Tuesday, December 01, 2020

Pinjaman ditolak, Pulau Pinang akan terus laksana projek LRT - Chow

 

Kon Yeow berkata projek berkenaan amat penting terhadap pembangunan ekonomi Pulau Pinang. - Astro AWANI

GEORGE TOWN: Kerajaan Pulau Pinang akan terus melaksanakan projek Transit Aliran Ringan (LRT) Komtar-Bayan Lepas walaupun pemohonan bagi mendapatkan pinjaman serta jaminan berjumlah RM2 bilion ditolak oleh Kementerian Kewangan baru-baru ini.
Ketua Menteri Chow Kon Yeow berkata projek berkenaan amat penting terhadap pembangunan ekonomi negeri ini dan kerajaan negeri tidak akan berputus asa.
"Kerajaan negeri bakal meneruskan usaha melaksanakan projek LRT berkaitan kerana Kerajaan Negeri Pulau Pinang umumnya mempunyai beberapa opsyen kewangan lain bagi membiayai projek-projek di bawah Pelan Induk Pengangkutan Pulau Pinang (PTMP)," menurutnya dalam satu kenyataan di sini hari ini.
Beliau berkata kerajaan negeri juga akan terus menyuntik keyakinan kerajaan Persekutuan untuk memberi keutamaan terhadap pembiayaan projek LRT berkenaan serta memberi layanan setimpal kepada Pulau Pinang, mengambil kira negeri itu sebagai juara pelaburan langsung asing (FDI) dalam sektor pembuatan negara dan mewujudkan peluang pekerjaan bukan hanya rakyat negeri itu malahan juga negeri lain di utara Semenanjung Malaysia.
Chow berkata beliau turut berkongsi dan menyampaikan perkara sama kepada Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Ekonomi) Datuk Seri Mustapa Mohamed pada sesi perbincangan berhubung peruntukan Rancangan Malaysia Ke-12 (RMK12) kepada negeri Pulau Pinang pada Khamis lepas di ibu negara.
"Malah, perkara serta pendirian sama turut dinyatakan kepada Menteri Kewangan Datuk Seri Tengku Zafrul Tengku Abdul Aziz ketika menghadiri sesi dialog Konsultasi Belanjawan 2021: Pulau Pinang anjuran Pihak Berkuasa Pelaksanaan Koridor Utara (NCIA) pada 8 Ogos 2020 dan Sesi Libat Urus PenyediaanRMK-12 bersama Datuk Seri Mohamed Azmin Ali, yang ketika itu ialah Menteri Hal Ehwal Ekonomi, pada 2 Ogos 2019 di Pulau Pinang ," katanya.
Menurut Chow, bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad menerusi surat pada 1 Okt 2019 kepada beliau menyatakan bahawa bon-bon oleh kerajaan negeri berhubung projek berkaitan akan dijamin oleh kerajaan Persekutuan.
PTMP adalah projek inisiatif kerajaan negeri dengan kos dianggarkan RM46 bilion, merangkumi terowong dasar laut menghubungkan bahagian pulau ke tanah besar, lebuh raya, LRT, monorel serta rangkaian laluan bas secara menyeluruh di bahagian pulau dan tanah besar.
Projek LRT tersebut meliputi 29.9 kilometer laluan rel dengan 27 stesen dari Komtar ke Lapangan Terbang Antarabangsa Pulau Pinang dan tiga lagi kawasan membabitkan pulau-pulau tebus guna di selatan Pulau Pinang dengan anggaran kos sebanyak RM8 bilion.
-- BERNAMA

15 comments:

Kumpulan Pejuang Kemerdekaan Bangsa Orang Asal Melayu Islam Malaysia (Malaysian Indigenous Malay Muslim Peoples' Liberation Group) said...

Menteri2 Melayu2 LIBERAL dr. Bersatu - JANGAN sewenangnya nak terus TUNDUK pd GERTAKAN & PENUPUAN Penjajah Zionis DAP Parasit ni, amat TAMAK, RAKUS, BONGLAK, BUAS, FASIS & RASIS - spt. yg. telah si Melayu2 LIBERAL2 dlm. PN buat dgn. BELANJAWAN 2021 sbnyk. $74 JUTA kpd. Sek.2 K Cina & $58 JUTA kpd. TAR Kolej-Univ - sdgkan anak2 bangsa BUMIPUTERA terutamanya anak2 ISLAM kita, diTINDAS & DISKRIMINASI dgn. ZALIM, hanya $12 juta utk. Sek.2 K. Agama bawah Kem. Pendidikan TAK GUNA, $3 juta utk. UiTM bawah MARA, di bawah Kem Luar Bndr TAK GUNA juga, dan hanya $100 juta utk. 3500 Sek.2 Tahfiz/Pondok/Agama Rakyat bawah Jakim yg.juga TAK GUNA tu!!

Kumpulan Pejuang Kemerdekaan Bangsa Orang Asal Melayu Islam Malaysia (Malaysian Indigenous Malay Muslim Peoples' Liberation Group) said...

PEGUAM NEGARA baru, LHDN, PDRM & SPRM - mmg. TAK berINTEGRITI lansung! Apahal boleh terus biarkan Projek Pelan Induk Pengangkutan PP (PIPPP) yg. sebenarnya berjumlah $60 BILLION (bayangkan, kes 1MDB PENIPU hanya $ 2.5 billion), serta TAK menyiasat & mendakwa dgn. punya bnyk. kes2 RASUAH,PENIPUAN, PENGGUBAHAN WANG HARAM, LARI dr. CUKAI, PECAH AMANAH & SALAH GUNA KUASA oleh guan eng & Pemimpin2 DAP bangkai lain, serta KRONI2/TOKEY2 depa - spt. diDAKWA dgn. amat TERPERINCI oleh YAM Raja Petra Ibni YAM Raja Kamaruddin dr. Malaysia Today net! Termaduk juga kes terbaru PECAH AMANAH, SALAH GUNA KUASA & PENIPUAN DAP bangkai berkaitan projek PIPPP ni dgn. cuba buat PINJAMAN $2 BILLION mempergunakan jaminan KERAJAAN PERSEKUTUAN secara HARAM!

Bahkan kes2 ni skrg. hanya diDAKWA bawah jenayah2 lebih ringan & hanya ke atas guan eng - oleh PEJ. PEGUAM NEGARA paling TAK GUNA tu!!

Lihat di - https://www.malaysia-today.net/2020/07/02/the-untold-story-of-guan-engs-proxy-the-penang-condo-king/

Anonymous said...

Kampung Kastam Bossku vs Kg Buah Pala Bang Non di Pulau Pinang. Jangan kata kami tak payong..!!

fakta link kat bawah sanun

Kg Kastam di Pulau Pinang Datuk Seri Najib Tun Razak tetap berusaha menunaikan janji yang telah dibuat.

Ahli Parlimen Pekan itu berkata, dia tetap ingat janji-janji yang diikrarkan kepada rakyat ketika menjawat jawatan perdana menteri sebelum inii. Dan selepas tidak lagi mempunyai kuasa sebagai perdana menteri, beliau tetap berusaha bersuara agar apa yang dijanjikan dapat ditunaikan kepada rakyat.

Antara janjinya termasuk kepada 15 keluarga Kampung Kastam, Pulau Pinang yang diancam pengusiran daripada pihak pemaju.

“Saya pernah memberi jaminan bahawa kebajikan dan keperluan setiap ahli keluarga Kg Kastam akan dipenuhi dan terjamin. Saya tidak lupa. Saya cuba berusaha.

“Alhamdulillah, dapat juga hari ini. Saya serahkan cek pampasan berjumlah RM70,000 kepada setiap 15 keluarga Kg Kastam. Semoga dapat dimanfaatkan dengan baik oleh para penduduk. Najib janji, Najib akan tepati janji,” kata Bossku.

Kampung Buah Pala - Aljub buat apa..!?

Kg Buah Pala Anwar Ibrahim kata berikan saya 2 minggu, bukan 2 bolan atau 2 tahun, saya janji dalam masa 2 minggu masalah penduduk Kg Pala selesai.

link video bawah ni haah tonton dan hadam

https://youtu.be/FcN6XMU8UGw

No wonder Bajet 2021 PN(5) vs PH(0) tak ada bilangan asyik nak menipu membohong tak abis abis..!!

Anonymous said...

Apabila YB Anthony Loke bertanya di dalam Parlimen, "...mana suara pejuang2 Melayu...?" MP Pas diam seribu bahasa. Bagaikan tikus jatuh ke beras. Senyap tanpa suara. Dahulu kononnya dialah satu2nya pejuang Melayu. Isu Adib, isu sekolah vernakular, isu RUU 355 dijulang untuk membakar semangat Melayu. Semangat ketuanan Melayu dicanang tak cukup tanah.



YB Anthony Loke telah membangkitkan dalam Parlimen bahawa YB Menteri MOT Wee Ka Siong telah membatalkan kontrak Syarikat Bumiputera LTAT untuk diberi kontrak pada syarikat China.



Mengikut rekod, pada tahun 2017 kerajaan BN telah memberikan direct nego contract kepada DM LTAT Sdn Bhd pada harga RM5B.



Apabila kerajaan PH telah mengambilalih kerajaan pada tahun 2018, mereka telah berjaya mengurangkan kontrak ke RM4B atas tujuan penjimatan kerajaan.



Apabila kerajaan pintu belakang PN merampas kuasa pada awal tahun 2020, YB Menteri MOT telah membuat tekanan ke atas DM LTAT supaya memberikan subcon contract pada syarikat China. Sudah tentu DM LTAT tidak bersetuju dan telah menolak tuntutan tersebut kerana terdapat 266 syarikat bumiputera yang bernaung dibawah mereka.



Akibatnya, MOT telah membatalkan kontrak DM LTAT dan telah buat tender baru. Mereka meletakkan kesalahan di atas tengkuk kerajaan PH pula. Kononnya buat direct nego yang dibuat adalah bersalahan dengan kehendak kerajaan. Padahal mereka pun tahu kelulusan direct nego adalah dari tahun 2017 di zaman kerajaan BN lagi semasa Dato Seri Tiong Lai menjadi Menteri MOT.



Pembatalan ini akan akibatkan 8,000 orang hilang pekerjaan dan 266 syarikat yang kebanyakannya berstatus Bumiputera telah hilang pendapatannya.



Apa yang menghairankan, apabila isu ini dibangkitkan oleh seorang MP China dari DAP dan telah dicelah oleh YB Presiden AMANAH, tidak kedengaran langsung bunyi suara pejuang Melayu Islam khususnya MP Pas.



Dah takdir duduk dalam geduk beras TOK ABAH, izinkan ambo berpantun. "Gendang gendut tali kecapi, kenyang perut senang hati."



Hj Rushdan Mustafa

Naib Pengerusi AMANAH Kelantan

Ketua AMANAH Kws Pasir Mas

23 November 2020

Anonymous said...

Budak rashdan PAN tu nk jadi batu api..... zaman OH PAN dapat ape... kuda kayu DAP..

Anonymous said...

Tanpa Izin Allah semua itu x berlaku Jibby n Abam hanya Makhluk yg menjadi ASBAB

Anonymous said...

Kau mmg layak jd PIEM

Anonymous said...

Komen2 dangkal dan dungu dari pan menunjukkan pemikiran pan sempit serta dipengaruhi falsafah dap. Adakah tidak bersuara dan tidak berkerjasama dengan dap itu lebih mudharat berbanding tidak bersuara tetapi bekerjasama dengan dap. Mudharat yg dibawa pan lebih bahaya kpd umat Islam kerana ada unsur cetek iman serta jadi talibarut dap. Suburnya liberal dlm pan kerana peranan sekutunya iaitu dap serta cetek iman.

Hakikat Syariat said...

Dunia telah berubah atas nama pembangunan.Malangnya atas nama perubahan Dan pembangunan.Kampung2 warisan melayu yg berada dlm jajahan pembangunan dijadikan korban mereka yg bertuhankan system kapitalis.

Dimanakah mereka yg mengetuai perancangan bandar dlm merancang pembangunan yg dicanagkan sehingga mengenepikan rakyat bawahan yg mengundi wakil mereka diparlimen.

Disinilah kesedaran politik itu penting agar kepentingan pengundi disatu2 kawasan diperjuangkan oleh wakil rakyat yg dipilih.

Bangkitlah melayu mempertahankan hak2 kamu yg cuba dihakis secara sistematik.

Hakikat Syariat said...

Aku melihat hanya kelantan saje yg mewarisi system politik yg mengutamakan tradisi melayu dikekalkan....selain dari kelantan telah ada unsur2 luar yg cuba mencorakkan system politik melayu mengikut peradapan barat yg bertunjangkan secular.

Hakikat Syariat said...

Islam telah membuktikan kepada alam ini tiada system yg terbaik hanya system kehidupan yg bernama ISLAM.

Tidak ada yg tidak disentuh oleh islam walaupon apa kepercayaan beragama seseorang itu.....itulah hebat ISLAM.

Anonymous said...

Pan dan pkr berhukum dengan hukum yg ditentukan oleh dap. Salah satu hukum terbesar dap ialah pas yg mempertahankan Islam sebagai ekstrmis. Maka itu pan dan pkr melaksanakan hukum dap dengan mencipta pelbagai fitnah dan tohmah. Jadi tidak hairan jika pan dan pkr berusaha mendapatkan redha dap.

Anonymous said...

Puak munafiqun PANdir 'bala untuk seluruh alam' adalah khadam liberal ternakan puak kafir harbi biaDAP yang telah menghina agama Islam dan menafikan hak umat Islam dan berusaha untuk menghapuskan hak kaum Melayu Islam.

Pemimpin, ahli dan ular-mak PANdir sanggup menjual agama untuk mendapat sedikit keuntungan dunia dengan mengkhianati agama Islam dan umat Islam.

Mereka sanggup bersekongkol dengan pemimpin kafir harbi melingkupkan aset dan wang tabung umat Islam dan berlagak seperti syaitan bisu @ pasu bunga setiap kali pemimpin kafir harbi biaDAP menghina Islam dan menindas umat Islam dan menyokong ajaran sesat seperti Syiah, Qadiani, liberalisme, sekularisme dan pluralisme dll dan tidak peduli tentang aktiviti kristianisasi ke atas umat Islam.

Mereka adalah penunggang agama yang sanggup bersekongkol dengan puak liberal dan puak kafir harbi kencing rakyat dengan pelbagai janji palsu dll.

Bahkan mereka sanggup menghina Allah dan RasulNya dengan mendakwa kononnya mereka lebih bijak dari Tuhan dan mereka menfitnah Nabi konon Nabi mungkir janji dan Nabi adalah pelarian dll.

Mereka mungkin menyangka dedak haram cap roket adalah lebih baik dari balasan syurga maka mereka sanggup menjilat kepala bapak kafir harbi pada tahap dewa tanpa merasa malu atau segan.

Malanglah umat Islam jika umat Islam menyokong dan mengundi puak munafiqun liberal dan tuan kafir harbi mereka kerana mereka sanggup menjual ibubapa mereka sendiri untuk mendapatkan keuntungan dunia

Insan said...

Kenapa masih ramai yg tak dapat air bersih.

Anonymous said...

Kat mana aku nak gi hantar ,,perlu berapa lori?

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails