Sunday, April 05, 2020

Ini 10 Perkara Dr Kamarul Zaman Jawab Mengenai TS Muhyiddin..


TS Muhyiddin tak buat apa-apa masa jadi Menteri KDN?

SEORANG pemimpin PAN bernama Jamzuri Ardani dengan lantangnya bertanya: “Cuba bagitau apa yang Muhyiddin buat masa dia jadi Menteri KDN yang boleh dibanggakan? Yilek!”


Untuk makluman Jamzuri Ardani, di sini dinyatakan 10 pencapaian utama Kementerian Dalam Negeri hanya untuk tahun 2019 sahaja sewaktu ia berada di bawah kepimpinan Tan Sri Muhyiddin:
(1)    Menaikkan kedudukan Malaysia dalam Indeks Keamanan Global (Global Peace Index, GPI), yang diukur berdasarkan 23 inidikator, antaranya ialah konflik luar, persepsi jenayah, konflik dalaman, kadar pemenjaraan (incarceration rate), demonstrasi ganas dan keganasan, daripada tangga ke-25 pada tahun 2018 kepada tangga ke-16 pada tahun 2019.
(2)    Merangka dan melancarkan Dasar Keselamatan dan Ketenteraman Awam, iaitu satu dasar yang bersifat holistik dengan enam teras dan 21 strategi sebagai panduan untuk menangani isu dan cabaran utama keselamatan dalam negeri dan ketenteraman awam dengan penglibatan bersepadu daripada semua pihak, pada 3 Oktober 2019.
(3)    Mengekang aktiviti jenayah sekali gus menurunkan kadar jenayah berbanding tahun sebelumnya di mana melalui usaha yang berterusan oleh PDRM jenayah indeks telah menunjukkan penurunan sebanyak 249 kes berbanding sasaran sebanyak 269 kes bagi setiap 100,000 penduduk iaitu penurunan sebanyak 7.5 peratus.
(4)    Menguruskan pendatang asing dalam negara di mana melalui pelaksanaan Program PATI Pulang ke Negara Asal oleh Jabatan Imigresen Malaysia untuk membolehkan warga asing yang telah melakukan kesalahan imigresen pulang ke negara asal secara sukarela mengikut syarat-syarat yang ditetapkan, seramai 192,260 orang PATI telah berdaftar, seramai 100,242 PATI telah pulang ke negara asal dan sebanyak RM 134.6 juta kompaun telah dikutip.
(5)    Mempergiatkan operasi membanteras PATI berserta majikan yang menggaji PATI di mana sebanyak 17,536 operasi ke atas PATI telah dilaksanakan dengan seramai 51,300 orang PATI dan 1,266 orang majikan telah ditangkap oleh Jabatan Imigresen Malaysia.
(6)    Menubuhkan jawatankuasa bagi menangani pencerobohan nelayan asing dan melaksanakan Ops Naga yang merupakan satu usaha bersepadu bersama agensi-agensi yang berkaitan di mana operasi ini yang bertumpu di Selat Melaka dan Laut Cina Selatan telah berjaya menahan sebanyak 134 bot nelayan asing.
(7)    Mempercepatkan proses pemerolehan kewarganegaraan bagi pemohon yang layak menurut peruntukan Perlembagaan Persekutuan, undang-undang dan peraturan-peraturan yang sedang berkuatkuasa melalui pengwujudan sebuah Task Force bagi mempercepatkan proses pertimbangan terutamanya bagi Permohonan Kewarganegaraan Kanak-Kanak Di Bawah Usia 21 Tahun Di Bawah Perkara 15A Perlembagaan Persekutuan, di mana sebanyak 25,111 atau 98.5 peratus daripada 25,495 permohonan telah berjaya diproses.
(8)    Menangani kesesakan di Tambak Johor dengan melaksanakan sebanyak sembilan inisiatif yang telah diluluskan oleh Jawatankuasa Khas Menangani Kesesakan di Tambak Johor, khususnya melibatkan pelantikan Ketua Penyelaras bagi Kompleks Kastam dan Imigresen Bangunan Sultan Iskandar (BSI) dan Kompleks Sultan Abu Bakar (KSAB), penyuraian kenderaan berat ke holding bay bagi laluan masuk di KSAB, pembukaan laluan kontra di laluan masuk pada waktu puncak di KSAB, pembukaan laluan khas lori tanpa muatan di BSI dan penambahan anggota Polis Bantuan di BSI.
(9)    Melaksanakan operasi penguatkuasaan pengoperasian 24 jam secara pilot test di ICQS Bukit Kayu Hitam dan CIQ Sadao khusus untuk kenderaan berat dan bermuatan dari 18 Jun 2019 hingga 17 September 2019 dan melanjutkannya sehingga 17 Jun 2020.
(10)  Menambahbaik kebajikan penjawat awam, khususnya dengan meluluskan kenaikan elaun sebanyak RM 2 sejam daripada kadar sedia ada bagi anggota RELA serta meluluskan dua elaun kepada PDRM, iaitu penyelarasan Imbuhan Tetap Perumahan bagi Perkhidmatan PDRM dan Bayaran Insentif Penerbangan Operasi Special Mission Equipment.
Kepada pemimpin PAN berkenaan, ingatlah, jangan sekali-kali kebencian kamu terhadap seseorang individu atau sesuatu puak itu mendorong kamu kepada tidak melakukan keadilan.
Tulisan pemimpin PAN berkenaan boleh dibaca di sini:
https://www.facebook.com/story.php?story_fbid=10207265068940488&id=1697373867
DR KAMARUL ZAMAN HAJI YUSOFF – HARAKAHDAILY 1/4/2020

1 comment:

Anonymous said...

Teruskan Meroyan.
Ya, kita tahu, masih ada puak anjing kurap jilat juboq gian eng meneruskan hasut ganggu..
Tak usah menyamar le, orang kenal mana penjilat juboq kapiaq gian eng.
Kesian, Masih jadi barua DAP lgi.

Kesian. Masih lagi mahu ikut hukum rimba. jadi hantu berpuaka. Masih tak tamadun. Jadi peluloq juboq tak basuh, si kulup gian eng. barua pecacai yang patut di hukum sula atau rejam kerana pembelot. Mana lagi geng puaka rimba, tulang besi, dan babi-babi buta tu..

Bertaubatlah.. tak besar mana dedak babi itu. Miskin keparat sangat ke?? kalau mampuih panggil lah gian eng solat.. hii jijik dan kesiannya. hi hi hi
Takde idea.. masih ulang bende sama. Miskin segala.. padanlah jadi barua..

DAP macam cicak penyet, kering, kepala terapit pintu, terkepit. Ekornya luruh jatuh terkodek-kodek. Terkodek itulah suara bunyi bising penjilat,peluluq juboq tak basuh si kulup gian eng. hi hi hi . tak malu muka tembok pungkok babi..
Jilat Juboq gian eng.. Jilat Juboq gian eng.. Jilat Juboq gian eng..
Mereka bangga disebut macam tu.

Hiiiiiiiii

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails