Wednesday, May 26, 2021

Suku Tionghoa Di Kalimantan Barat

 

Jawatankuasa Suka Lanting berbaris untuk menyambut pengunjung setelah bandong berlabuh di dermaga Kuil Cina.

Indokini: Suku Tionghoa di Kalimantan Baat.

Kalimantan Barat: Anda akan merindui Tahun Baru Cina anda, kata rakan-rakan saya ketika saya mengatakan bahawa saya akan pergi ke Inaugural Dayak Danau Sentarum Kapuas River Cruise Adventure 2017.

Saya (di sini, bukan Ibnu Hasyim) adalah satu-satunya keturunan Cina Sarawak di antara para pelancong yang memilih pelayaran ini (dari Hawa hingga Hari Keempat Tahun Baru Imlek) di Mitra. Iaitu sebuah bandong kuno, sebuah kapal kayu, yang pada asalnya digunakan oleh pedagang Cina dulu sebagai kapal kargo dan rumah bergerak. 

Bandong bervariasi dalam ukuran - dari 10 hingga 100 meter panjang - dan bandong besar dapat membawa sejumlah besar kargo dan hingga 100 penumpang.  Pada Hari Pertama Tahun Baru Cina, Mejar Jeneral Stephen Mundaw dan Datuk Pemancha Janggu Banyang memimpin sekumpulan 64 pelancong dari Sarawak, Sabah, Semenanjung Malaysia, Brunei dan Jakarta ke Sekadau dan Sintang di Kalimantan Barat.

Pemimpin dan anggota pelayaran mengucapkan Selamat Tahun Baru Cina, salah satu cuti kebangsaan Indonesia, ketika saya menaiki kapal terbang. Bunyi mercun dan gendang menyambut ketibaan bandong di Sekadau kira-kira jam 3 pagi. Para penumpang turun untuk menyertai orang kenamaan yang menyambut. 

Saya berasa sangat seronok di rumah kerana perayaan Tahun Baru Cina di Sekadau tidak jauh berbeza dengan sambutan di rumah. Pesta penerimaan menunggu enam jam untuk bandong berlayar masuk. Terdapat tiga tempat penerimaan untuk menyambut rombongan.

Keruk dan rumah burung

Satu ciri khas, yang sangat ketara di sepanjang sungai, adalah adanya kapal korek penambangan emas. Kami diberitahu oleh kapten bandong banyak 'penggali emas' telah mencuba nasib di perairan cetek Kapuas. Kami melewati ratusan kapal korek kecil ini, beberapa diikat dengan pokok besar di tebing sungai.

Kapten mengatakan banyak kapal korek ini dimiliki oleh orang Indonesia keturunan Cina. Pelombong emas Hakka telah menubuhkan kongsis (syarikat perlombongan) di Kalimantan sejak abad ke-16. Sebilangan besar kapal korek ini mempunyai lesen untuk beroperasi. Ada yang tidak. Emas Kapuas dikatakan dalam bentuk nugget.

“Sultan Kalimantan Barat mengizinkan buruh Cina bekerja di lombong emas atau timah. Sejumlah kongsis (pengurusan biasa) menikmati otonomi politik dan Lanfang adalah yang terbaik didokumentasikan di antara mereka.

Pengaruh Cina lain yang dikenali di Lembah Kapuas adalah adanya peternakan burung atau burung walit. Hari ini, Indonesia adalah salah satu pembekal sarang burung yang boleh dimakan terbesar di dunia, yang terdapat di gua Kalimantan Borneo. Banyak syarikat China dari Kuching dan bahagian lain dari Sarawak dan Sabah dilaporkan telah melabur dalam perniagaan sarang burung. 

Dan sarang burung dari Kalimantan sangat dicari kerana kualitinya yang baik. Lebih-lebih lagi, kerana harganya lebih murah di Kalimantan, sarang burung dihantar dari Sarawak untuk pembersihan dan pemprosesan. Setengah jam sebelum bandong sampai di Sintang, enam bot laju dari Kelab Nelayan Sintang keluar untuk mengawalnya. Sambutan yang luar biasa. 

Tadi malam sebelum kumpulan dari Sarawak, Sabah, Brunei dan Jakarta menyeberangi Danau Sentarum, memerhatikan bintang-bintang di atas kapal dan menghitung jumlah lampu dari kapal nelayan yang berdekatan. 

Kapal kargo yang lebih kecil - bandong biru - menuruni Sungai Kapuas.

Tahun Baru Cina yang baik

Di haluan Mitra, saya diam-diam memberitahu rakan pengembara saya, Patricia Yong, dari Sabah, ini memang merupakan Hari Tahun Baru Cina yang baik bagi saya. Pesta peminat-hiasan berwarna merah dan kostum yang mengagumkan dari majlis sambutan - mengingatkan saya pada Tahun Baru Cina pulang.

Lebih mengejutkan ialah sebilangan besar spanduk dan poster yang dipasang di tempat-tempat yang kami kunjungi oleh ahli politik tempatan dan pemimpin masyarakat untuk mengucapkan Selamat Tahun Baru Cina pada ayam jantan. Kedai-kedai Cina dihiasi dengan tanglung, lampu dan lampu dongeng. Beberapa kedai bahkan mempunyai ayam jantan besar yang dibuat dari pelbagai jenis bahan untuk menyambut pelanggan. 

Hotel disemarakkan dengan pencahayaan dan hiasan Tahun Baru Cina. Seorang rakan pelancong memberi komen, "Beberapa hotel dan kedai memberi saya perasaan bahawa kita berada di Taiwan." Menu Tahun Baru Cina khas juga diiklankan secara meluas.

Restoran Cina

Beberapa restoran, yang dimiliki oleh keturunan Cina Indonesia di Sintang dan Sanggau, menyajikan makanan yang enak. Menurut Salam Chimie, salah seorang penganjur pelayaran, ikan segar sudah tersedia dan kita juga boleh membawa apa yang kita beli di pasar ikan untuk dimasak di restoran.

Mereka dapat mengukus ikan gaya Teochew atau Kanton. Beberapa kopitiam towkays bahkan membuka cawangan di Pontianak yang mempunyai jumlah penduduk Tionghoa yang cukup besar. Malah, pelancong dari luar negara dapat menikmati masakan Cina dan tempatan di pelbagai restoran. Masakan yang pelbagai menjadikan lawatan ke Kalimantan Barat memuaskan secara gastronomi.

Pengunjung Kalbar yang lain sering menambah, “Ada resipi terkenal yang disebut bubur ikan di Pontianak. Nasi kukus dihidangkan bersama ikan segar.

Persembahan Tahun Baru Cina di Pontinanak.

Kuil di Suka Lanting

Terdapat banyak kuil Cina di Putussibau, Sintang, Sanggau dan bandar-bandar kecil lain di Kalimantan Barat. Tetapi yang paling menarik adalah di Suka Lanting. Bandong kami boleh berlabuh di dermaga pada awal pagi.

Terdapat tiga kuil di tempat yang sama di tepi sungai. Keluarga Hakka adalah penjaga kuil dan penduduk tempatan telah menggunakan khemah untuk aktiviti pelbagai kaum, agama dan sosial.

Suka Lanting berada di Kabupaten Kubu Raya. Semasa di sana, kami dihiburkan dengan muzik rebana (rebana Melayu) sementara penari Dayak membuat persembahan di perkarangan kuil Cina. Ini adalah majlis yang tidak dapat dilupakan, berkongsi sarapan yang indah dengan anggota Kementerian Pelancongan Kalbar dan menyaksikan persembahan istimewa. Lagu-lagunya ada dalam bahasa Jawa dan koreografernya berketurunan Cina.

Pontianak

Tarian Tahun Baru Cina yang berwarna-warni dipersembahkan di Istana. Dengan memakai cheongsam, gadis-gadis keturunan Tionghoa tampil dengan sepanduk sutera dan peminat muzik Tionghoa tradisional. Terdapat lebih daripada lima persembahan tarian untuk menunjukkan kepelbagaian budaya Kalbar. Sebagai balasan, kumpulan kami mempersembahkan tarian dan muzik Sarawak.

Di seberang Kapuas adalah Daerah Siantan yang sibuk di mana pelancong dapat melihat kuil-kuil Cina yang mengagumkan dan 'merasakan' budaya Tionghoa tempatan.

Pontianak, juga dikenali sebagai Khun Tien dalam bahasa Cina, kini menjadi bandar yang berbilang kaum. Kepekatan Orang Tionghoa terbesar di Kalimantan terdapat di sana. Apa yang melanda kami semasa lawatan bandar kami di Pontianak adalah keseronokan di mana para ahli politik tempatan dan pemimpin masyarakat terkemuka merayakan hari raya nasional mereka. 

Sepanduk dan poster dipasang di tempat-tempat strategik untuk mengucapkan Selamat Tahun Baru kepada orang-orang. Perjalanan sejauh 700km dengan bandong telah menunjukkan lebih dari sekadar budaya, seni dan geografi Kalbar. Anggota pelayaran akan lama mengingati apa yang mereka lihat - pelbagai komuniti hidup harmoni, sumbangan penduduk tempatan dan pendatang ke Kalimantan Barat dan semangat berkongsi - atau kongsi.

Seorang teman Pontianak mencadangkan, “Mimpi akan menjadi kenyataan jika perjalanan darat pertama dapat diatur dari Tawau ke Pontianak tidak lama lagi. Ini akan baik untuk masa depan kedua-dua tempat ini kerana penduduk tempatan dan pelancong dapat melintasi seluruh Pulau Borneo melalui jalan darat. Kita mungkin berpecah belah tetapi kita boleh bersatu dengan jalan yang baik. "

Pelayaran Budaya Dayak Danau Sentarum Batang Kapuas Inaugural 2017 dimungkinkan oleh kerjasama perunding Sarawak dan Kalbar dengan sokongan Kementerian Belia, Sukan dan Pelancongan, Kalbar, dan anggota pelayaran.

Hiburan bertema Jawa di kuil Cina di Suka Lanting.

(By CHANG YI, REPORTERS@THEBORNEOPOST.COM 
ON )

(IH)

Sila lihat siri Indokini...

1 comment:

Anonymous said...

Saja kopi pes dari Kluang Dimond Blog

kau orang nilai kan sendiri mentality kluang dimond dan penjikat deme dlm komen komen ini...


bodoh sangat ke Melayu Singapora tiada seko pun bertaraf billionaire..!?

Reply


kluangmanTuesday, May 25, 2021 11:27:00 PM

Tidak ada seorang pun jutawan, billionaire, KAYA Raya Melayu malaysia yang AKAN bertanya soalan bodoh ITU.

Ini soalan Melayu phd tinggi dan pandai tuding jari sahaja.

Jangan jeles kerana kamu miskin....miskin harta, miskin akhlak, miskin budaya, miskin bahasa...


AnonymousTuesday, May 25, 2021 11:47:00 PM

Tak perlu jadi bilionnaire pun.
Melayu Singapura klau dtng bawa duit ke Malaysia lbh kaya dr kebanyakan Melayu di sini.

Yg penting, mcmana pemerintah sesebuah negara membawa negara dan rakyatnya membangun. Mendapat MANFAAT dr hasil negara.Bukan dapat kat kroni sj


kluangmanWednesday, May 26, 2021 12:04:00 AM

Melayu Singapura hanya perlu ada SD322,000.00 untuk menjadi seorang jutawan di Malaysia.

Dari komen Ini lah bertapa mentali Melayu di sini juga bertepuk tangan terkinja kinja membangsatkan keturunan Melayu Singapura..

kesiannnn lemah mentaliti macam dlm lagu 'bangau oh bangau' bukan salah saya salah orang lain mentor barua bangau tua renta mereka tunduk di kubo tuan DAP@Lee Kwan Yew.

kesiannnn

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails