Friday, December 04, 2020

Kenapa berita selebriti agama sering disensasikan? -Prof Dr Mohd Ridhuan Tee

 

APA niat ultra kiasu mensensasi berita selebriti agama ini? Belum reda lagi berita sensasi selebriti agama didakwa dan dituduh rogol, tiba-tiba muncul pula berita seorang lagi selebriti agama, didakwa terlibat dalam berkaitan seks, kes cabul. Laporan polis telah dibuat oleh mangsa. Namanya masih belum diketahui setakat ini.

Apapun seseorang itu yang dituduh itu, tidak bersalah, sehingga dibuktikan bersalah. Peliknya, kenapa media ultra kiasu yang sama, suka sangat mensensasikan berita-berita berkaitan dengan ‘orang agama’, sedangkan orang bukan bidang agama, selebriti bukan-Islam, tidak kurang banyaknya terlibat dalam perlakuan sensasi ini.

Seolah-olah ada perancangan untuk memburukkan imej Islam dengan mensensasikan berita-berita yang ada kaitan dengan selebriti yang kononnya ada agama. Secara tidak langsung, ini akan merosakkan orang Islam yang lain, bila ada yang berfikir, ‘kalau orang agama pun buat macam, aku yang kurang agama, lagilah boleh buat’.

Jika mereka ‘ada agama’, sudah tentu mereka tidak akan buat benda-benda macam itu. Sebab ‘tidak ada agamalah’, mereka terjebak, walaupun bergelar orang agama atau ustaz atau ustazah atau ada berlatar belakangnya agama.

Pada hal, tidak kurang, kadangkala, saban hari, orang agama yang bergelar paderi, ada sahaja yang ditangkap dan didakwa terlibat dalam kegiatan tidak bermoral berkaitan seks, terutama liwat. Itu baru betul ‘orang agama’. Kenapa media ultra kiasu buat diam sahaja?

Bila ada kaitan dengan agama mereka, berita disenyapkan. Tidak disensasikan. Tetapi bila berkaitan dengan ‘keburukan’ yang ditimbulkan oleh orang agama (Islam), disensasikan. Kena faham, selebriti yang terlibat dalam program realiti agama atau ustaz segera, tidak semesti mereka itu orang agama.

Definisi selebriti agama, perlu diberikan makna yang jelas. Bila masuk TV, bertanding dalam program realiti ‘agama’, boleh bawa ayat Quran dan Hadis sikit, maka sudah ada label selebriti agama. Wajah agama diberikan. Sedangkan, itu bukan medan sebenar untuk mencari orang agama.

Tidak dinafikan ada selebriti agama yang benar-benar beragama hasil daripada program realiti agama. Tetapi yang tidak menghayati agama, itu bukan orang agama. Label agama (Islam) terlalu mahal untuk diberikan kepada selebriti agama, atau dikenali dengan istilah, Budak Baru Nak Up (BBNU).

Lebih malang lagi, jika label Dai’ itu diberikan. Kalau label biasa-biasa, tidak mengapa lagi. Tetapi bila label atau disebut Dai’, itu ada masalah. Dai’ bermaksud pendakwah. Perkataan Dai’ dan dakwah, amat besar erti dan harga yang perlu dibayar.

Sudah sampainya masa program realiti agama diteliti oleh JAKIM atau Jabatan Agama, dengan mendalam selepas ini. Label-label seperti Dai’, eloklah tidak dipakai kepada seseorang itu. Cukup dengan nama individu sahaja.

Bukan apa, bila label yang berbunyi ‘Islamik’ digunakan, ditakuti akan mencemarkan imej Islam. Individu pada saya tidak penting, tetapi agama itu jauh lebih penting. Misalnya, jika saya bersalah, cukup dengan saya disabitkan, jangan dikaitkan dengan agama (Islam).

Jika seseorang individu, meskipun bergelar ustaz atau selebriti agama, terlibat dalam aktiviti tidak bermoral, individu itulah kena bertanggungjawab. Jangan dipalitkan agama bersama. Rosak imej agama kita.

Kepada media ultra kiasu yang selalu mensensasikan berita-berita selebriti agama, hentikanlah. Saya yakin pemberitanya majoriti orang Islam, tetapi bos atasnya adalah ultra kiasu. Saya cukup bimbang, perancangan ultra kiasu untuk merosakkan imej Islam, dengan mensensasikan berita yang ada kaitan dengan ‘orang agama’ atau selebriti agama.

PROF DR MOHD RIDHUAN TEE ABDULLAH – HARAKAHDAILY 1/12/2020

Hibur Hibur Sikit

Album 3

15 comments:

Anonymous said...

Sm jgk berita pasal PanDap. Disensasikan jgk.

avanza5990 said...

wowwwww perak KERAjaan isle tulen. kita sokong MB dari PAS ambil alih sbb isle pas tulen. sokonggggggggggggggg PAS wpun 3 jerusi jah di perak. hahahaaa. semua dap masuk isle kerana pas.

Anonymous said...

Kita sudah merasa meloya nak muntah melihat sikap sebilangan ahli poliTIKUS yang sangat mementingkan agenda peribadi mereka sendiri sehinggakan mereka terlupa penderitaan rakyat akibat dari wabak covid-19 yang sedang melanda negara.

Oleh sebab itu kita mahu PRU15 diadakan segera supaya parti yang memenangi PRU15 boleh menubuhkan kerajaan persekutuan yang kukuh, kuat dan stabil untuk menjaga kebajikan rakyat.

Setelah kita membuat perbandingan pelbagai parti, kita mendapati pemimpin-pemimpin parti Islam yang mempunyai rekod bersih layak menjadi pemimpin kerajaan yang bersih, jujur dan amanah.

Cukuplah 22 bulan rakyat dikencing demgan pelbagai janji palsu dll.

Pertahan Hak Orang Asal Islam/Melayu Malaysia (Defend Indigenous Malaysian Muslim/Malay Peoples' Rights) said...

Itulah, PENDATABG Cina DAP bangkai yg. suspek Perogol AMAH INDONESIA & PEROGOL HOMO bersiri anwar HOMO JIJIK - TAK pula terlolong si MUSUH2 Islam/Umatnya ni!!

Poor Indon said...

Sedap ke minum DAPigs punya Kencing?

Pertahan Hak Orang Asal Islam/Melayu Malaysia (Defend Indigenous Malaysian Muslim/Malay Peoples' Rights) said...

Tgk. kes tuduhan SERANGAN SEKSUAL oleh anwar HOMO jijik terhdp. Yusuff Rawther - diTUTUP punya cepat oleh PDRM/tommy thomas PARIAH Penipu tu - tanpa anwar HOMO diREMAN lansung!!

Buka balik kes ni, SPRM/KDN/PEGUAM NEGARA baru!!

Di -
https://www.astroawani.com/berita-malaysia/tutup-kes-bukti-kes-serangan-seksual-ahli-politik-ternama-tidak-cukup-agc-228005?_gl=1*9wszxj*_ga*NWxhOTFEeXJ4bE9wNXdXSEZqXzNOcHNLMzFuSWV2bUZ5OFlhQ2lMQTZhU0J6eEV5U2tzWTZkZG14V3laTXNpbg..

Anonymous said...

RBA 4:16 sedang mabuk todi + dedak cap roket.

Pertahan Hak Orang Asal Islam/Melayu Malaysia (Defend Indigenous Malaysian Muslim/Malay Peoples' Rights) said...

Sampai skrg. anwar HOMO jijik - TAK berani buat REPOT POLIS mahupun MENYAMAN adik Muhd. Yusoff Rawther amat MALANG ni - kalau TUDUHAN ni TAK benar!!

Di -
https://www.astroawani.com/berita-malaysia/mahu-saman-saya-bring-it-yusof-rawther-228310?amp=1

avanza5990 said...

Setelah kita membuat perbandingan pelbagai parti, kita mendapati pemimpin-pemimpin parti Islam yang mempunyai rekod bersih layak menjadi pemimpin kerajaan yang bersih, jujur dan amanah.

KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH SILA JANGAN KOMEN.

Hakikat Syariat said...

Manusia amat mudah terpengaruh Dan dipengaruhi oleh persekitaran yg ada.Memahami persekitaran yg ada akan membuatkan individu yg berakal tahu utk meletakkan diri ditempat yg betul Dan tepat.

Akal semata2 masih belum lengkap dlm memahami persekitaran yg ada....elemen kepercayaan beragama diperlukan agar akal dipandu agar sempurna dlm membuat sebarang keputusan.

Anonymous said...

Dap dah gabung dgn umno jatuhkan Mb PN. Memang mantap

Anonymous said...

Saya sokong!

DUP
-Moktar snake-

Anonymous said...

Kami pas dah lama tolak nuwar homo. Lebih baik sokong parti yg rasuah. Sekirang kurangnya dia tak gila seks. Lebih ringan mudaratnya

Anonymous said...

Umno perak sepatutnya mengekalkan mb sedia ada. Rekod umno memerintah negeri perak tidaklah berprestasi baik. Lagipun perkenan sultan perak diberikan kepada peja. Rakyat tidak selesa permainan politik umno bergabong dengan dap untuk menjatuhkan rakan komponen pn. Bahaya sangat percaturan politik umno.

Anonymous said...

Apakah yang boleh diharapkan dari puak Pee H pimpinan puak roket selain dari kencing rakyat dengan pelbagai janji palsu dll ???

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails