Wednesday, October 14, 2020

Walaupun Covid-19, Aktiviti Ini Terus Lancar..

 

1. Kira-kira 700,000 Pelancong Lawat Cappadocia Turki dalam Masa 9 Bulan

Dalam masa 9 bulan, kira-kira 700 ribu pelancong mengunjungi Cappadocia, di mana alam, budaya dan sejarah menyatu.

Kemudahan, muzium dan tapak arkeologi di Cappadocia terus menjadi tumpuan pelancong tempatan dan asing, dengan mengikuti langkah-langkah untuk mencegah penyebaran jenis baru coronavirus (Covid-19).

Menarik perhatian dengan cerobong batu, biara bersejarah dan gereja yang diukir dari batu, perkampungan bawah tanah dan hotel gua, wilayah ini menarik perhatian pelancong dengan aktiviti pelancongan yang diatur dengan belon udara panas, kenderaan darat, kuda dan unta.

Muzium dan tapak arkeologi di Cappadocia, yang berada dalam Senarai Warisan Budaya Dunia UNESCO, yang pada suku pertama tahun ini dilawat oleh 322 ribu 894 pelancong, pada bulan April dan Mei ditutup sesuai dengan keputusan yang diambil oleh Kementerian Kebudayaan dan Pelancongan dalam kerangka pencegahan wabak itu.

Wilayah ini, yang telah membuka semula pintu bagi pelancong sejak bulan Jun, telah menjadi tuan rumah kepada 375 ribu 918 pelancong dalam 4 bulan terakhir.

Menurut data Kementerian Kebudayaan dan Pelancongan, muzium dan lokasi arkeologi di wilayah ini dikunjungi oleh 159 ribu 245 pelancong pada bulan Januari, 106 ribu 21 pada bulan Februari, 57 ribu 628 pada bulan Mac, 16 ribu 791 pada bulan Jun, 80 ribu 220 pada bulan Julai, 158 ribu 800 pada bulan Ogos dan 120 ribu 107 pelancong pada bulan September.

Selepas mengalami "musim keemasan" tahun lepas dan dikunjungi oleh 3 juta 834 ribu 134 pelancong sepanjang tahun, Cappadocia dijangka menjadi tuan rumah banyak pelancong selepas wabak ini berakhir.

2. Limpahan Buah Delima dalam Eksport Turki


Turki telah memberikan perolehan 98 juta dolar dalam mata wang asing dari eksport buah delima pada tahun 2019. 

Menurut maklumat yang dikumpulkan dari data Kesatuan Pengeksport Aegean, dalam tempoh Januari-September tahun ini, eksport meningkat 37 peratus berbanding tempoh yang sama tahun lalu, dari 43 juta 456 ribu dolar menjadi 59 juta 402 ribu dolar.

Rusia menduduki tempat pertama dalam eksport delima dengan 20 juta 243 ribu dolar. 

Eksport ke Rusia meningkat 78 peratus dalam 9 bulan tahun ini.

Iraq menduduki tempat kedua dengan 12 juta 771 ribu dolar, sementara Jerman menduduki tempat ketiga dengan 4 juta 870 ribu dolar.

3. Turki Gesa Semua Pihak Sokong Usaha Diplomatik di Mediterranean Timur

Pengarah Komunikasi Presiden Fahrettin Altun menyatakan bahawa ia tetap komited untuk penyelesaian diplomatik di Mediterranean Timur,

''Kami menggesa semua pihak untuk menyokong usaha-usaha diplomatik Turki.'' Katanya.

Pengarah Komunikasi Presiden Fahrettin Altun menerusi akaun Twitter berkongsi mengenai kapal penyelidikan seismik Turki Oruç Reis, yang berlayar semua ke Mediterranean Timur selepas penyelenggaraan rutin.

Fahrettin Altun menegaskan bahawa Kapal Oruç Reis akan meneruskan aktivitinya di dalam bidang kuasa maritim Turki,

"Mesej kami jelas, meneruskan komitmen kami untuk penyelesaian diplomatik, kepada semua pihak, termasuk Yunani, kami meminta sokongan untuk usaha diplomatik Turki. Namun, jika anda mengatakan, 'Milik saya adalah milik saya, sedangkan milik anda mesti dirundingkan', tidak ada rundingan yang dapat dibuat. Kami tidak melewati jalan yang mudah sehingga hari ini. Di bawah kepemimpinan Presiden kami Recep Tayyip Erdoğan, kami mengatasi satu-satu halangan yang disebut 'tidak dapat diatasi'. Setiap kali, negara kami, bangsa kami, menang. Kami tidak akan berhenti, kami akan meneruskan jalan. Semoga perjalanan terbuka untuk Oruç Reis." Katanya.

(IH)

Komen Weblog Ibnu Hasyim: Di samping negara-negara di dunia sedang berperang melawan serangan Covid-19, kita di Malaysia perlu ada usaha-usaha untuk membangunkan ekonomi dan khidmat rakyat, secara segera dan bersungguh-sungguh.

Berilah peluang kepada pemimpin-pemimpin yang berkaitan sahaja, berhubungan keluar negara dan mewujudkan kerjasama dengan negara jiran atau lain-lain, setelah 22 bulan direncatkan oleh pemimpinan yang tidak bertanggung jawab. Lihat 3 Perkara di atas yang diharungi serentak oleh Turki dalam suasana sekarang.

Jom, terus gerakkah, wujudkan reformasi baru yang lebih kemas dan tersusun.


KAGET jawaban pemuda Turki, ERDOGAN atau ATATURK hingga Pelajar Indonesia di Istanbul Turki (Video)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails