Tuesday, May 25, 2021

Keunikan Sumpit, Senjata Tradisional Kalimantan Timur

 

Peralatan senjata sumpit milik warga Dayak Kenyah Uma'lung di Desa Setulang, Malinau, Kalimantan Timur, Rabu (21/6). Senjata sumpit adalah senjata khas suku Dayak yang digunakan untuk memburu. (ANTARA FOTO / Zabur Karuru / foc / 17.)

Indokini: Keunikan sumpit, senjata tradisional Kalimantan Timur.

Kalimantan Timur: Sumpit adalah senjata tradisional suku Dayak di pulau Borneo. Sumpit juga sering disebut siput, termasuk dalam salah satu senjata rahsia yang digunakan untuk membunuh musuh secara diam-diam. 

Memetik dalam jurnal The Meaning of Mandau and Sumpit as Weapon Dayak's Tribe (A Semiotic Approach) (2016) oleh Muli Umiaty Noer dan Putri Nurbaizura, sumpit mempunyai kelebihan besar kerana dapat membunuh jarak jauh. Keunikan utama senjata Dayak tradisional ini ialah ia dapat menembak tepat ke sasaran pada jarak 200 meter. 

Dikatakan bahawa, pada masa lalu, ketika orang Dayak memerangi penjajah, Belanda lebih takut terkena sumpit daripada terkena peluru timah. Sebab utama adalah kerana sumpit telah dilumurkan dengan racun terlebih dahulu, iaitu getah pokok ipuh atau iren. Keunikan lain dari senjata sumpit ini ialah ia dapat membunuh lawan anda tidak lebih dari 10 minit. 
Ketika seseorang terkena sumpit, dalam beberapa minit atau beberapa saat, tubuhnya akan terasa sesak dan kemudian mati. Oleh itu, tidak menghairankan bahawa banyak orang lebih takut terkena sumpit daripada senjata lain. Bentuk sumpit Dalam jurnal Andi Farid Hidayanto Design of Chopsticks for Carrying Sports, sumpit mempunyai panjang sekitar 1.5 hingga 2 meter dan diameter antara 2 hingga 3 sentimeter.

Bahan utama untuk membuat sumpit berasal dari kayu besi, tampang, jalan, rasak atau plepek. Senjata tradisional ini berbentuk bulat dengan lubang di tengahnya. Lubang ini berfungsi untuk memasukkan sumpit yang serupa dengan anak panah. Senjata ini sering digunakan untuk memburu, berperang dan dalam upacara tradisional Dayak. 

Menurut kepercayaan orang Dayak, sumpit tidak boleh digunakan untuk membunuh rakan atau jiran. Walaupun begitu, sekarang di pulau Kalimantan, sumpit banyak digunakan dalam latihan sukan. Lebih kurang sama dengan cara memanah atau latihan menembak, sasaran yang digunakan adalah kertas dan mereka diminta untuk menembaknya menggunakan sumpit.
(IH)

Sila lihat siri Indokini...

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails