Tuesday, December 01, 2020

Tahanan Bertukar Jadi Pemberontakan 8 Terbunuh 45 Cedera..

 

Rusuhan di Penjara Sri Lanka, 8 Tahanan Terbunuh

Dalam rusuhan di penjara keselamatan tinggi di Wilayah Barat Sri Lanka, 8 tahanan kehilangan nyawa dan 45 orang cedera.

Jurucakap Polis Ajith Rohana, mengumumkan bahawa kekacauan yang dilakukan oleh para tahanan di Penjara Mahara dengan keamanan tinggi, yang terletak kira-kira 15 kilometer di utara ibu kota, Colombo, telah berubah menjadi pemberontakan.

Dengan menyatakan bahawa beratus-ratus tahanan yang cuba mendapatkan kawalan cuba melarikan diri, Rohana mengatakan bahawa pengawal melepaskan tembakan untuk mengawal keadaan.

Rohana berkata 8 tahanan kehilangan nyawa dan 45 orang cedera dalam kejadian di Mahara, salah satu penjara paling padat di negara ini.

Dengan menyatakan bahawa beberapa tahanan dan 2 pengawal berada dalam keadaan parah, Rohana menyatakan bahawa keselamatan telah ditingkatkan dengan mengerahkan ratusan pasukan keselamatan yang diperkuat di penjara.

Menurut laporan media tempatan, tahanan membantah peningkatan jumlah kes jenis baru  coronavirus COVID-19 di penjara, menuntut pembebasan awal mereka dengan jaminan dan keadaan yang lebih baik.

Sekurang-kurangnya 2 tahanan kehilangan nyawa kerana Covid-19 di 5 penjara paling ramai penduduk di pelbagai bandar di negara ini, lebih dari seribu tahanan dijangkiti virus itu. (IH)

Hibur Hibur Sikit

Album 3

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails