Thursday, April 09, 2020

COVID-19: Ajaib! Pertamakali Azan Dikumandang Di Jerman&Belanda.

https: img-k.okeinfo.net content 2020 04 08 614 2195828 pandemi-corona-azan-dikumandangkan-serentak-dari-100-masjid-di-belanda-dan-jerman-zXvx7rNsnK.jpg
Pertamakali Azan Dikumandangkan Melalui Pembesar Suara Di 100 Masjid Jerman dan Belanda.

AZAN dikumandangkan secara serentak dari kira-kira 100 masjid yang tersebar di berbagai daerah di Jerman dan Belanda pada Jumat kelmarin, sebagai tanda dukungan bagi umat Islam di tengah korona virus pandemi atau COVID-19.

Dilancarkan Okezone dari laman Anadolu pada Rabu (8/4/2020), azan dikumandangkan oleh masjid milik kumpulan Turki-Muslim DITIB dan Islamic National View (IGMG), salah satu terbesar Muslim-Turki asosiasi di Jerman.

Perwakilan DITIB di Essen, Fahrettin Alptekin mengatakan azan dikumandangkan dari 50 masjid di Jerman. Menariknya aktiviti seperti ini terhitung kerana Jerman telah mengeluarkan arahan khusus mahukan suara azan

"Azan yang dikumandangkan menggunakan pembesar suara sebetulnya tidak dibenarkan di Jerman, kecuali untuk acara khusus," ujarnya.

Sementara itu di Belanda azan juga dikumandangkan secara serentak untuk mempromosikan solidaritas warga setempat dalam memerangi korona virus pandemi. Seperti diketahui, Belanda termasuk negara yang parah dilanda pandemi virus pandemi. Korban meninggal di Negara Kincir Angin itu mencapai  1,487 orang.

Sejak pertama kali muncul di Wuhan, China, virus korona memang telah menyebar ke lebih dari 181 negara. Data yang dikumpulkan oleh Universiti John Hopkins menunjukkan virus ini telah menginfeksi lebih dari 1 juta orang. Lebih dari 58,000 di antaranya dinyatakan mati, dan 225,000 orang telah sembuh. (IH)

Video: Azan Pertama Kali Dikumandangkan Melalui Pengeras Suara di Jerman dan Belanda
Allahu Akbar! Allahu Akbar! Allahu Akbar!

5 comments:

Anonymous said...

Teruskan meroyan wahai abu lahab..
terukan jilat juboq gian end..
haaaaaaaaaaaaa

Anonymous said...

Semoga terbuka pintu hati mereka untuk menerima Islam.

Anonymous said...

Alhamdulillah. Semoga Allah memberi hidayah kepada orang kafir supaya mereka kembali kepada Islam.

Semoga Allah memberi hidayah kepada umat Islam supaya kembali kepada ajaran Islam kerana sebilangan mereka sibuk mengejar kehidupan Yang fana ini sehingga mereka terlupa atau kalau tentang kehidupan akhirat yang kekal abadi.

Amin.

Anonymous said...

Mohon delete komen 8:07 saya ini sebab mengandungi ralat. Terima kasih.

Anonymous said...

Alhamdulillah. Semoga Allah memberi hidayah kepada orang kafir supaya mereka kembali kepada Islam.

Semoga Allah memberi hidayah kepada umat Islam supaya mereka kembali kepada ajaran Islam kerana sebilangan mereka terlalu sibuk mengejar kehidupan dunia yang fana ini sehinggakan mereka terlupa atau lalai tentang kehidupan akhirat yang kekal abadi.

Amin.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails