaka (Semenanjung Melayu)’. Begitu bunyinya. Artikel 9 Perjanjian 1824 mengiktiraf pengaruh Belanda di Pulau Sumatera dan pulau-pulau di selatan pulau Singapura. 


Dengan termeterainya perjanjian ini, pihak British tidak akan membuka penempatan di pulau-pulau di selatan Singapura dan Belanda juga tidak akan membuka penempatan di Semenanjung Melayu. Perjanjian 1824 ini telah menjarah sempadan di kepulauan Melayu dan kesannya kekal sehingga ke hari ini.


Natuna Di Mana?


Secara umum, boleh dikatakan bahawa Perjanjian 1824 tidak meletakkan kepulauan Natuna dengan jelas sama ada di bawah pengaruh Inggeris atau Belanda. Tetapi, Perjanjian 1824 ada mengatakan yang Belanda tidak akan menubuhkan penempatan di utara pulau Singapura dan Semenanjung Melayu yang diiktiraf sebagai wilayah British. Wilayah Belanda adalah di pulau Sumatera dan pulau-pulau di selatan pulau Singapura. 


Dari sudut geografi, Kepulauan Natuna bukanlah gugusan kepulauan yang terletak di selatan pulau Singapura. Kepulauan Natuna telah dimasukkan sebagai salah sebuah wilayah di dalam Republik Indonesia berdasarkan Surat Keputusan Delegasi Republik Indonesia, Provinsi Sumatera Tengah bertarikh 18 Mei 1956. Kabupaten Natuna telah ditubuhkan di dalam Provinsi Kepulauan Riau berdasarkan Undang-undang No. 53 Tahun 1999 yang telah dikuatkuasakan pada 12 Oktober 1999.


Namun, jika dilihat pada peta Asia Tenggara, jelas menunjukkan bahawa Kepuluan Natuna secara semulajadinya terletak sejajar dengan lokasi negeri Terengganu, sekiranya garis lurus dilukis dari pesisir negeri berkenaan ke arah timur. Sempadan Indonesia jelas melengkung ke atas dan bukanlah dalam satu garisan yang lurus.


Kepulauan Natuna menjadi salah satu aset utama dalam menjadikan Indonesia sebagai sebuah negara kepulauan terbesar di dunia. Dalam melukis garis kepulauan bagi membentuk perairan kepulauan, satu garis melengkung telah dilukis dari Pulau Bintan ke arah utara menyambung Kepulauan Anambas dan seterusnya Kepulauan Natuna sebelum garis ini melengkung ke bawah untuk bersambung dengan provinsi Kalimantan Barat.


Jadi, Natuna tidak banyak kaitan dengan Indonesia. Kepulauan Natuna berbeza dengan tanah jajahan Belanda yang lain di Indonesia seperti Pulau Sumatera, Pulau Jawa, Nusa Tenggara, Makassar dan Papua. Wilayah-wilayah ini yang menjadi milik Indonesia yang mewarisinya daripada bekas penjajahnya, Belanda apabila Indonesia mencapai kemerdekaan pada tahun 1945.


Konsep yang wujud di dalam undang-undang antarabangsa ini dipanggil utti possideti juris. Semasa Perjanjian 1824 dibuat, kepulauan Natuna masih lagi di bawah pengaruh kesultanan Melayu menerusi pemerintahan Baginda Wan Muhammad al-Fathani. Juga, Perjanjian 1824 tidak secara jelas meletakkan kepulauan Natuna di bawah pengaruh Belanda. Malah, sekiranya Perjanjian 1824 diteliti, Belanda tidak berhak membuka penempatan di mana-mana kawasan di utara pulau Singapura yang jelas berada di dalam kawasan pengaruh British.


Secara logiknya, memandangkan kepulauan Natuna masih berada di dalam wilayah lingkup kerajaan Johor saat Perjanjian 1824 ditandantangani, ianya patut berada di bawah pengaruh British, yang menjadi penaung bagi kesultanan Johor pada ketika itu. Oleh itu, mungkin timbul hujah yang mengatakan kepulauan Natuna sepatutnya berada bersama Malaysia apabila kesultanan Johor merdeka di dalam Persekutuan Malaya pada tahun 1957 menerusi konsep utti possideti juris.


Natuna Terlepas Dari Malaysia


Indonesia secara rasmi memasukkan kepulauan Natuna sebagai wilayahnya pada tahun 1956, setahun sebelum Tanah Melayu (Malaysia) mencapai kemerdekaan dan 6 tahun sebelum berlakunya Konfrontasi Malaysia dengan Indonesia. Tanah Melayu pada ketika itu masih lagi diperintah British dan belum lagi menjadi sebuah negara berdaulat bagi menuntut ketuanan ke atas kepulauan Natuna. 


Walaupun Tanah Melayu mencapai kemerdekaan pada tahun 1957 dan menjadi Malaysia pada tahun 1963, Konfrontasi Malaysia-Indonesia yang berlaku pada tahun 1962-1966 berkemungkinan telah mengalih pandangan pemerintah Malaysia pada ketika itu yang lebih menumpukan untuk menamatkan konflik dengan Indonesia.


Manakala Indonesia pula memerlukan kepulauan Natuna supaya garis kepulauan dapat dilukis menghubungkan pulau-pulau di dalam Indonesia bagi mencipta sebuah lingkungan laut kepulauan bagi memenuhi hasratnya menjadi sebuah negara kepulauan (Archipelagic State) berdasarkan undang-undang laut antarabangsa.


Makanya, besar kemungkinan, atas dasar ingin menamatkan konfrantasi dan berbaik-baik dengan jiran serumpun, isu tuntutan kedaulatan ke atas kepulauan Natuna mungkin tidak menjadi keutamaan pemerintah Malaysia pada ketika itu. Sehingga kini, Malaysia mengiktiraf kedudukan kepulauan Natuna sebagai sebuah wilayah dalam negara kepulauan republik Indonesia.


Di bawah konsep undang-undang antarabangsa, sesebuah wilayah itu boleh diperolehi oleh sesebuah kerajaan atau kuasa pemerintah melalui empat cara iaitu perluasan wilayah melalui cara semulajadi (accretion), penyerahan wilayah (cession), penjajahan, dan effective occupation ataupun prescription.


Prescription merujuk kepada tindakan sebuah negara yang mezahirkan kedaulatan dengan cara mengamalkan penguasaan ke atas wilayah tertentu tanpa dibantah oleh negara-negara lain. Berdasarkan fakta ini, boleh dikatakan bahawa Indonesia telah menguasai Pulau Natuna selama 56 tahun tanpa bantahan dari Malaysia sejak tahun 1956.


Oleh yang demikian, adalah sukar untuk ketika ini bagi Malaysia menuntut hak kedaulatan ke atas kepulauan Natuna walaupun berdasarkan fakta geografi dan sejarah, kepulauan Natuna memang mempunyai pertalian yang kuat dengan negeri-negeri di Semenanjung Melayu.


Fakta-fakta sejarah di atas jelas menunjukkan kepulauan Natuna mempunyai perkaitan yang lebih jelas dan kukuh dengan negeri-negeri Tanah Melayu berbanding kerajaan-kerajaan awal di kepulauan Indonesia. Tetapi, tiada tuntutan konsisten pernah dilakukan oleh Malaysia dan kependudukan Indonesia di kepulauan Natuna tidak pernah dibantah oleh Malaysia.


Kedaulatan Indonesia ke atasnya telah mencipta ruang lingkup wilayah Indonesia yang membelah Malaysia kepada dua bahagian. Sehingga kini, kepulauan Natuna kekal sebagai sebuah wilayah Indonesia walaupun yang secara geografinya, kedudukan kepulauan tersebut lebih sejajar dengan kedudukan Malaysia.


Mungkin Malaysia terlalu baik, membiarkan Natuna di ambil orang tidak dituntut. Bahkan sanggup berputih mata melihat Pulau Batu Putih dirampas Singapura, padahal dari sudut sejarah Singapura itu sendiri milik Persekutuan Tanah Melayu.


Itulah Natuna, walaupun cantik tetapi sudah menjadi milik orang.. kata rakyat Malaysia. 
Sekian.
Video: RAGAM INDONESIA - NATUNA PERMATA DI UJUNG UTARA INDONESIA 

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails