Monday, May 24, 2021

Indonesia: Tempatkan Pasukan Pengaman Antarabangsa di Palestin.

 

Indokini: Tempatkan Pasukan Pengaman Antarabangsa di Palestin.

Menteri Luar Negeri Indonesia Retno Marsudi, dalam sidang media maya dari New York, Jumaat (21/5) mengatakan Indonesia meminta Majlis Umum PBB (PBB) mengambil sekurang-kurangnya tiga langkah ini. 

Iaitu bagi menghentikan keganasan dan tindakan ketenteraan Israel terhadap Palestin supaya tidak akan berulang pada masa akan datang. Selain gencatan senjata, Indonesia mengusulkan penempatan pasukan pengaman perdamaian di Jerusalem untuk memastikan keselamatan rakyat Palestin dan melindungi status Masjid Al-Aqsa.

Langkah kedua, iaitu Majlis Umum Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu, memastikan akses kemanusiaan dan perlindungan orang awam. Semua agensi PBB mesti menekan Israel untuk membuka akses kepada penyampaian bantuan kemanusiaan kepada rakyat Palestin yang terkena perang.

Langkah ketiga ialah Perhimpunan Agung PBB mesti mendorong rundingan pelbagai hala yang boleh dipercayai untuk mencapai penyelesaian dua negara. Menteri Luar Negeri Retno menyampaikan cadangan itu ketika menghadiri sesi Perhimpunan Agung di ibu pejabat PBB di New York City, Amerika Syarikat, Khamis (20/5). 

Dalam pertemuan itu, Retno menekankan bahawa penjajahan Israel terhadap bangsa dan wilayah Palestin mesti segera dihentikan.

"Saya menekankan bahawa penjajahan dalam konflik Israel-Palestin adalah masalah utama. Masyarakat antarabangsa berhutang Palestin untuk kemerdekaan rakyat Palestin yang terus ditangguhkan untuk hidup berdampingan dan setara dengan kita semua," kata Retno.

Menurut Retno, penjajahan dan pencerobohan Israel terhadap Palestin tidak hanya dikutuk, tetapi juga merupakan pelanggaran serius terhadap undang-undang antarabangsa. Oleh kena itu, dia meminta masyarakat internasional segera menghentikan penjajahan, seperti yang dikutip oleh VOA.

Sesi perbahasan di Perhimpunan Agung PBB membincangkan dua agenda, iaitu situasi di Timur Tengah dan isu Palestin.

Bersama dengan menteri luar negeri dari sepuluh negara lain, iaitu Palestin, Turki, Pakistan, Arab Saudi, Qatar, Jordan, Kuwait, Maldives, Aljhazair dan Tunisia, Retno menghadiri sesi perbahasan Majlis Umum. Oleh kerana 103 negara dan organisasi antarabangsa akan menyampaikan pandangan mereka, sesi perbahasan Majlis Umum PBB akan dilanjutkan satu hari minggu depan.

Palestin dan Israel akhirnya bersetuju untuk gencatan senjata berkuat kuasa mulai 02.00 waktu tempatan atau 07.00 WIB. Perang Gaza, yang berlangsung sebelas hari sejak 10 Mei, telah membunuh 230 orang Palestin, termasuk 65 kanak-kanak, dan membunuh 12 orang di pihak Israel, termasuk tiga orang asing.

Sambung sikit lagi mengenai..
Sejarah Turki Utsmani-Aceh Rapat kerana Islam.

PADA tahun 2014, kebanyakan orang Indonesia disajikan sejumlah sinetron dari Turki oleh sebuah stesen televisyen swasta. Salah satunya ialah sinetron berjudul "Abad Glory" (atau Muhtesem Yüzyil dalam bahasa Turki). Opera sabun ini mengisahkan tentang kehidupan Sultan Suleiman I, pemimpin Empayar Uthmaniyyah.

Paling tidak, sinetron menunjukkan bagaimana Kerajaan Uthmaniyyah berada di zaman kegemilangannya. Menjadi negara besar dan berpengaruh di Eropah, memiliki kekuatan ketenteraan yang hebat, dan jangan lupa meriam raksasa yang menjadi momok bagi bangsa Eropah pada masa itu.

Namun, hanya sebilangan orang yang tahu bahawa pada zaman kuno, Kerajaan Uthmaniyyah telah menjalin hubungan diplomatik dengan salah satu kerajaan di Nusantara. Turki bersaing dengan negara-negara Eropah yang lain dalam perdagangan rempah.

Sultan Suleiman I, yang dimainkan dalam sinetron dari Turki. Berdasarkan catatan sejarah, Sultan Suleiman I pernah menerima utusan dari Kesultanan Aceh Darussalam © CTQuân / CC BY-SA 4.0 (melalui Wikimedia Commons)

Sejarah Hubungan Aceh-Uthmani

Kesultanan Aceh Darussalam terkenal memiliki hubungan yang erat dengan Kesultanan Uthmaniyyah. Ismail Hakki Göksoy dalam artikelnya yang bertajuk "Hubungan Uthmaniyyah-Aceh seperti yang didokumentasikan dalam sumber Turki" menjelaskan hubungan antara kedua kesultanan berdasarkan arkib dokumen rasmi Kerajaan Uthmaniyyah.

Kesultanan Aceh Darussalam didirikan pada abad ke-16 dengan Sultan Ali Mughayat Syah sebagai sultan pertama. Pada waktu itu, Aceh adaah kerajaan yang berpengaruh di wilayah Sumatera. Kesultanan Aceh Darussalam menjadi ekspansi pada era kepemimpinan Sultan Alauddin al-Kahhar. 

Untuk memperluas kekuatannya dan meningkatkan ekonominya, Aceh memiliki cita-cita untuk menguasai Selat Melaka, yang merupakan jalan untuk perdagangan rempah-rempah antarabangsa.Untuk itu, Aceh perlu bersaing dengan Kesultanan Johor dan Portugis yang menguasai Melaka.

Terdapat berbagai motif yang mendasari perselisihan antara Kesultanan Aceh dan Portugis. Bukan hanya soal politik, persaingan ekonomi dengan agama adalah motif yang menggambarkan hubungan antara Aceh dan Portugis. Tidak hanya menguasai Melaka, Lautan Hindi pada masa itu dikuasai oleh armada tentera laut Portugis. Kapal dagang dari Aceh yang berlayar ke Timur Tengah (dan sebaliknya) menjadi sasaran kapal perang Portugis.

Merasa terkilan dengan gerakan Portugis, Aceh kemudian mengirim utusan ke Turki, meminta bantuan ketenteraan. Telah dicatat bahawa pada tahun 1547, di era Sultan Suleiman I, Duta Besar Aceh mengunjungi Istanbul. Utusan dari Aceh meminta bantuan ketenteraan dalam bentuk armada laut dan meriam untuk menghadapi Portugis. Permintaan itu dikabulkan oleh Sultan Suleiman I, yang merasa dia bertanggung jawab melindungi kapal-kapal Muslim dari serangan Portugis.

Sejak itu, surat-menyurat antara Aceh dan Turki pada abad ke-16 mulai meningkat dan berlanjutan selama pemerintahan Sultan Selim II. Sama seperti pendahulunya, Sultan Selim II juga memberikan bantuan ketenteraan dalam bentuk kapal, pasukan artileri, dan senjata lain yang diperlukan Aceh untuk menyerang Portugis. Untuk itu, Turki mengirim ekspedisi yang dipimpin oleh Laksamana Kurtoglu Hizir Reis ke Aceh. Walaupun kemudian ekspedisi itu dialihkan untuk mengatasi pemberontakan di Yaman. Namun, senjata dan juruteknik tentera Turki berjaya tiba di Aceh.


Berdasarkan catatan Portugis pada tahun 1582, setiap tahun Aceh mengirim utusan beserta sejumlah hadiah seperti emas, batu permata, rempah, dan minyak wangi kepada sultan Uthmaniyyah. Di samping itu, Aceh juga mengembangkan perdagangan rempah ke Timur Tengah. 

Sebagai balasannya, Turki memberikan bantuan ketenteraan dalam bentuk senjata, kepakaran ketenteraan, dan perlindungan untuk Aceh. Hubungan ini kemudian menjadikan Aceh sebagai pelindung Kesultanan Uthmaniyyah hingga abad ke-18.

Menjadi sebahagian daripada kerajaan Empayar Uthmaniyyah, Kesultanan Aceh Darussalam kemudian menjadi sebuah negara dengan kekuatan ketenteraan yang harus diperhitungkan di wilayah Sumatera dan Melaka. Beberapa kali Aceh dapat mengalahkan Portugis dalam pelbagai pertempuran. Sebagai tambahan, kapal-kapal Aceh diizinkan menggunakan bendera Turki.

Selanjutnya, bendera Kesultanan Aceh Darussalam berwarna merah dengan bulan sabit putih, bintang dan pedang, menyerupai bendera Kerajaan Uthmaniyyah. Salah satu warisan Kesultanan Aceh Darussalam, Meriam Lada Secupak, adalah salah satu meriam yang diberikan oleh Turki.

Sumber: Buku "Mapping the Acehnese Past".


1 comment:

Anonymous said...

Ph ngencing rakyat pun dapat gaji.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails