Sunday, May 23, 2021

Dari Jakarta ke Gaza. Di jambatan JPO dihiasi lampu berwarna bendera Palestin.

 


Indokini: Dari Jakarta untuk Gaza

SUASANA di jambatan pejalan kaki Gelora Bung Karno (JPO) dihiasi dengan lampu berwarna bendera Palestin, Jakarta, Rabu (19/5/2021). Pemerintah Provinsi DKI Jakarta mengadakan aksi solidariti untuk Palestin dengan menampilkan warna-warna khas bendera Palestin pada 10 JPO. 

Di Jakarta, lampu hiasan dengan warna bendera Palestin telah menyala di sejumlah titik di Jakarta. Ianya termasuk Terowongan Kendal, Persimpangan Semanggi, Bulatan Hotel Indonesia (HI), Monumen Nasional (Monas), dan beberapa jambatan pejalan kaki (JPO), sejak Sabtu, 15 Mei 2021.
Gabenor DKI Jakarta, Anies Baswedan menjelaskan bahawa ini adalah simbol solidariti dan sokongan untuk rakyat Jakarta untuk rakyat Palestin. Penduduk berada di Jambatan Pejalan Kaki (JPO) Polda Metro Jaya yang dihiasi dengan lampu berwarna bendera Palestin.

"Ini adalah bentuk sokongan dari warga Jakarta, solidariti manusia untuk saudara-saudara kita dari rakyat Palestin di Jalur Gaza," kata Anies melalui akaun Instagram peribadinya, Sabtu (22/5/2021).

Anies menjelaskan bahawa rakyat Indonesia, terutama Jakarta, bersimpati dengan penderitaan rakyat Palestin. Orang Indonesia yang pernah mengalami penjajahan, kata Anies, juga merasakan bahawa perjuangan untuk kemerdekaan bukanlah perkara yang mudah.

"Kami bersimpati dengan saudara dan saudari di Palestin," kata Anies.

Pengasas Gerakan Pengajaran Indonesia memetik pesan Presiden Soekarno pada tahun 1962 bahawa, "Selagi kemerdekaan belum diserahkan kepada rakyat Palestin, maka perjuangan Indonesia untuk menentang penjajahan di Palestin harus diteruskan."

Untuk itu, mantan Menteri Pendidikan mengajak orang ramai untuk berdoa agar rakyat Palestin diberi kekuatan. Massa yang merupakan anggota Perikatan Pemuda Indonesia untuk Palestin mengibarkan bendera Palestin semasa demonstrasi solidariti di hadapan Kedutaan Amerika Syarikat, Jakarta, Selasa (18/5/2021). Orang ramai mengajak rakyat Indonesia untuk terus menyokong dan menolong Palestin.


"Ini adalah pesan untuk semua. Marilah kita berdoa agar saudara-saudara kita di Palestin, diberi kekuatan dan ketabahan dalam menempuh masa yang sukar ini," kata Anies Baswedan.

Orang ramai membawa bendera Palestin di Jalan Basuki Rahmat, Jakarta, Khamis (20/5/2020). Tindakan masyarakat ini adalah untuk mengutuk serangan Israel ke atas Palestin yang telah menyebabkan ratusan korban jiwa.
(IH/Liputan6)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails