Saturday, October 17, 2020

Ambil iktibar dari projek Padang Kota Baru, PP. Mengapa?

 

Nelayan dinasihat tidak terpedaya pampasan PSR

BALIK PULAU: Para nelayan diingat mengambil iktibar dari projek tambakan laut di Padang Kota Baru berdekatan Persiaran Gurney, sebelum teruja dengan tawaran pampasan terhadap projek seumpama oleh Kerajaan DAP Pulau Pinang.

Pesuruhjaya PAS Negeri Pulau Pinang, Ustaz Muhammad Fauzi Yusoff berkata, begitu juga perkara sama berlaku di Tanjong Tokong, maka sewajarnta nelayan juga menyatakan tidak bersetuju dengan projek Tambakan Selatan Pulau Pinang (PSR).

Menurut beliau, projek Tanjong Pinang 2 yang kini terbengkalai disebabkan skandal terowong dasar laut oleh bekas Ketua Menteri Pulau Pinang dan dihadapkan ke mahkamah turut melandakan masalah kepada nelayan.

Begitu juga katanya, pampasan RM15,000 yang diterima nelayan Tanjong Tokong, tetapi akibatnya kini mereka tidak lagi mendapat hasil laut disebabkan tambakan, sebagaimana dahulu memperolehi antara RM1,000 hingga RM3,000.

Demikian itu nasihatnya, para nelayan mesti memikirkan mengenai lubuk rezeki yang ada untuk masa depan dan generasi mereka dari dibiarkan musnah menerusi projek tambakan laut ghairah dilakukan seluruh negeri itu.

“Jangan gelapkan masa depan sendiri dan musnahkan sumber makanan laut untuk rakyat negeri ini dengan menerima pampasan tidak seberapa itu. Lihat projek tambak di Padang Kota Baru (Persiaran Gurney).

“Dahulu menjadi tempat rezeki nelayan Tanjong Tokong, sekarang lenyap dan apa yang pernah berlaku itu tidak mustahil akan dirasai nelayan di selatan pulau,” nasihatnya.

Beliau mengulas kenyataan EXCO Kerajaan Pulau Pinang, Zairil Khir Johari bahawa pihak kerajaan negeri sedang memperhalusi inisiatif, langkah mitigasi dan mekanisme memuktamadkan pakej bayaran pampasan kepada nelayan terjejas dengan PSR.

Sebelum ini Menteri Alam Sekitar dan Air, Dato’ Sri Ustaz Tuan Ibrahim Tuan Man menegaskan bahawa projek PSR adalah tertakluk kepada Kajian Penilaian Alam Sekitar (EIA) di mana syarat-syarat kelulusan perlu dipatuhi.

EIA adalah satu keperluan perundangan di bawah Seksyen 34A Akta Kualiti Alam Sekeliling (AKAS) 1974 di mana prosesnya telah mendapat persijilan MS ISO 900:2015, sekali gus ia adalah satu proses yang ketat dan mengikut amalan di peringkat antarabangsa.

“Penggerak projek ini tidak boleh memulakan sebarang kerja di tapak sehingga Laporan Environmental Management Plan (EMP) diluluskan oleh Jabatan Alam Sekitar (JAS). EMP ini merupakan salah satu syarat utama daripada syarat-syarat kelulusan EIA yang perlu dipatuhi,” ujarnya. – HARAKAHDAILY 14/10/2020


2 comments:

Anonymous said...

Wahai si bahlol 'mandor balaci' barua Kepada RBA M'sia!

Masih mencarut lagi? Anjing sekali makan tahi tetap makan tahi juga..

Mana jawpan ditunggu-tunggu? Yang takut berdepan hujah dan kenyataan. Yang otaknya dijajah DAP non Islamik.. Kalau bukan pondan, jawab ini dulu baru meroyan tak tentu hala!

Hanya itulah yang geng jilat pungkok tak basuh boleh meroyan. Dapat kuasa tapi tak tahu kerja. Tunggu masa nak rehat dipenjara.

Ha ha ha 22 bulan si bahlul perintah' asyik menipu saja.. Inilah akibatnya, ikut group Jilat juboq tak basuh, habis keturunan keluarga jadi jauh dari agama, jadi rosak. Kini terpaksa kuncu-kuncunya meroyan. Dan teruskan meroyan, hina ulama. Terus ulang-ulang tuduhan basi, idea baru dari tokey kulupnya dah habis, tak laku lagi.

Memang puak-puak munafik atau anti Islam ada sepanjang zaman.. Ya, kita tahu, masih ada puak anjing kurap jilat juboq gian end meneruskan hasut ganggu.. Tak usah menyamar le, orang kenal mana penjilat juboq kapiaq gian end.

Kesian, masih jadi barua DAP lagi. Kesian. masih lagi mahu ikut hukum rimba. jadi hantu berpuaka. Masih tak tamadun. Jadi peluloq juboq tak basuh, si kulup gian end, barua pecacai yang patut di hukum sula atau rejam kerana pembelot. Mana lagi geng puaka rimba, tulang besi, A/Rahman Talib an, budak kampung dan babi-babi buta tu.. Dah tak nampak? Berpaling tadah, dedak tak cukup ke?
kita kenai depa..

Ada pula betina-betina garit pakai purdah juga jilat juboq tak basuh kulup. Bangga pulak tu. Bangga pula anak bini mereka jadi begitu. Jadi macam hamba seks askar Jepun sebelum merdeka dulu. Jadi pelempias si kulup. Bertaubatlah.. tak besar mana umpan mata kail dedak itu. Takde idea.. masih ulang bende sama. Miskin muflis segala.. padanlah jadi barua..

DAP macam cicak penyet, kering, kepala terapit pintu, terkepit. Ekornya luruh jatuh terkodek-kodek. Terkodek itulah suara bunyi bising penjilat, peluluq juboq tak basuh si kulup gian end. hi hi hi . Tak malu muka tembok pungkok babi..

Jilat Juboq gian end.. Jilat Juboq gian end.. Jilat Juboq gian end.. Mereka bangga disebut macam tu. Juga kepada penjilat juboq tak basuh se dunia.. walau ada RBA (Red Bean Army) di Malaysia tajaan DAP..

Huuuuu. Ittulah manusia berjiwa hamba manusia..
Hai manusia....... kembalilah kepada Tuhanmu.... Tuhan Maha Penerima taubat!! Pulanglah.. Pulanglah dari dunia bahlol tolol itu... syamdul..

Anonymous said...

HHHHHHaaaaaaaaaaaaa
Betul tu
musuh Islam tetap masih kurang ajar!!!!!!!!!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails