Tuesday, December 01, 2020

Kenapa DAP bersungguh mahu mansuhkan Akta Hasutan?


MENELITI pertanyaan-pertanyaan di Parlimen hari ini, kedapatan dua soalan dari Ahli Parlimen DAP yang bertanya mengenai status pemansuhan Akta Hasutan 1948. 

Satu adalah soalan daripada Ahli Parlimen Batu Kawan, Kasthuriraani A/P Patto, yang meminta Menteri Dalam Negeri menyatakan apakah status pemansuhan Akta Hasutan 1948, Akta Rahsia Rasmi 1972, Akta Mesin Cetak dan Penerbitan 1984 dan Seksyen 233 Akta Komunikasi dan Multimedia 1998 serta bilangan kes dalam siasatan, dakwaan dan sabitan dan usaha untuk menggantikan akta-akta ini dengan undang-undang yang lebih saksama dan progresif.

Satu lagi adalah soalan daripada Ahli Parlimen Bukit Gelugor, Ramkarpal Singh A/L Karpal Singh, yang meminta Menteri Dalam Negeri menyatakan sama ada kerajaan akan memansuhkan atau meminda Akta Hasutan 1948 dan sekiranya tidak sama ada akta tersebut akan dipinda untuk sekurang-kurangnya mengiktirafkan niat (intention)tertuduh sebagai satu pembelaan.

Mengapa Ahli-ahli Parlimen DAP bersungguh benar mahu memansuhkan Akta Hasutan 1948? DAP sebelum ini dakwa mereka hormat kepada Bahasa Kebangsaan (Perkara 152), kedudukan istimewa orang Melayu (Perkara 153) dan kedaulatan Raja-raja Melayu (Perkara 181).

Jika benar mereka hormat kepada perkara-perkara ini sepatutnya kekalkanlah Akta Hasutan 1948 kerana melalui Akta Hasutan 1948-lah perkara-perkara ini dilindungi dari dipersoalkan.

Ataukah ini ada kaitannya dengan 70 laporan polis yang dibuat ke atas Persatuan New Youth Universiti Malaya (UMANY) baru-baru ini atas dakwaan mencabar kuasa Yang di-Pertuan Agong?

DR KAMARUL ZAMAN HAJI YUSOFF – HARAKAHDAILY 30/11/2020

Hibur Hibur Sikit: Album 2

7 comments:

Anonymous said...

Agaknya kalau mansuh akta ini, mereka boleh kata orang melayu bukan bumiputera. DAP boleh kata sultan tida perlu. DAP boleh hapuskan Islam sebagai agama rasmi di negara orang melayu. Mereka boleh sentuh hal ini dan bukan menghasut untuk dihapuskan islam sebagai agama rasmi, boleh sentuh kedudukan sultan, boleh sebar agama kristian sesuka hati. Nanti boleh bawa pesta arak bila Islam bukan agama persekutuan. Presiden parti liberal pun dah kata, semua agama adalah sama.

Anonymous said...

Puak kafir harbi roket dan khadam RBA mereka yang memuja keganasan pengganas komunis pada tahap dewa sudah pasti akan berusaha untuk menghapuskan akta hasutan supaya puak roket dan khadam RBAnya boleh bebas mencipta dan menyebarkan hasutan perkauman untuk menghasut rakyat membenci Islam, umat Islam dan kerajaan.

Semoga pihak berkuasa menggunakan akta hasutan untuk menghapuskan puak penyebar fitnah ini supaya negara dan rakyat selamat dari provakasi dan hasutan jahat puak rasis ini.

Anonymous said...

DAP sudah blh BUBAR

Anonymous said...

Ketua Al-Maunah didakwa kerana cubaan membenci/memerangi YDPA? dan telah dihukum GANTUNG sampai MATI manakala yang lainnya dihukum penjara seumur hidup!

Hukuman yang sama WAJIB dijatuhkan kepada organisasi2 yang bermaksud sama membenci/memerangi YDPA! Organisasi2 ini hanya menggunakan pendekatan berbeza!

Diharap kerajaan/polis/mahkamah cepat bertindak sebelum mereka2 ini berjaya menghasut orang ramai untuk membenci/memerangi YDPA!!!

Anonymous said...

Presiden umany anak didik dap pun patut ditangkap kerana cuba mencetuskan kebencian terhadap sultan. Patut dipenjarakan berikutan pertikaiannya terhadap kuasa sultan. Ini akta hasutan boleh digunakan secara berkesan. Tari ikut gendang, yg datang ikut resmi bumi dipijak.

Anonymous said...

MINTA MAAF SAHAJA SUDAH CUKUP UNTUK TUTUP KES?

Jahanamkan Malaysia kalau macam ni, nampak sangat kepimpinan yang sangat LEMAH?

Anonymous said...

Puak munafiqun PANdir 'bala untuk seluruh alam' adalah khadam liberal ternakan puak kafir harbi biaDAP yang telah menghina agama Islam dan menafikan hak umat Islam dan berusaha untuk menghapuskan hak kaum Melayu Islam.

Pemimpin, ahli dan ular-mak PANdir sanggup menjual agama untuk mendapat sedikit keuntungan dunia dengan mengkhianati agama Islam dan umat Islam.

Mereka sanggup bersekongkol dengan pemimpin kafir harbi melingkupkan aset dan wang tabung umat Islam dan berlagak seperti syaitan bisu @ pasu bunga setiap kali pemimpin kafir harbi biaDAP menghina Islam dan menindas umat Islam dan menyokong ajaran sesat seperti Syiah, Qadiani, liberalisme, sekularisme dan pluralisme dll dan tidak peduli tentang aktiviti kristianisasi ke atas umat Islam.

Mereka adalah penunggang agama yang sanggup bersekongkol dengan puak liberal dan puak kafir harbi kencing rakyat dengan pelbagai janji palsu dll.

Bahkan mereka sanggup menghina Allah dan RasulNya dengan mendakwa kononnya mereka lebih bijak dari Tuhan dan mereka menfitnah Nabi konon Nabi mungkir janji dan Nabi adalah pelarian dll.

Mereka mungkin menyangka dedak haram cap roket adalah lebih baik dari balasan syurga maka mereka sanggup menjilat kepala bapak kafir harbi pada tahap dewa tanpa merasa malu atau segan.

Malanglah umat Islam jika umat Islam menyokong dan mengundi puak munafiqun liberal dan tuan kafir harbi mereka kerana mereka sanggup menjual ibubapa mereka sendiri untuk mendapatkan keuntungan dunia

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails