Friday, May 28, 2021

Bashar Assad Syria, India-Turki, Palestin, &Kenderaan Laut Tak Berawak Pula.

 

Penyokong membanjiri jalanan di Damsyik untuk meraikan kemenangan Assad dalam pilihan raya. 

1. Bashar al-Assad menang pilihan raya Syria

BEIRUT: Presiden Syria, Bashar al-Assad, memenangi pilihan raya yang menyaksikan beliau terus menguasai tampuk pemerintahan negara untuk penggal keempat.

Bersama slogan kempen 'Harapan Melalui Kerja', Assad, 55, menonjolkan diri sebagai satu-satunya calon untuk fasa pembinaan semula negara yang dilanda antara konflik paling berdarah dalam abad ini.

Kemenangannya pada pilihan raya yang berlangsung kelmarin, sudah pasti memberi tamparan kepada penentang beliau di dalam dan luar Syria.

Semalam, Speaker Parlimen Syria mengumumkan Assad berjaya meraih 95 peratus undi walaupun negara Barat mendakwa pilihan raya itu adalah 'tidak adil mahupun bebas.'

Dari segi penampilan - sama ada secara langsung atau dalam kebanyakan potret di Damsyik - Assad lazimnya dilihat tidak memakai pakaian tentera.

Sebaliknya, beliau lebih memilih untuk mengenakan sut perniagaan yang kemas dan bertali leher.

Dalam mesyuarat rasmi dan wawancara, malah ketika berada di barisan hadapan, Assad sering dilihat tenang tetapi tegas apabila berbicara.

Tatkala Syria dicengkam kemuncak krisis peperangan, Assad tetap percaya akan menumpaskan pemberontakan yang menurutnya adalah angkara 'pengganas' untuk menggulingkan beliau dengan bantuan negara Barat dan Teluk Arab.

Seorang wartawan yang pernah bertemu Assad beberapa kali sebelum dan selepas peperangan tercetus pada 2011, memberitahu AFP bahawa Presiden itu adalah 'figura yang unik dan kompleks'.

"Setiap kali saya berjumpa dengannya, beliau kelihatan tenang... walaupun ketika tempoh paling sukar dalam peperangan," katanya yang enggan dikenali. - AFP

2. India Ucapkan Terima Kasih ke Turki atas Bantuan Covid-19

India mengucapkan terima kasih kepada Turki yang menghantar bantuan Covid-19...

Jurucakap Kementerian Luar India Arindam Bagchi menyatakan bahawa mereka menyambut baik "isyarat solidariti" Turki dan mengucapkan terima kasih kepada Bulan Sabit Merah Turki.

Menerusi Twitter, Sanjay Kumar Panda, Duta Besar India ke Ankara, menekankan bahawa bekalan perubatan adalah "kritikal" bagi negaranya, 

"Saya berterima kasih kepada Turki kerana telah bersama India dalam masa-masa sukar ini." Katanya.

Bulan Sabit Merah Turki menyampaikan dua pesawat kargo yang penuh dengan bekalan perubatan kepada Palang Merah India di Lapangan Terbang Antarabangsa Indira Gandhi untuk menyokong rakyat India yang terjejas wabak Covid-19.

Antara bantuannya ialah 630 tiub oksigen, 5 generator oksigen, 50 alat pernafasan, 50 ribu ubat-ubatan dan pelbagai bekalan perubatan yang disediakan oleh Bulan Sabit Merah Turki dan Kementerian Kesihatan Turki.

3. Palestin: Askar Israel menyerang Bulan Sabit Merah.

Tentera Israel secara langsung menyasarkan pusat Bulan Sabit Merah Palestin di kota Tubas di Tebing Barat yang dijajah dengan bom gas pemedih mata.

Dalam pernyataan bertulis yang dibuat oleh Bulan Sabit Merah Palestin, dinyatakan bahawa banyak paramedik dalam bahaya lemas di pusat itu, yang diserang oleh tentera Israel.

Telah dinyatakan bahawa bom yang dijatuhkan oleh tentera Israel juga menyebabkan kebakaran di pusat itu dan ditekankan bahawa kejadian itu "merupakan pelanggaran jelas terhadap undang-undang kemanusiaan antarabangsa, yang menyatakan bahawa kakitangan perubatan dan bangunan harus dilindungi"

Kenyataan itu menyatakan bahawa serangan ini bertujuan untuk menghukum anggota Bulan Sabit Merah Palestin yang menjalankan tugas kemanusiaan mereka terhadap rakyat Palestin yang menentang penjajahan Israel.

4. Turki: Kenderaan Laut Bersenjata Tidak Berawak.

Kenderaan Laut Tidak Berawak Bersenjata (SIDA) dibangunkan secara nasional, melepaskan tembakan pertamanya dalam rangka Latihan Seaworm-2021 di Aegean dan Mediterranean Timur, dan berjaya mencapai sasaran.

Menerusi Twitter, Kementerian Pertahanan Nasional membuat kenyataan,

"SIDA, yang dikembangkan dengan cara nasional, dalam Latihan Seaworm-2021, berhasil melepaskan tembakan pertama dan mencapai sasaran dengan tepat." Kata Kementrian.

(IH)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails