Friday, December 04, 2020

MB Perak gagal dapat sokongan majoriti

 


Ipoh: Menteri Besar Perak, Datuk Seri Ahmad Faizal Azumu gagal memperoleh sokongan majoriti dalam usul undi percaya terhadapnya yang diusulkan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Pengkalan Bharu, Datuk Abdul Manaf Hashim, pada Persidangan Dewan Undangan Negeri (DUN), hari ini.

Daripada 59 ADUN, hanya 10 yang menyokong manakala 48 lagi membantah dan satu undi rosak dalam undi belah bahagi yang ditetapkan Speaker Dewan Undangan Negeri (DUN) Perak, Datuk Mohamad Zahir Abdul Khalid.

Ketika membahaskan usul berkenaan, Abdul Manaf berkata, tujuan usul undi percaya itu adalah bagi menentukan keabsahan (kewibawaan) kepimpinan Ahmad Faizal sebagai Menteri Besar.

Katanya, ia sekali gus menolak dakwaan kononnya kerajaan negeri yang ada sekarang menggunakan pendekatan pintu belakang.

"Kita lihat ini (Sidang DUN) menjadi medan terbaik untuk selesaikan masalah ini kerana dalam situasi pandemik Covid-19 tidak sesuai diadakan Pilihan Raya Negeri (PRN) dan sebagainya.

"Ada juga dakwaan yang mengatakan UMNO bersekongkol dengan DAP untuk jatuhkan kerajaan. Maka cara ini (melalui undi percaya) tentukan samada ADUN Chenderiang ada majoriti atau tidak dalam dewan ini," katanya.

Perak mempunyai 59 ADUN yang terdiri daripada 25 ADUN Barisan Nasional, Bersatu (5), Pas (3), DAP (16), PKR (3), Amanah (5), Gerakan (1) dan Bebas (1).

Pada sesi pagi tadi, usul undi percaya Menteri Besar Perak itu diminta untuk dibahaskan lebih awal berbanding usul lain termasuk Rang Undang-Undang Perbekalan 2021 iaitu Bajet Negeri Perak.

Perkara itu diusulkan oleh Salbiah Mohamed (BN-Temengor) dan Howard Lee (DAP-Pasir Pinji) atas alasan bahawa Dewan perlu membuktikan Menteri Besar Perak, Datuk Seri Ahmad Faizal Azumu mempunyai keyakinan majoriti agar keraguan terhadap pemimpin kerajaan itu dapat dipadamkan.

Mohammad Zahir berpuas hati dengan perbahasan Salbiah kerana perkara itu dijelaskan secaa spesifik serta mempunyai sokongan 37 ADUN untuk membawa usul tersebut.

Beliau kemudiannya meminta Abd Manaf membacakan usul tersebut yang turut disokong Datuk Mohd Tarmizi Idris.

Sesi DUN kemudiannya dibuka untuk perbahasan oleh wakil kerajaan dan pembangkang dengan Razman Zakaria (Pas-Gunung Semanggol) menjadi wakil kerajaan tunggal berbahas menyokong usul tersebut.

Selepas tamat perbahasan, Mohammad Zahir mengumumkan proses pengundian belah bahagi dibuat selepas dicadangkan oleh Dr Abdul Aziz Bari (DAP-Tebing Tinggi) dengan sokongan Maslin Sham Razman (BN-Bukit Chandan).

Semua ADUN diberikan kertas undi khas untuk ditandakan sama ada menyokong, tidak menyokong atau berkecuali berserta tanda tangan.

Selepas undian dibuat, proses kiraan undi turut disaksikan wakil kerajaan, Datuk Zainol Fadzi Paharudin (Bersatu-Sungai Manik) dan wakil pembangkang, Tan Kar Hing (PKR-Simpang Pulai.

Speaker DUN kemudiannya menangguhkan persidangan DUN Perak pada Rabu.


PEMBERITAHUAN: Weblog Ibnu Hasyim akan memperluaskan teknik berdakwahnya melalui..

IHtv: Sampaikan Islam Melalui Chennel Youtube?

Antara ucapan editornya..

"As-salamu'alaikum &salam sejahtera,
Nabi Muhammad SAW bersabda,  بَلِّغُوا عَنِّى وَلَوْ آيَةً 
“Sampaikan dariku walau hanya satu ayat” (HR. Bukhari)

Yakni Nabi SAW memerintahkan untuk menyampaikan perkara agama dari beliau. 

Antara dalilnya:

1.-“Pada hari ini telah kusempurnakan bagimu agamamu dan telah kusempurnakan bagimu nikmat-Ku dan telah aku ridhai Islam sebagai agama bagimu” (QS. Al Maidah :3). 
Agama atau 'deen' dalam ertikata way of life atau nizamul hayat.

2.- Mengenai sabda beliau Sampaikan dariku walau hanya satu ayat”, Al Ma’afi An Nahrawani mengatakan, “Hal ini, agar setiap orang yang mendengar suatu perkara dari Nabi SAW, kena cepat-cepat menyampainya, meskipun hanya sedikit, agar mesejnya terus bersambung seluruhnya.

3.-Bahkan sabda beliau lagi, Hendaklah yang hadir menyampaikan pada yang tidak hadir”. Bentuk perintah dalam hadits ini, menunjukkan hukum fardhu kifayah.

Itu tugas kita, yang boleh kita laksanakan melalui melalui chennal youtube. Jom kita mula laksanakan, boleh dengan hanya bermodalkan sebuah HP sahaja. Kita akan terangkan caranya melalui chenel ini.. Insya Allah.

 Ibnu Hasyim

Sampaikan... walau 1 ayat.
Tujuan IHtv;

(i) untuk menyatakan kebenaran.
(ii) menjelaskan perkara berbangkit sekitar kita.
(iii) menjelaskan isu semasa di mana saja, seluruh dunia.
(iv) ke arah memotivasi remaja.
(v) memotivasi remaja ke arah dapatkan pekerjaan.
(vi) memotivasi remaja menjadi usahawan.

Sekian jumpa lagi. 

Hidup IHtv! Hidup IHtv!

19 comments:

Anonymous said...

Camner Bersatu Yiddin@Atok buli UMNO di Persekutuan, camtu lah di Perak UMNO pulak buli Atok@Yiddin..

Kita tunggu di Johor,Sabah Melaka camner UMNO ajar atok@yiddin


fair n square

Anonymous said...

Kah kah kah

Kumpulan Pejuang Kemerdekaan Bangsa Orang Asal Melayu Islam Malaysia (Malaysian Indigenous Malay Muslim Peoples' Liberation Group) said...

Itulah, rupa2nya MB Perak dr. BERSATU ni juga si MELAYU LIBERAL-PENGKHIANAT-DALANG DUA MUKA yg. sewenangnya jual tanpa Tender, dgn. harga amat MURAH, hampir $350 JUTA, akan LADANG KELAPA SAWIT milik KERAJAAN NEGERI (yg. 15,000 HEKTAR, bernilai lebih dr. $1 BILLION, serta beri KEUNTUNGAN $40 JUTA setiap thn. bawah KERAJAAN YAM DS Najib terCINTA kita/BN) - pd. syarikat SINGAPURA tak guna!! Maka, mana SPRM/PDRM/PEGUAM NEGARA baru?!

Serta juga MB Perak ni begitu ANGKUH - nak sewenangnya KEBAS Adun UMNO sbg. Setiausaha Politik dia!!

Patutlah MB Perak PENIPU tak guna ni diTUMBANGkan oleh UMNO; maka awat hang PAS nak jadi KULI Melayu2 LIBERAL Bersatu - sampai boleh nak HANCURkan pula Kerajaan PN skrg. - sdgkan GANTI shj. MB Perak ni!!

Lihat di -
https://www.facebook.com/157851205951/posts/kehilangan-sokongan-pada-mb-perak-dipercayai-berpunca-dari-beberapa-perkara-yang/10157532345875952/

Kumpulan Pejuang Kemerdekaan Bangsa Orang Asal Melayu Islam Malaysia (Malaysian Indigenous Malay Muslim Peoples' Liberation Group) said...

DYMM Sultan Perak - sbg. KETUA AGAMA ISLAM Negeri - bertanggungjawab mengHALANG akan MUSUH2 Islam/Melayu dr. rejim PENJAJAH Zionis PH Parasit- DIKTATOR mahathir PARIAH kerala/PKR HOMO/DAP Parasit ni berKUASA balik dgn. ZALIM, RASUS, FASIS, TAMAK, BUAS & RAKUS!!

Tolong GANTIkan sj. MB PERAK dgn. Pemimpin UMNO - yg. mmg. BERHAK!!

Di - http://wak-labu.blogspot.com/2020/12/3-ketua-parti-ph-menghadap-sultan-perak.html?m=1

Kumpulan Pejuang Kemerdekaan Bangsa Orang Asal Melayu Islam Malaysia (Malaysian Indigenous Malay Muslim Peoples' Liberation Group) said...

Dan MB Perak baru kalau dr. UMNO - biar yg. NASIONALIS tulen, yg. PERTAHANkan HAK Islam/Umatnya dan bangsa BUMIPUTERA kita!

Maka, JANGAN dr. Melayu2 LIBERAL-si PENGKHIANAT DALANG DUA MUKA, yg. asyik nak MENYEMBAH bangsa2 PENDATANG Cina/Pariah - yg. MAJORITI, menyokong PENJAJAH Zionis DAP Parasit!!

Lihat di - https://www.malaysia-today.net/2020/12/04/2-perak-umno-exco-members-touted-as-mb-candidates/

Kumpulan Pejuang Kemerdekaan Bangsa Orang Asal Melayu Islam Malaysia (Malaysian Indigenous Malay Muslim Peoples' Liberation Group) said...

Gabungan MUAFAKAT NASIONAL PAS-UMNO ini mmg. telah berjaya diSABOTAJ habis2an oleh Melayu2 LIBERAL- Pengkhianat-DALANG DUA MUKA dr. Parti BUKAN lagi Pribumi, Bersatu!!

Anonymous said...

Umno masih lagi kekal dengan gaya lama iaitu dengan fokus rebut jawatan bukan menjaga maslahat orang melayu dan Islam. Di peringkat akar umbi pun berebut2 nak jadi ketua kampong. Bila dah rasa kuat, cepat lupa daratan. Pas dulu pernah dikhianati oleh umno bila mereka kuat. Sultan perak sudah merestui Faizal. Umno sepatutnya membantu perkuatkan mb, bukan jadi petualang menumbangkan mb yg direstui oleh raja. Menumbangkan mb adalah sebahagian daripada fahaman dapisme yg jadi ikutan pkr dan pan.

Anonymous said...

Awas RBA ternakan puak kafir harbi roket sedang menyamar sebagai pejuang Melayu menulis komen-komen berunsur fitnah untuk melaga-lagakan parti Melayu.

Anonymous said...

Suatu parti nasionalis pernah mengkhianati parti Islam yang menjadi sekutunya dan sekarang parti nasionalis yang sama telah mengkhianati parti bumiputera yang menjadi sekutunya.

Oleh sebab itu terdapat kemungkinan parti nasionalis akan kencing parti Islam untuk kali ke-2 maka parti Islam perlu berhati-hati sekarang bimbang pisang berbuah dua kali atau tangan dipatuk oleh ular yang sama dalam lubang ular yg sama.

Pengkhianatan telah bermula apabila parti nasionalis menjilat puak kafir harbi yang memusuhi Islam dan umat Islam. Bukankan ini menunjukkan sikap puak munafiqun ???

Kumpulan Pejuang Kemerdekaan Bangsa Orang Asal Melayu Islam Malaysia (Malaysian Indigenous Malay Muslim Peoples' Liberation Group) said...

PENIPU betul lu HOMO DAPbangkai!! BERAMBOS lu!!

Kumpulan Pejuang Kemerdekaan Bangsa Orang Asal Melayu Islam Malaysia (Malaysian Indigenous Malay Muslim Peoples' Liberation Group) said...

Oh selama ni MB2 rejim PH yg. diTUMBANGkan tu - TAK pula lu terLOLONG!!

Anonymous said...

Secara logic demokrasinya, yang punyai kerusi terbanyaklah yang jadi ketua dalam gabungan tersebut!

Bukan yang paling ciput! Yang ciput patut lebih faham!

Harap2 tiada berlaku lagi peristiwa bersidang dibawah pokok?

Anonymous said...

Kahkahkah....

Anonymous said...

10.44, kahkkahkah

Anonymous said...

Hihihihi

Anonymous said...

10. 43, kahkahkah

Anonymous said...

Kikikiki...

Anonymous said...

Kepala hotak ko nak pertahankan hak melayu islam. Ketinggalan zaman ko ni. Umno sekarang dah join dap pkr Liberal. Melayu umno sekarang akan gabong dengan dap dan pkr.Bangang punya anon 9:53.umno dan dap pkr berjaya jatuhkan kerajaan pN.
Bodoh melayu makan belacan.
Lepas ni kasi tukar nama 'Pertahan hak orang asal/melayu/dap/homo'.hidup umdap!
Pastikan ko tukar nama tu.kalau tak jangan harap ko nak masuk penang. Kena ketuk ketampi ko nanti. Budak ni kalau sesat masuk penang memang tak balik ni.
Hidup umdap!

Anonymous said...

ATGNA dah bagitahu lama dah JANGAN MASUK LUBANG ULAR DUA KALI...MASUKKK JUGOK

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails