Friday, June 04, 2021

Dron Turki 'Pengubah Permainan' dalam perang. -AS &Antarabangsa.

 

1. Akhbar AS: 'SIHA Buatan Turki Mengambil Bahagian Sebagai "Pengubah Permainan" dalam Perang'


The Wall Street Journal, salah satu surat khabar terkemuka Amerika Syarikat (AS), menulis bahawa kenderaan udara tanpa pemandu bersenjata kos rendah rendah (SIHA) yang dihasilkan di Turki, mengambil bahagian sebagai "pengubah permainan" dalam perang di Syria, Libya dan Azerbaijan.

Dalam berita yang diterbitkan oleh James Marson dan Brett Forrest, menggunakan tajuk: "SIHA Turki kos rendah membentuk semula zon konflik dan geopolitik."

Berita itu mengatakan bahawa tentera kecil di seluruh dunia beralih ke alat serangan yang lebih murah untuk menghadapi musuh mereka yang lengkap,

"Taktik perang baharu ini, yang terbukti berhasil dalam konflik serantau tahun lepas, telah mengubah keseimbangan strategis di sekitar Turki dan Rusia." Katanya.

''Teknologi digital kos rendah yang dihasilkan di Turki telah menghancurkan kereta kebal, kenderaan perisai dan sistem pertahanan lain milik Rusia dalam perang di Syria, Libya dan Azerbaijan. SIHA ini sekurang-kurangnya sama berkesannya dengan kenderaan tempur berteknologi tinggi tetapi mahal, namun ia adalah masa depan yang murah.'' Kata berita itu.

Berita itu berkata bahawa kenderaan-kenderaan udara ini, yang boleh terbang sendiri atau berkumpulan, sebelum ini mengambil tugas pesawat perang yang sangat mahal,

"SIHA ini boleh bertahan di udara selama 24 jam dan menemukan jurang dalam sistem pertahanan udara, ia membantu pesawat perang untuk menargetkan dan melancarkan peluru berpandu sendiri." 

"Kejayaan drone-drone ini telah membantu Presiden Turki Recep Tayyip Erdoğan meningkatkan pengaruh wilayahnya tanpa mempertaruhkan sejumlah besar tentera atau peralatan mahal." Kata berita itu sambil melapor bahawa SIHA buatan Turki juga berkesan dalam kemenangan Azerbaijan di Nagorno-Karabakh pada bulan November.


2. Peningkatan Minat Antarabangsa terhadap Produk UAV dan SİHA Turki.


Perjanjian yang ditandatangani antara Turki dan Poland mengenai penjualan 24 kenderaan udara tanpa pemandu bersenjata Bayraktar TB2 (SİHA) menarik perhatian Turki sekali lagi. Bayraktar TB2 SİHA, yang sebelumnya dijual ke Qatar, Libya, Ukraine dan Azerbaijan, akan dieksport ke negara anggota NATO dan EU untuk pertama kalinya dengan perjanjian ini.

Terdapat beberapa sebab di sebalik peningkatan minat antarabangsa terhadap produk UAV dan SİHA Turki dan pilihan Poland untuk platform ini.

Pertama sekali, penggunaan produk industri pertahanan Turki yang berkesan dalam persekitaran pertempuran sebenar dan hasilnya yang berjaya membolehkan mereka berubah menjadi sistem senjata yang sangat kompetitif di pasaran antarabangsa.

Platform UAV dan SİHA Turki memimpin dalam hal ini. Kejayaan luar biasa sistem TB2 Bayraktar dalam persekitaran konflik yang berbeza seperti Syria, Libya dan  Nagorno-Karabakh baru-baru ini ,membawa perhatian antarabangsa. 

Ketidakberkesanan sistem pertahanan udara Rusia, yang dianggap memiliki kemampuan unggul, terhadap Bayraktar TB2 telah menyebabkan munculnya perbincangan baru bahkan dalam konteks doktrin angkatan bersenjata.

Pengalaman platform UAV dan SİHA Turki telah menunjukkan bahawa platform ini boleh berjaya bukan hanya dalam tugas pengintaian, pengawasan dan perisikan, tetapi juga dalam tugas seperti menekan sistem pertahanan udara / peluru berpandu atau meneutralkan unit perisai musuh.

Aspek penting lain yang menjadikan produk industri pertahanan Turki berdaya saing di pasaran pertahanan antarabangsa ialah ia menawarkan penyelesaian yang menjimatkan. Walaupun terdapat dominasi besar sistem UAV dan SİHA buatan Amerika di kalangan negara anggota NATO, diketahui bahawa platform ini adalah sistem yang mahal bahkan untuk kegunaan AS sendiri.

Sebaliknya, adanya kawalan dan halangan serius terhadap eksport platform tersebut sesuai dengan undang-undang Amerika juga menimbulkan kesan pencegahan terhadap negara pembeli. Sebaliknya, sistem UAV dan SİHA Turki menawarkan peluang perolehan yang fleksibel dengan harga yang jauh lebih berpatutan. 

Perjanjian antara Turki dan Poland berpotensi menghasilkan beberapa akibat geopolitik selain penjualan senjata. Pertama sekali, hakikat bahawa Poland adalah negara anggota NATO, selain memperbaiki hubungan Turki-NATO, juga meningkatkan semangat kerjasama dalam NATO.

Sebaliknya, kenyataan bahawa negara yang dianggap Poland sebagai ancaman terbesar, seperti Ukraine, adalah Rusia, adalah alasan lain yang menjadikan penjualan ini bermakna. Penjualan TB2 ke Poland selepas Ukraine adalah langkah konkrit bertentangan dengan dasar Rusia. 

Dalam pengertian ini, kedua-dua peningkatan dan peningkatan kemampuan Turki dan sekutunya, yang berjiran dengan Rusia, akan menunjukkan bahawa bidang tindakan Rusia tidak seluas itu. Walaupun Rusia mempunyai kritikan terhadap Turki dalam hal ini, perlu diingat juga bahawa Ankara mengabaikan kritikan ini.

(IH)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails