Friday, October 16, 2020

Duta Indonesia Saudi vs FPI mengenai kepulangan Habib Rizieq..

 


Jakarta - Duta Besar Indonesia ke Arab Saudi, Agus Maftuh Abegebriel, dan Front Pembela Islam (FPI) saling menanggapi kenyataan masing-masing mengenai rancangan Habib Rizieq Syihab untuk kembali. 

Perbahasan mengenai komen tersebut bahkan membawa kepada isu politikisasi kota Mekah dan ajakan untuk bertaubat. Semuanya dimulai dengan pernyataan Ketua FPI Ahmad Shabri Lubis dari kereta komando untuk menolak undang-undang omnibus mengenai Undang-Undang Penciptaan Pekerjaan, Selasa (13/10/2020). 

Shabri menyatakan bahawa Habib Rizieq akan segera kembali ke Indonesia. "Imam Besar Habib Rizieq Syihab akan segera kembali ke Indonesia untuk memimpin revolusi," 

Shabri mengatakan larangan dan denda yang berkaitan dengan Habib Rizieq di Saudi telah dihapus. Tanpa menjelaskan larangan dan denda yang dimaksud, dia mengucapkan terima kasih kepada pemerintah Arab Saudi.

"Majlis Pimpinan Pusat FPI dan rakyat Indonesia ingin mengucapkan terima kasih yang mendalam kepada pemerintah Saudi dan semua pihak yang membantu Habib Rizieq Syihab, termasuk semua umat Islam yang mendoakan agar dia dilindungi dan segera kembali ke Indonesia," katanya.

Duta Besar Indonesia Memanggil Habib Rizieq Tidak Dapat Meninggalkan Arab Saudi

Kenyataan Shabri Lubis yang berada di atas kenderaan komando telah menarik reaksi pelbagai pihak. Salah satu dari mereka yang juga membincangkan rancangan Habib Rizieq untuk pulang adalah Duta Besar Agus Maftuh.

Agus mendedahkan bahawa status Habib Rizieq dalam sistem portal imigresen Kerajaan Arab Saudi masih 'berkedip merah' atau belum dapat meninggalkan negara itu.

"Berdasarkan komunikasi kami dengan Pemerintah Kerajaan Arab Saudi, hingga kini nama Mohammad Rizieq Syihab (MRS) dalam sistem portal imigrasi Kerajaan Arab Saudi masih 'berkedip merah'," kata Agus, yang berada di Makkah kepada detikcom, Rabu (14/10) ).

"Merah berkedip = tidak dapat meninggalkan Arab Saudi," tambahnya.

Agus mendedahkan bahawa dalam sistem portal imigresen, dinyatakan alasan status Habib Rizieq sebagai 'berkedip merah'. Antara lain, visa kehabisan dan melanggar undang-undang.

"Dengan kata-kata 'ta'syirat mutanahiyah' (visa habis) dan di ruangan lain tertulis: mukhalif (pelanggar undang-undang). Bentuk pelanggaran: mutakhallif ziyarah (tinggal lebih lama dengan visa kunjungan). Terdapat juga kolom 'ma' maklumat al-mukhalif' (data mengenai pesalah). Di ruangan gambar MRS ditulis 'Surah al-Mukhalif' foto pesalah, "katanya.

Agus menjelaskan bahawa Arab Saudi tidak pernah melakukan diskriminasi terhadap warganegara asing (WNA) dari segi denda dan denda bagi pelanggar imigresen. Kerana, katanya, sudah ada sistem standart yang mengatur ini.

"Bermula dari hukuman denda dan deportasi (tarhil) dan disenaraikan kembali, mereka tidak dapat memasuki Arab Saudi. Pengalaman selama 5 tahun berkhidmat sebagai warganegara Indonesia di Arab Saudi, kebiasaan menyelesaikan warganegara Indonesia yang terlalu lama dan pelanggaran imigrasi harus melalui proses pengambilan 'biometrik' di pejabat tarhil. (deportasi) Arab Saudi. Setelah itu, izin 'Exit Permit' dikeluarkan dengan status DEPORTAN. Pintu pulang untuk pendeposit ini juga tidak melalui pintu konvensional, "kata Agus.

Perlu diketahui, Habib Rizieq dilarang oleh Kerajaan Kerajaan Arab Saudi. Habib Rizieq dilarang kerana melanggar peraturan imigresen. Oleh kerana itu, Agus menjelaskan bahawa satu-satunya yang dapat menjawab mengenai larangan Habib Rizieq adalah Pemerintah Kerajaan Arab Saudi.

"Kerana KSA tahu yang terbaik mengenai pelanggaran yang dilakukan oleh MRS. Pemerintah Indonesia tidak pernah menghalang MRS untuk kembali," katanya.
(IH)

Tonton video 'Soal Revolusi HRS, PKB Ingatkan Makar':

New




1 comment:

Anonymous said...

Nabi SAW bersabda,

KELAK, Akan ada PEMIMPIN CURANG MEMBOHONG DAN ZALIM kepada rakyatnya dan KAMU BERGABUNG DENGANnya MAKA, DI AKHIRAT NANTI, KAMU BUKAN UMATKU DAN AKU BUKAN NABIMU.

HADITHS RIWAYAT IMAM MUSLIM.

Bergumbira lah wahai ahli2 penyokong Najib Zahid Isa Musa Azez Muhyiden Mahathir Hadi dengan perkhabaran hadiths ini!!!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails