Sunday, May 30, 2021

Gambar kanak-kanak hilang nyawa di Gaza &perkauman Antisemitik di AS.

 

1. New York Times Terbit Gambar Kanak-kanak Kehilangan Nyawa di Gaza


Media Amerika, yang tidak bersuara dengan pembantaian di Palestin, mengambil langkah yang berbeza. Akhbar New York Times menerbitkan gambar kanak-kanak yang kehilangan nyawa di Gaza di halaman pertama. Perincian Turki dalam gambar, menarik perhatian.

Dalam berita itu, akhbar menyatakan, “67 daripada mereka kehilangan nyawa di Gaza; dua daripadanya kehilangan nyawa di pihak Israel", akhbar itu tidak menekankan bahawa Israel adalah pembunuh kanak-kanak itu.

The New York Times menumpukan dua halaman untuk isu ini di bahagian dalaman berita. Dalam bahagian ini, ungkapan "Mereka dikuburkan dengan mimpi dan mimpi buruk mereka'', menarik perhatian.

Dalam berita tersebut, contoh diberikan dari kisah hidup kanak-kanak dan apa yang mereka mahukan ketika mereka dewasa, Gambar-gambar yang dilukis oleh kanak-kanak itu juga dipaparkan di akhbar itu.

Terdapat juga perincian penting mengenai Turki di bahagian halaman dalam. Salah seorang budak yang meninggal pada usia 10 tahun, menambahkan bendera Turki di sebelah bendera Palestin dalam gambar terakhir yang dibuatnya, ia menunjukkan cinta kanak-kanak Palestin terhadap Turki.

Perincian penting lain adalah maklumat dalam berita bahawa Abdurrahman al-Hadidi, yang meninggal pada usia 7 tahun, mempunyai impian untuk pergi ke Turki.

Akhbar itu menarik perhatian kepada tragedi manusia dengan kalimat "Mereka ingin menjadi doktor, seniman dan pemimpin".

Surat khabar Haaretz Israel turut berkongsi kanak-kanak yang dibunuh dan menggunakan ungkapan "67 kanak-kanak terbunuh di Gaza, ini adalah akibat perang".


2. Joe Biden Bimbang Terhadap Peningkatan Perkauman Serangan Antisemitik di AS.

Presiden Amerika Syarikat (AS) Joe Biden menyatakan bahawa mereka bimbang terhadap peningkatan serangan antisemitik di negaranya dan bahawa serangan seperti itu tidak boleh diterima.

Joe Biden membuat kenyataan bertulis dan menarik perhatian terhadap peningkatan serangan antisemitik di AS.

Menyatakan bahawa serangan yang meningkat dalam beberapa minggu terakhir adalah "tidak boleh diterima" dan "bertentangan dengan nilai AS", Joe Biden berkata bahawa mereka tidak akan membiarkan mana-mana orang Amerika terancam kerana nilai dan kepercayaan agama mereka.

Dalam berita yang tercermin di media Amerika, dilaporkan bahawa dengan proses serangan Israel terhadap Palestin, serangan dan ancaman terhadap Yahudi meningkat di beberapa wilayah di AS.

(IH)


No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails