Tuesday, June 01, 2021

Pelbagai Etnik Muslim Myanmar ditubuhkan, kisah anak Palestin &Mesir.

 

1. Jawatankuasa Penasihat Pelbagai Etnik Muslim Myanmar ditubuhkan.

Sejak rampasan kuasa tentera di Myanmar pada 1 Februari, jumlah orang awam yang kehilangan nyawa akibat campur tangan bersenjata tentera terhadap penentang rampasan kuasa meningkat kepada 840 orang.

Menurut laporan Persatuan Bantuan untuk Tawanan Politik Myanmar (AAPP), 3 lagi kematian telah disahkan dalam 24 jam terakhir.

Dalam laporan itu, jumlah kehilangan nyawa dikemas kini menjadi 840, manakala 4,409 orang ditahan. Terdapat waran penahanan untuk 1881 orang.

Sementara itu, Sao Khun Kyaw, wakil komandan Tentera Bangsa Shan (SNA) di negara Kachin-Myanmar, tewas akibat pembunuhan. Jurucakap SNA menyatakan bahawa Kyaw terbunuh pada 26 Mei, ketika dia berada di jalan, ditemani oleh pengawal, ketika seorang penembak tepat tentera Myanmar menembaknya.

Di samping itu, umat Islam di Myanmar menubuhkan Jawatankuasa Penasihat Pelbagai Etnik Muslim Myanmar (MMMCC) untuk membina semula demokrasi di negara ini dan melindungi hak-hak orang Islam.

Dalam kenyataan yang dikongsi di akaun media sosial, disebutkan bahawa MMMCC menyokong Kerajaan Perpaduan Negara (GNA), yang ditubuhkan pada 16 April menentang pemerintahan tentera di Myanmar,

"Tujuan utama kami adalah untuk mendapatkan jaminan dari GNA dalam kebijakannya terhadap Muslim Myanmar dan terutama Muslim Rohingya." Katanya.

Tujuan kedua jawatankuasa ini adalah untuk memastikan bahawa wakil organisasi Muslim dan ahli politik di negara ini berhubungan dengan GNA.

Tujuan lain dari jawatankuasa tersebut adalah untuk menghapuskan undang-undang kewarganegaraan yang ditandatangani oleh tentera Myanmar pada tahun 1982, yang melucutkan hak warga Muslim Rohingya dari hak kewarganegaraan mereka, dan untuk menyiapkan undang-undang kewarganegaraan yang baharu dan lebih inklusif.


2. Anak Palestin terkorban dalam serangan Israel sedang menggambar bendera Turki yang selum selesai

Rafif Abu Dayir, 11 tahun, yang kehilangan nyawanya dalam serangan Israel di Jalur Gaza yang disekat, menggambar bendera Turki pada lukisannya yang terakhir dan belum selesai.

Sekurang-kurangnya 254 orang Palestin, termasuk 66 kanak-kanak dan 39 wanita, terbunuh dalam serangan Israel ke atas Gaza. Salah satu mangsa bom mati yang tidak bersalah adalah Rafif, seorang gadis Palestin berusia 11 tahun.

Rafif dan keluarganya terguncang oleh serangan yang dianjurkan di sebuah pusat perniagaan berhampiran semasa mereka makan tengah hari di kebun mereka pada 17 Mei.

Serpihan-serpihan daripada bom mengakibatkan Rafif dan bapa saudaranya Ziyad Abu Dayir kehilangan nyawa.

Rafif, yang terkenal sebagai anak yang paling penyayang dari keluarga Dayir dengan 9 orang anak, telah meninggalkan gambar yang dia lukis dan pensel, serta beberapa gambar yang diambil pada hari-hari bahagia.

Salah satu gambar yang dibuat Rafif belum selesai akibat serangan Israel, dan terlihat bahawa dia memasukkan bendera Turki dalam gambarnya.

3. Dominasi Mesir?

Gaza- Sinai

Dah lama tak tulis mengenai geopolitik Antarabangsa. Sebelum ini saya ada menulis mengenai beberapa perkara penting berkenaan konflik Asia Barat. 

Suasana geopolitik yang terjadi antara 2019-2020 agak penting untuk diamati. Iaitu pengamatan yang tidak bermusim, kerana isunya agak panjang dan berselirat.

Baru-baru ini kita dikejutkan dengan serangan Israel terhadap Palestin yang sudah diketahui umum. Cumanya ketika Gaza khususnya diasak bertalu talu, Mesir muncul sebagai negara jiran yang dilihat cuba membantu rakyat Palestin khususnya rakyat Gaza untuk menyeberangi ke Sinai melalui sempadan Rafah. 

Bahkan Mesir juga turut mengecam pencerobohan kawasan Syeikh al Jarrah oleh tentera Israel. [1]

1. Dalam hal ini, suka untuk saya ringkaskan secara umum bahawa di sana sememangnya ada cadangan untuk mewujudkan Gaza-Sinai, atau ada juga agenda untuk menghalau orang Gaza ke Sinai. Antaranya laporan media Israel pada tahun 2014 menunjukkan bahawa Sisi mungkin telah setuju untuk menyerahkan 1.600 km persegi di Sinai ke Gaza, memperluas ukuran kantong itu lima kali lipat. [2]

Ini akan merealisasikan visi Israel mengenai negara Palestin yang disebut ‘Gaza Besar’. Walaupun hal ini dinafikan oleh Mesir, namun ia telah dibuktikan oleh Abbas (Presiden Palestin). [2]

2. Pada Februari 2017, berikutan pertemuan antara Trump dan Netanyahu, Ayoub Kara, Menteri di Pejabat Perdana Menteri Israel menyatakan bahawa kedua-dua pimpinan itu telah bersetuju untuk merealisasikan hasrat Mesir untuk menjadikan Gaza-Sinai sebagai Negara Palestin yang baru. [2]

3. Pada September 2019, perkara yang sama ‘dibualkan’ antara Netanyahu dan Boris Johnson (Britain) untuk mewujudkan Palestin baru di Gaza dan Sinai. Ada pelbagai faktor yang dibualkan. Cumanya yang menyokong dan menekankan pelan tersebut antaranya UAE, Arab Saudi, Qatar dan Mesir. [3]

Hakikatnya perbincangan untuk mewujudkan Negara Palestin Baru (Gaza-Sinai) ini bukanlah perkara baru. Banyak lagi yang dibincangkan dan dibualkan. Banyak juga versi-versinya. Cuma, perancangan itu seolah-olah sedang rancak setahun dua ini.

Hubungan dengan negara di sepanjang Sungai Nil

Apa yang menariknya, sebulan dua ini Mesir semakin rancak mengadakan hubungan dengan negara-negara di sepanjang Sungai Nil. Antaranya Sudan, yang masih lagi tidak dapat menyelesaikan konflik dalaman mereka sejak penggulingan Omar Basyer. 

1. Pada Mac baru ini, Sudan dan Mesir menandatangani perjanjian kerjasama ketenteraan, berikutan lawatan Panglima Tentera Darat Mesir Leftenan Jeneral Mohamed Farid ke ibu negara Sudan, Khartoum. Katanya Mesir berusaha untuk menggabungkan hubungan dan hubungan dengan Sudan dalam semua bidang, terutama bidang ketenteraan dan keselamatan. [4]

2. Pada April bulan lepas, Mesir telah mengadakan kerjasama kententeraan dengan Uganda di tengah-tengah konflik Sungai Nil berikutan pembinaan Grand Eithiopia Renaissance Dam (GERD). Termasuk juga kerjasama ketenteraan dengan Negara Burundi yang merupakan ‘pengguna Sungai Nil’ pada 10 April lalu. [5] Antara yang terbaru ialah kerjasama kenteteraan dengan Kenya yang diadakan beberapa hari yang lalu. [6]

Kerjasama ketenteraan dengan Negara Barat

1. Bukan sekadar negara-negara di Sungai Nil, tetapi hubungan dengan US juga diperkuat walaupun mereka sudah jalinkan hubungan ketenteraan lebih 40 tahun. Ia merupakan memorandum persefahaman untuk mempermudah penyediaan sokongan, bekalan, dan perkhidmatan logistik ketenteraan atau dengan nama rasminya Memorandum Persefahaman Perolehan dan Merentas Perkhidmatan (ACSMOU) yang ditandatangani pada April baru ini. [7]

2. Pada April baru ini juga Mesir telah mengadakan kerjasama ketenteraan antara Greece – Mesir – Cyprus dalam Perjanjian Tripartite Military Cooperation Program [8]. Antara yang terbaru pada penghujung April baru ini ialah perjanjian senjata dengan Perancis yang melibatkan 30 jet pejuang Rafale dengan nilai 3.75 Bilion Euro. Selebihnya peluru berpandu MBDA dan lain lain yang bernilai 200 Juta Euro. [9]

Kalau kerjasama ketenteraan dengan negara-negara di sepanjang Sungai Nil mungkin boleh dikaitkan dengan isu GERD ataupun laluan Tanduk Afrika. Manakala hubungan dengan negara-negara Barat mungkin dikaitkan dengan kepentingan Gas MediterraneanWaLlahua’lam.

MUHAMMAD MUJAHID BIN IR HJ MOHAMMAD FADZIL 

 HARAKAHDAILY 31/5/2021

(IH)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails