Wednesday, December 02, 2020

Elakkan diri dari sindrom minda tertawan .. -Dr Kamarul Zaman

 

Slogan ‘Sawit Anugerah Tuhan’ merbahaya kepada negara?

MENDAKWA penggunaan slogan ‘Sawit Anugerah Tuhan’ (‘Palm Oil is God’s Gift’) bagi menggantikan slogan ‘Sayangi Sawitku’ (‘Love MY Palm Oil’) adalah ‘merbahaya kepada negara’ kerana adanya nama Tuhan akan menyebabkan orang-orang Barat menganggapnya sebagai ada kaitan dengan pematuhan syariah (‘syariah compliance’) adalah sesuatu yang sukar diterima.

Dakwaan begini mengandaikan bahawa orang-orang Barat adalah segolongan manusia yang takut bila mendengar sebutan nama Tuhan sehingga tidak mahu dengar pun kita menyebut nama Tuhan serta mengandaikan bahawa orang-orang Barat tidak boleh menerima produk-produk keluaran kita yang patuh syariah seterusnya mengakibatkan pasaran sawit kita di kalangan negara orang-orang Barat akan lebih merudum.

Hakikatnya, jika kita teliti dan fikirkan maka akan didapati bahawa:

(1) Slogan baharu ini akan lebih berjaya kerana sifat universalnya akan mendorong masyarakat seluruh dunia yang percaya kepada Tuhan mencintai sawit berbanding slogan lama yang hanya mampu mendorong rakyat Malaysia mencintai sawitnya.

(2) Istilah ‘Tuhan’ juga adalah istilah universal yang boleh diterima oleh masyarakat seluruh dunia yang percaya kepada Tuhan kerana istilah ‘Tuhan’ adalah merujuk kepada Tuhan untuk semua orang, bukannya Tuhan untuk penganut agama tertentu.

(3) Orang-orang Barat tidak diketahui takutkan sebutan ‘Tuhan’, malah mereka sendiri sejak sekian lama diketahui menggunakannya dalam kehidupan harian mereka seperti dalam lagu negara ‘God Save The Queen’ atau dalam motto ‘In God We Trust’.

(4) Produk-produk keluaran negara kita yang patuh syariah adalah tidak ditakuti malah mempunyai kualiti tinggi dan tidak menghadapi masalah untuk mendapat pasaran yang sangat baik di seluruh dunia, termasuk di kalangan negara orang-orang Barat.

Eloklah kita elakkan diri daripada sindrom minda tertawan (‘the captive mind’) yang menyebabkan kita merasa takut dengan reaksi negatif pihak-pihak tertentu jika melakukan sesuatu perkara sedangkan pihak-pihak itu sendiri tidak pun memberikan reaksi begitu.

DR KAMARUL ZAMAN HAJI YUSOFF – HARAKAHDAILY 2/12/2020

Hibur Hibur Sikit

Album 3

8 comments:

Anonymous said...

Puak munafiqun PANdir 'bala untuk seluruh alam' adalah khadam liberal ternakan puak kafir harbi biaDAP yang telah menghina agama Islam dan menafikan hak umat Islam dan berusaha untuk menghapuskan hak kaum Melayu Islam dan hak bumiputera dll.

Pemimpin, ahli dan ular-mak PANdir sanggup menjual agama untuk mendapat sedikit keuntungan dunia dengan mengkhianati agama Islam dan umat Islam.

Mereka sanggup bersekongkol dengan pemimpin kafir harbi melingkupkan aset dan wang tabung umat Islam dan berlagak seperti syaitan bisu @ pasu bunga setiap kali pemimpin kafir harbi biaDAP menghina Islam dan menindas umat Islam dan menyokong ajaran sesat seperti Syiah, Qadiani, liberalisme, sekularisme dan pluralisme dll dan tidak peduli tentang aktiviti kristianisasi ke atas umat Islam.

Mereka adalah penunggang agama yang sanggup bersekongkol dengan puak liberal dan puak kafir harbi untuk kencing rakyat dengan pelbagai janji palsu dll. Inilah sifat munafik puak mereka.

Bahkan mereka sanggup menghina Allah dan RasulNya dengan mendakwa kononnya mereka lebih bijak dari Tuhan dan mereka menfitnah Nabi konon Nabi mungkir janji dan Nabi adalah pelarian dll. Dan mereka berani menghina sebarang istilah yang berkaitan dengan ketuhanan. Bukankah ini menunjukkan mereka tidak percaya pada agama ?

Mereka mungkin menyangka dedak haram cap roket adalah lebih baik dari balasan syurga maka mereka sanggup menjilat kepala bapak kafir harbi pada tahap dewa tanpa merasa malu atau segan.

Malanglah umat Islam jika umat Islam menyokong dan mengundi puak munafiqun liberal dan tuan kafir harbi mereka kerana mereka mungkin sanggup menjual ibubapa mereka sendiri untuk mendapatkan keuntungan dunia

Anonymous said...

Antara Bajet 2021, Kampung Kastam Bossku vs Kg Buah Pala Bang Non di Pulau Pinang. Jangan kata kami tak payong..!!

Kg Kastam di Pulau Pinang Datuk Seri Najib Tun Razak tetap berusaha menunaikan janji yang telah dibuat.

Ahli Parlimen Pekan itu berkata, dia tetap ingat janji-janji yang diikrarkan kepada rakyat ketika menjawat jawatan perdana menteri sebelum inii. Dan selepas tidak lagi mempunyai kuasa sebagai perdana menteri, beliau tetap berusaha bersuara agar apa yang dijanjikan dapat ditunaikan kepada rakyat.

Antara janjinya termasuk kepada 15 keluarga Kampung Kastam, Pulau Pinang yang diancam pengusiran daripada pihak pemaju.

“Saya pernah memberi jaminan bahawa kebajikan dan keperluan setiap ahli keluarga Kg Kastam akan dipenuhi dan terjamin. Saya tidak lupa. Saya cuba berusaha.

“Alhamdulillah, dapat juga hari ini. Saya serahkan cek pampasan berjumlah RM70,000 kepada setiap 15 keluarga Kg Kastam. Semoga dapat dimanfaatkan dengan baik oleh para penduduk. Najib janji, Najib akan tepati janji,” kata Bossku.

Kampung Buah Pala - Aljub buat apa..!?

Kg Buah Pala Anwar Ibrahim kata berikan saya 2 minggu, bukan 2 bolan atau 2 tahun, saya janji dalam masa 2 minggu masalah penduduk Kg Pala selesai.

link video bawah ni haah tonton dan hadam

https://youtu.be/FcN6XMU8UGw

Terkini...

Antara belanjawan yang telah diluluskan melalui cara undi bekah bahagi setakat ini ialah:-

1 – Jabatan Perdana Menteri, Disokong oleh 105 dan ditolak oleh 95 Ahli Parlimen
2 – Kementerian Kewangan, Disokong oleh 106 dan ditolak oleh 95 Ahli Parlimen
3 – Kementerian Perusahaan Perladangan dan Komoditi, 108 menyokong, 95 menolak

Belanjawan diluluskan melalui cara undi suara pula ialah:
1 – Kementerian Luar
2 – Kementerian Perpaduan
3 – Kementerian Pertanian dan Industri Makanan
4 – Kementerian Pembangunan Luar Bandar

No wonder Bajet 2021 PN(7) vs PH(0) tak ada bilangan asyik menipu membohong tak abis abis..!!

Dari dolu lagi dah pesan jangan lantik pemimpin utara jadi PM... hampehh


lu fikir lah sendiri

Anonymous said...

NEW YORK: Kematian Covid-19 di Amerika Syarikat (AS) pada Selasa mencecah 270,003 manakala kes jangkitan sebanyak 13.6 juta, menurut Johns Hopkins University, lapor agensi berita Xinhua.

New York melaporkan kadar kematian tertinggi iaitu 34,618 diikuti Texas berjumlah 21,946 manakala California, Florida dan New Jersey mencatatkan korban melebihi 17,000.

Sementara itu, negeri yang mencatatkan kematian melebihi 10,000 termasuk Illinois, Massachusetts dan Pennsylvania.

AS kekal negara paling teruk dilanda pandemik itu, dengan jumlah kes jangkitan dan korban tertinggi di dunia, menyumbang lebih 18% kematian global.

Sebuah institut penyelidikan kesihatan di Universiti Washington mengunjurkan sejumlah 470,974 kematian Covid-19 di AS menjelang 1 Ma

Anonymous said...

Pan dan pkr sebenarnya cuba hidupkan zaman jahiliah. Dalam situasi di mana Islam sepatutnya di promote kan, mereka punya idea merenggangkan muslim dengan ajaran dan budaya Islam. Untuk merealisasikan kehidupan jahiliah, maka mereka rasa selesa berjinak jinak dengan dap. Mereka kaya, mereka berharta, mereka berpelajaran, tapi semua itu adalah tiket yg digunakan menghidupkan jahiliah versi dap. Pkr dan pan sudah berpisah dari merenung Islam dari sudut penghayatan. Penuh dengan pura pura. Jangan hairan jika lubang jamban jadi side kepuasan oleh presiden parti. Jangan hairan jika kepimpinan pan dan pkr merenung dap sebagai ketuanan yg baru.

Anonymous said...

Pecat CEO KWSP yang ada hubungan rapat dengan Daim. CEO KWSP mula nak i-Sinar di tukar pada 'i-kencing'

Susulan pengumuman perincian dan kelayakan akses ke Akaun 1 bagi kemudahan i-Sinar, bekas perdana menteri Najib Razak menerusi Facebooknya mempersoalkan masih menunggu kenyataan sahih daripada Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) dan Kementerian Kewangan mengenai perkara itu.

Dalam hantaran di Facebook hari ini, beliau menulis ringkas dengan menyatakan masih menunggu perincian terbaru i-Sinar KWSP dan berharap penantian itu tidak berakhir kekecewaan.

“Masih i-tunggu untuk perincian terbaru i-sinar KWSP. Harap-harap tak bertukar menjadi i-kecewa atau i-kencing nanti”

Pecat now

Kumpulan Pejuang Kemerdekaan Bangsa Orang Asal Melayu Islam Malaysia (Malaysian Indigenous Malay Muslim Peoples' Liberation Group) said...

LOGAM NADIR BUMI @ RARE EARTH Minerals yg. baru dijumpai di KEDAH - bernilai $43 TRILLION!

Tapi YAB MB KEDAH - telah disyaki diPERANGKAP - kerana telah diberitahu (yg. peliknya, syarikat SWASTA ni TAK diDEDAHkan IDENTITI & dah diberi PERMIT senyap2) - kononnya RARE EARTH Minerals/Elements ni TAK ada BAHAN2 NUKLEAR! PENIPU betul!!

TUBUHkan segera Syarikat GLC LOGAM NADIR BUMI- BAHAN2 NUKLEAR NEGARA segera, spt. PETRONAS - demi KEBAJIKAN seluruh Rakyat & Negara Islam kita ni - terutamanya Hak ISLAM/UMATnya & seluruh bangsa BUMIPUTERA kita, serta NEGARA ISLAM kita ni - berDASARkan UNDG2 PERLEMBAGAAN 3 &153!!

Lihat di - https://www.penangkini.com/2020/12/kedah-temui-mineral-baharu-dianggar.html

Anonymous said...

PAN ditubuh demi mempercepatkan INPIAN
DAPpp

Anonymous said...

Awas puak RBA ternakan parti kafir harbi biaDAP sedang menyamar sebagai orang Melayu untuk menfitnah dan melaga-lagakan parti Islam dan parti Melayu supaya parti kafir biaDAP boleh berkuasa semula untuk menindas Islam dan umat Islam.

Cukuplah 22 bulan rakyat dikencing oleh puak panipu ini !

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails