Wednesday, June 02, 2021

Keadaan Muslim Arakan di Myanmar

 

'Kerajaan sivil' anti-tentera di Myanmar prihatin terhadap penderitaan umat Islam Rohingya.

Kerajaan Perpaduan Nasional (NUG), yang didefinisikan sebagai "pemerintah sipil", yang ditubuhkan oleh timbalan yang menentang rampasan kuasa tentera di Myanmar, menyatakan bahawa mereka prihatin terhadap situasi umat Islam Rohingya yang berhijrah ke Bangladesh sebagai akibat pembersihan etnik.

Dalam pernyataan bertulis yang dikongsi di akaun media sosial NUG, dilaporkan bahawa NUG siap untuk bekerjasama dengan Mahkamah Jenayah Antarabangsa (ICC) sehingga Myanmar dapat memenuhi tanggungjawab hukum internasionalnya.

Dalam pernyataan itu, ditekankan bahawa diwakili sebagai pemerintah Myanmar yang sah di ICC adalah antara tugas NUG.

Dalam konteks ini, pernyataan tersebut menyatakan bahawa NUG sedang menunggu kebenaran ICC untuk membawa pembunuhan beramai-ramai, penyiksaan dan jenayah lain yang dilakukan terhadap orang awam oleh tentera Myanmar sejak rampasan kuasa tentera 1 Februari ke badan kehakiman.

"Dalam konteks ini, kami sangat prihatin dengan keadaan Rohingya yang berlindung di Bangladesh pada 2016 dan 2017." ungkapan digunakan.

Dalam kenyataan itu,

"NUG mengulangi tuntutannya untuk bekerja sama dengan ICC dan pihak-pihak lain yang berminat untuk kepentingan rakyat Myanmar." kenyataan diberikan.

PBB: 'Lebih Daripada 121,000 Orang Kehilangan Tempat Tinggal Sejak Rampasan Kuasa di Myanmar'


Umat Islam di Myanmar Tubuhkan Jawatankuasa Penasihat Pelbagai Etnik Muslim Myanmar


(IH)


No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails