Friday, October 16, 2020

Burkina Faso: 3 Serangan Pemberontak. Sokong Azerbaijan Di Israel.

 

Serangan berlaku membabitkan perkampungan Demniol, Bombofa dan Peterguerse di wilayah Seno, Burkina Faso. - Foto AFP.

1. 20 terkorban dalam serangan di utara Burkina Faso

QUANGADOUGOU: Kumpulan pemberontak membunuh hampir 20 orang dalam tiga serangan yang dilancarkan terhadap tiga perkampungan, di utara Burkina Faso.

Jurucakap kerajaan, Remis Fulgance Dandjinou, menerusi kenyataan menjelaskan serangan yang berlaku pada Rabu lalu itu antara lain membabitkan perkampungan Demniol, Bombofa dan Peterguerse di wilayah Seno

"Siasatan awal mendapati ketiga-tiga serangan yang menyasarkan pasar dan kawasan perkampungan ini membunuh 20 orang, selain beberapa lagi dilaporkan hilang dan cedera.

"Kerajaan mengutuk sekeras-sekerasnya tindakan pengecut dan tidak berperikemanusiaan yang menyasarkan kawasan aman dipenuhi orang awam ini.

"Kesemua kawasan perkampungan berkenaan kini menempatkan pasukan keselamatan bagi mengawal keadaan," katanya.

Burkina Faso ialah antara negara termiskin di dunia yang sering diserang pemberontak, yang mula menyusup dari negara jiran, Mali pada 2015.

Setakat ini, ratusan dilaporkan menjadi mangsa pembunuhan susulan beberapa serangan yang menyasarkan orang awam, tahun ini.

Agensi pelarian Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) sebelum ini melaporkan 25 orang awam terbunuh dalam serangan hendap di tengah utara Burkina Faso.

Tahun lalu, perangkaan PBB merekodkan hampir 4,000 orang terbunuh dalam siri keganasan di Mali, Niger dan Burkina Faso. - AFP


2. Demonstrasi Sokong Azerbaijan di Israel

Orang-orang Yahudi keturunan Azerbaijan yang tinggal di Israel, menganjurkan demonstrasi untuk membantah serangan Armenia terhadap Azerbaijan.

Demonstrasi, yang dihadiri oleh sebilangan besar orang-orang Yahudi Azerbaijan yang berkumpul di pusat bandar Petah Tikva, dimulakan dengan mengheningkan cipta selama satu minit untuk tentera dan orang awam Azerbaijan yang kehilangan nyawa mereka dalam serangan Armenia.

Penunjuk perasaan yang membawa bendera-bendera Azerbaijan, Turki dan Israel melaungkan slogan seperti "Karabakh adalah milik kami, itu akan tetap menjadi milik kami", "Syuhada tidak mati, tanah air tidak dapat dipisahkan", "Biarkan Azerbaijan menjadi satu, mereka yang tidak mahu semoga menjadi buta".

Para demonstran membawa sepanduk yang bertuliskan "Kami akan memasang bendera Azerbaijan di Karabakh", "Karabakh milik Azerbaijan", "Hentikan serangan Armenia".

Dalam demonstrasi, yang juga disokong oleh umat Muslim Azerbaijan yang tinggal di Israel, gambar-gambar serangan Armenia terhadap sasaran orang awam di bandar-bandar Azerbaijan, dipaparkan.

Para penunjuk perasaan kemudian menaiki kenderaan mereka dengan bendera-bendera Azerbaijan, Turki dan Israel dan membentuk konvoi di pusat bandar Petah Tikva.

Dinyatakan bahawa hampir 100 ribu orang Yahudi keturunan Azerbaijan tinggal di banyak bandar di Israel.

Kebanyakan orang-orang Yahudi ini berhijrah ke Israel dalam proses yang menyusul kejatuhan Kesatuan Soviet.

Dianggarkan bahawa penduduk Yahudi yang tinggal di Azerbaijan adalah sekitar 10 ribu.

(IH)

Hibur Hibur Sikit: H2S Pilihan: 39 -Nyanyian Alam.. India, Switzerlan...

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails