Monday, April 06, 2020

COVID-19: Graf dunia semakin naik, Malaysia turun ke-30



KUALA LUMPUR: Jangkitan COVID-19 di seluruh dunia terus menunjukkan graf peningkatan yang meninggi dengan 1,273,792 kes serta mengakibatkan 69,459 kehilangan nyawa melibatkan 208 negara setakat jam 12:00 tengahari ini.
Ia merupakan pertambahan 930 kes dalam 24 jam dengan Amerika Syarikat masih dikedudukan paling atas, diikuti Sepanyol yang melonjak lebih buruk berbanding Itali sejak semalam, namun kematian di Itali masih rekod tertinggi.
Malaysia pula berada di tangga ke-30 yang bermakna semakin baik dengan menunjukkan graf agak mendatar berbanding sebelumnya, namun masih berada di kedudukan teratas dalam kalangan negara-negara Asia Tenggara lain.
Pun begitu, negara-negara Asia Tenggara lain sedang menunjukkan pertambahan mendadak yang membimbangkan dengan hampir semua juga telah menguatkuasakan arahan menghadkan pergerakan dan aktiviti awam.
Dianggarkan setakat ini lebih 3 bilion atau sepertiga daripada penduduk dunia sedang ‘berkurung’ di kediaman masing-masing sebagai salah satu pencegahan dan usaha memutuskan rantaian COVID-19. – HARAKAHDAILY 6/4/2020

12 comments:

Anonymous said...

CCP virus merebak di msia adalah hasil import peeH(ancing).

Anonymous said...

Virus kebodohan pemimpin pakatan hancing dah merebak kepada ahli ahli2.

Anonymous said...

Worldometer yang tepat ini lobai data sendiri mau turun kasi syok

Anonymous said...

CCP rakan baik najib..

Anonymous said...

BERITA
Persidangan gereja, majlis kahwin antara kluster Covid-19 di Malaysia
Hariz Mohd

Diterbitkan 16 minit lepas
Dikemaskini 16 minit lepas

Persidangan gereja di Kuching, Sarawak dan majlis perkahwinan di Bangi, Selangor adalah antara beberapa kluster Covid-19 di negara ini.

Dua kluster itu merupakan antara kluster jangkitan yang melibatkan program keagamaan selain perhimpunan tabligh di masjid di Sri Petaling, Kuala Lumpur, hujung Feb lalu.

Anonymous said...

Kalidgereja mesti bangga bila nama gereja disebut.

Anonymous said...

Satu perkara yg aku perhatikan berlaku sejak Perentah Kawalan Pergerakan diadakan ialah Tidak ada kes baru Demam Denggi, aku dari dulu agak yg nyamok edis adalah dilepaskan oleh golongan subversif di kampung2 Melayu sbgai satu pelan jangkapanjang menghancurkan ekonomi serta kesejahteraan penduduk2 kampung Melayu.
Dah la kena wabak denggi, disembur lagi dengan Racun serangga yg boleh menyebabkan cancer, lelah dan lain2 pernyakit merbahaya.

Perlu di ingat, dalam poster2 besar dalam hospital terpampang menunjukkan tentang bahaya merokok yg kononnya disebabkan mempunyai 0.005% salah satu kimia dari racun serangga ini.
Oleh yg demikian satu sedutan dari racun ini adah 200kali ganda dari merokok. Dua kali sedut bermakna 400kali dan bayangkan kesan jangkapanjang warga kampung terpaksa menyedut udara beracun akibat dari penyemburan racun serangga merbahaya ini di kampung2.

Jom pikir dan perhatikan.

♡peace♡

Anonymous said...

IMF vs BRICS after Covit19 : BRICs Drive Global Economic Recovery.

Good bye Dollar America.

The L’Aquila summit might well have been the last G-8 summit of its kind. You’d never guess (thanks to long-standing arrogance and Western egocentricity), but L’Aquila also hosted the heads of government of the emerging nations known as the BRICs (Brazil, Russia, India, and China).

From now on we should talk about the G-20 and actually mean what we say, and not simply pay lip service to the idea. Shifting balances of power, economic importance, and geopolitical strategies make this imperative.

The BRICs, with 40 percent of the world’s population spread out over three continents, already account for 25 percent of global GDP. Last June 16, the BRIC leaders met in Yekaterinburg (Russia), and their meetings also included representatives of the governments of the Shanghai Cooperation Organization (SCO), whose members include not just China and Russia, but also Kazakhstan, Kyrgyz Republic, Uzbekistan, and Tajikistan, in addition to India, Pakistan, Iran and Mongolia as observers. Sooner or later, the economic importance of the BRICs and the SCO will have to be taken adequately into account

As i wrote it later, Malaysia must be first in ASEAN country to become active members in BRICS allies.

Anonymous said...

Selepas 2 tahun masih berangan Brics.

Anonymous said...

Kita adalah antara negara yang berjaya menyediakan ratusan pusat kuarantin termasuk mengubah suai MAEPS Serdang sebagai pusat rawatan dan kuarantin terbesar negara hanya dalam tempoh 4 hari Kita adalah antara negara yang mempunyai kadar kesembuhan COVID-19 yang tinggi di dunia. Setakat semalam, 24.8 peratus kes positif telah pun pulih dan dibenarkan keluar. Peratusan ini adalah lebih tinggi daripada kadar global (20.8 peratus) serta negara-negara maju seperti Perancis (21.65 peratus), AS (4.43 peratus), Kanada (17.66 peratus), Israel (5.42 peratus) dan Australia (10.7 peratus).

TAHNIAH KERAJAAN PN.

Anonymous said...

Dapigs adalah anak biji ccp.

Anonymous said...

Pandapigs adalah virus ternakan dapigs

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails