Thursday, October 15, 2020

Polis Bubarkan Demonstrran Berkhemah Diluar Pejabat PM..

 

Demonstrasi Anti-Kerajaan di Thailand

Di Thailand, polis membubarkan kumpulan demonstran anti-kerajaan yang ingin berkhemah di luar bangunan kerajaan, di mana pejabat Perdana Menteri Prayut Chan-o-cha berada.

Campur tangan polis di Thailand berlaku selepas Perdana Menteri Prayut Chan-o-cha mengisytiharkan keadaan darurat yang melarang lebih daripada 5 orang berkumpul di ibu negara, Bangkok.

Lebih daripada 100 penunjuk perasaan, yang dikeluarkan oleh polis rusuhan dari kawasan itu, dibawa ke dalam kenderaan.

Polis mengumumkan bahawa lebih daripada 20 orang ditahan kerana melanggar keadaan darurat. Dinyatakan bahawa diantara orang-orang yang ditahan ini termasuk para pemimpin demonstrasi tersebut iaitu Arnon Nampha, Parit Chiwarak dan Prasiddhi Grudharochana.

Beribu-ribu orang anti-kerajaan di Thailand menganjurkan demonstrasi di Bangkok semalam.

Walaupun terdapat tindakan keselamatan yang keras dan gangguan oleh kumpulan penentang, para demonstran berarak dari Monumen Demokrasi Bangkok ke gedung kerajaan di mana pejabat Perdana Menteri Prayut Chan-ocha berada.

Sementara terdapat pertembungan kecil antara penentang kerajaan dan penyokong mereka sebelum mengambil tindakan dari Monumen Demokrasi; Polis memisahkan kumpulan yang saling melemparkan botol plastik dan saling memukul. Polis, yang mengambil langkah-langkah keamanan di wilayah itu, mengenakan t-shirt "kuning" yang mewakili kesetiaan kepada monarki dan bukannya pakaian seragam.

Penentang kerajaan mengadakan demonstrasi dua kali sebelum ini, dan dinyatakan bahawa kira-kira 20 ribu orang mengambil bahagian dalam demonstrasi pada 19 September.

Para penunjuk perasaan menuntut reformasi politik, termasuk pengurangan kuasa Raja dan menuntut Perdana Menteri Prayut Chan-o-cha meletak jawatan. (IH)

Hibur Hibur Sikit: H2S Pilihan: 39 -Nyanyian Alam.. India, Switzerlan...

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails