Monday, October 12, 2020

Ismail Sabri: Gesa lebih tegas terhadap pub &kelab malam yang degil..


HALAMAN HIBURAN

PBT Digesa Tarik Lesen Pub, Pusat Hiburan Langgar PKPP

Menteri Pertahanan Ismail Sabri menggesa majlis tempatan lebih tegas terhadap pub dan kelab malam yang berdegil meneruskan operasi ketika di bawah perintah kawalan pergerakan pemulihan (PKPP) yang bertujuan untuk mengurangkan penyebaran Covid-19.


Ismail berkata walaupun telah banyak kelonggaran selama fasa pemulihan yang bermula pada 10 Jun, bar dan kelab malam masih tidak dibenarkan beroperasi.

"Suka saya ingatkan walauapun PKPP kita berikan banyak kelonggaran tapi pusat hiburan seperti bar, kelab malam dan seumpamanya masih tidak dibenarkan beroperasi.

"Ramai lagi nampaknya masih melakukan kesalahan berkaitan pusat hiburan. Kita telah minta pihak PBT (pihak berkuasa tempatan), yang mana tempat masih anjur aktiviti hiburan ini sepatutnya lesen mereka ditarik balik dan perniagaan mereka ditutup.

"Kita harap tindakan lebih tegas daripada pihak PBT," katanya pada sidang media di rumahnya yang disiarkan secara langsung.

Ismail kini menjalani kuaranti selepas terlibat dalam mesyuarat yang sama dengan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Zulkifli Mohamad Al-Bakri yang kemudiannya positif untuk Covid-19.

Kenyataan Ismail itu dikeluarkan setelah sebahagian besar tindakan polis semalam melibatkan pelanggaran yang berkaitan dengan tempat hiburan.

Katanya, polis semalam mengambil tindakan terhadap 674 individu kerana melanggar prosedur operasi standard (SOP) Covid-19 dengan mengeluarkan 563 kompaun, sementara 91 orang direman.

Dia mengatakan hampir separuh daripada kesalahan itu, atau 325, berkaitan dengan tempat hiburan.

Dia menambah bahawa 170 orang pesalah melakukan kesalahan tidak memakai pelitup muka, 80 tidak mencatat maklumat mereka ketika mengunjungi premis perniagaan dan 53 orang gagal mengamalkan penjarakan sosial.

"Jadi SOP asas ini masih tidak dipatuhi individu tertentu. Saya amat harapkan kita semua patuhi SOP," katanya.

Kerajaan memperkenalkan perintah kawalan pergerakan (PKP) pada 18 Mac yang menyaksikan hampir semua kegiatan ekonomi dan sosial dihentikan.

Bagaimanapun, susulan penurunan kes, peraturan dilonggarkan di bawah PKP Bersyarat pada 4 Mei dan kini dalam PKP Pemulihan yang akan berlangsung hingga akhir tahun.

Di bawah PKPP, hampir semua aktiviti dibenarkan untuk beroperasi tetapi dengan SOP tertentu.

Walau bagaimanapun, premis hiburan tertentu seperti kelab malam masih tidak dibenarkan dibuka.

Hibur Hibur SikitH2S Pilihan: 02 -Muslim Rap-Soldier of Allah.

1 comment:

Anonymous said...

Yaa...sokong ttp kilang arak!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails