Tuesday, April 07, 2020

Bon Samurai/Panda? RM14.7B&+ Mana? Hukum M&LGE?

Sword, Middle Ages, Offensive, Weapon, Medieval - Pedang Samurai ...
Apa Jadi Dengan Bon Samurai Dan Bon Panda, Kerajaan Mesti Tubuhkan RCI!!!

Dalam satu temubual dengan wartawan Berita Harian pada 30 Mac 2020, Menteri Kewangan, Senator DS Tengku Zafrul menjelaskan walau pun kerajaan memperuntukkan dana sebesar RM250 bilion dalam Skim Prihatin Nasional yang termasuk dalam Pakej Rangsangan Ekonomi khas sempena wabak Covid-19, namun aset atau aliran tunai kerajaan tidak akan terjejas kerana ianya masih kukuh.

Malah tiada keperluan untuk kerajaan membuat pinjaman luar dan kerajaan juga tidak akan menyentuh langsung rezab antarabangsa yang dikendalikan oleh Bank Negara Malaysia dan serta tidak akan menggunakan sepenuhnya rizab keuntungan dari GLC seperti Petronas dan Khazanah (BACA DI SINI).

Sebelum itu, pada 27 Februari 2020, ketika mengumumkan Pakej Rangsangan Ekonomi yang bernilai RM20 bilion, Perdana Malaysia Interim ketika itu, Dr. Mahathir pula menyatakan, kerajaan mempunyai aliran tunai hampir RM2 trilion dalam simpanan Bank Negara Malaysia (BNM), Tabung Haji (TH), Kumpulan Wang Amanah Pekerja (KWAP) dan Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) (BACA DI SINI).

Kedua-dua kenyataan yang dikeluarkan oleh pemimpin dilihat senada walau pun kedua-duanya adalah dari kerajaan yang berbeza.

Kewangan Malaysia berada dalam keadaan yang kukuh, itu tidak dapat dinafikan.

Namun ianya menimbulkan berbagai persoalan kepada kita :

Apa Keperluan Membuat Pinjaman Bon Samurai Dan Bon Panda Dan Ke Mana Perginya Duit Tersebut?


Semasa pemerintahan Pakatan Harapan, Dr. Mahathir telah membuat pinjaman Bon Samurai bernilai RM7.4 bilion dari Jepun pada November 2018 (BACA DI SINI), malah menambah hutang negara lagi dengan pinjaman melalui Bon Samurai II yang bernilai RM7.3 bilion sekitar Mac 2019 (BACA DI SINI).

Ini menjadikan jumlah hutang negara terhadap Jepun melalui Bon Samurai I dan Bon Samurai II berjumlah RM14.7 bilion!!!

Tidak cukup dengan itu, Lim Guan Eng, Menteri Kewangan ketika itu merancang untuk menambahkan lagi hutang negara dengan menerbitkan pula Bon Panda dari China.

Namun admin tidak dapat pastikan sama ada Bon Panda yang diusahakan oleh Guan Eng berjaya diperolehi atau tidak.

Apa yang pasti, di bawah pentadbiran Pakatan Harapan, beratus bilion hutang dari dalam dan luar negara sudah diperolehi oleh Pakatan Harapan (BACA DI SINI).

Bantuan Kepada Rakyat Di Mansuhkan, Ke Mana Duit Beratus Bilion Ringgit Itu Pergi?


Admin malas hendak mengupas tentang hutang langsung luar negara yabg didakwa oleh Pakatan Harapan mencecah RM1 trilion.

Rakyat Malaysia sedar, malah satu dunia tahu bahawa itu adalah pembohongan dan fitnah terbesar Pakatan Harapan untuk menjatuhkan Barisan Nasional dalam PRU 14.

Apa yang menjadi persoalan sekarang ialah, ke manakah perginya duit beratus bilion yang Pakatan Harapan perolehi dengan terbitan bon dari dalam dan luar negara.

Bantuan dan subsidi yang rakyat perolehi sewaktu pemerintahan Barisan Nasional sebahagian besarnya telah dikurangkan seperti BR1M, bantuan kepada petani dan nelayan malah ada yang dimansuhkan terus.

Perbelanjaan pentadbiran kerajaan telah dapat dikurangkan dengan pembuangan belasan ribu kakitangan kerajaan.

Tiada pembangunan baru yang menelan belanja berbilion ringgit dilakukan oleh Pakatan Harapan sepanjang 21 bulan setengah mereka memerintah negara.

Beratus bilion dari terbitan bon tempatan dan luar negara yabg diperolehi itu, belum lagi termasuk dengan aset-aset strategik Khazanah, KWSP serta Tabung Haji yang telah dijual.

Dan ianya belum lagi dicampurkan dengan rezab keuntungan Petronas yang telah dijarah.

Ke mana perginya duit itu semua?

Kerajaan baharu di bawah pentadbiran Muhyiddin Yassin, MESTI menubuhkan RCI untuk menyiasat dan membongkar perkara ini sehingga ke akar umbi.

Hutang beratus bilion ringgit itu tidak akan dibayar oleh manusia yang bernama Dr. Mahathir dan Lim Guan Eng tetapi ianya akan dibayar oleh rakyat Malaysia dan ianya akan menjangkau hingga ke anak cucu kita nanti.

Komen Weblog Ibnu Hasym: Tubuh RCI siasat! Hukum penanggung-jawab, Tun M atau Lim Guan Eng?

34 comments:

Anonymous said...

Ibnu ko repot lah polis supaya siasat masuk akaun siapa...

Ibnu bodoh bebal terlajak..ibnu pandai melalak jer

Anonymous said...

Ibnu ko tu blogger pas pondan penakut..

baik tutup blog ko ni..tak bantu pas pon kerana satu malaysia sudah tahu pas tipu dan tonggang agama.

Anonymous said...

Muyidin berani tubuh RCI?..muyidin dan
azmin menteri kabinet zaman madey..2 ekor ni pon turut kena siasat...

Azmin timbalan pengerusi lembaga khazanah yg banyak jual aset khazanah..

Anonymous said...

Ape punye bodoh persoalan yg di bangkitkan oleh ibnu..

Dari mana wang untuk bayar gaji menteri dan kakitangan awam?.

Pelaksanaa Bajet pembangunan 2019 ambik wang dari mana?..


Dari mana datang wang bagi beratus juta kpd pas kelantan beli mercedes?...

cik minah said...

Ha ha ha
Biarkan mereka meroyan..
puak jilat kulup pungkok tak basoh.. gian end
ha ha ha

Anonymous said...

Hukum LGE.. setuju!

Anonymous said...

puak jilat juboq gian end
dah takde hujah lain,
asyik itu.. itu je
buang aje tulisan bangang tu..
biar melalak terus
hiiiiiiiiiiiiii

Anonymous said...

BRICS Nations Creating BRICS Pay As Cloud Platform Accessible Via Smartphone To Avoid US Dollar Trade. Good bye US Dollar..

Do you know 'exactly' why the 5G and Huawei smartphone ban in USA.!?

Yess this is tool to make gateaway payment without using Dollar transation. At the same time, BRICS Pay will increase the popularity of national payment systems, which are gradually replacing Visa and MasterCard.
Visa & Mastercard will sailed away from this new system.

China’s Huawei telecommunications corporation, together with the UnionPay payment service, is launching its own system in Russia: Huawei Pay. Russia will become the second country after China where Huawei Pay will function.

This is being seen as a major step on the path to de-dollarization and a de-coupling from the current US controlled global banking system.

The BRICS grouping of countries, Brazil, Russia, India, China and South Africa are creating a single payment system, BRICS Pay, as part of the drive to establish a common system for retail payments and transactions between the member countries.

These nations, all among the worlds leading and most powerful emerging markets, plan to introduce a special cloud platform, which will connect their national payment systems.

An online wallet will be developed with access to these payment systems, which will also include mobile apps similar to Apple Pay, which can be installed on smartphones for purchases in any of the five BRICS countries, regardless of which currency the payment and the money in the account of the buyer are denominated in.

Five BRICS countries to online wallets, which will offer them the ability to pay using a smartphone.

Noticeable in Southeast Asia, and Russia where the Chinese system UnionPay is the leader; in 2015 it surpassed Visa in terms of total operations. UnionPay has already issued over 6 billion cards.

This means that nationals of Brazil, Russia, India, China and South Africa will be able to use their own national currencies as a direct basis of exchange for external payments.

China and Russia in particular have been highly critical of the United States defacto use of global payments systems, which have been used as trade and sanctions weapons.

Either inhibit or punish nations whose polices do not fit with those of Washington. Both have been actively seeking for some time now to de-dollarize their trade, and the BRICS Pay system is a major step in that direction..!!

Wake up Malaysia..!! This is a time Malaysia should joint BRICS member actively to become role model in ASEAN country to redollarisation transation among members in Southeast Asia.

This is a time make World War in US Dollar. USA will bangkrupt nation without Dollar..

Anonymous said...

Bon samurai dan panda rate nya telalu rendah dari rate pinjam dgn bank lain. Org bis semua buat. Ex.Pinjam bank biasa rate 4 %. Pinjam samurai 1%. Ambil duit samurai bayar hutang bank biasa. Dan tangung bayar pinjam panda atau samurai. Duit tu pi bayar hutang lah.Itu pun tak tahu. Org pinjam bank dan labur asb. Dapat untung lagi

Anonymous said...

10.08

bon samurai bon pamda kan atok bodoh dan lim guan eng ckp negara tak ade duit.. suma harta orang islam TH jual murah... skg ada 250 billion pakej tunai ... apa citaaaa nii..!? keoala perompak bila dpat kuada dia akan rompak utk anak cuvu n kroni laaaa...


akai kasi panjang skettt bole takkk...!!

Anonymous said...

Tq ibnu. Kita perlukan maklumat seperti ini. Dengan ph, isu seperti ini tidak didedahkan. Kalau ikutkan ph, negara tak cukup duit. Terpaksa berhutang. Duit masuk tapi lesap. Cekap puak ph cover bukti. Cekap puak ph membohong. Janji dicapati.

Anonymous said...

RBA DA-Pigs dan barua pandapigs poyo meroyan histeria tahap gaban sejak Pakatan Hancing tumbang baham tanah. Tak cukup dedak cap roketlah tu.

Sila beratur di banglo terlajak diskaun gian end untuk mendapatkan dedak cap roket yang menjadi kegemaran Babi ternakan gian end.

Anonymous said...

Hoi RBA DA-Pigs dan barua pandapigs poyo tahap gaban pondan penakut menulis komen bodoh berlapis-lapis sambil baham ganja.

baik tutup Pakatan Hancing ko ni..tak bantu rakyat pon kerana satu Msia sudah tahu Pakatan Hancing tunggangan gian end tak basuh berak tipu rakyat dengan janji palsu dan pembohongan dll.

Anonymous said...

Mengapa gian end, madir, mu-jahat , abang liberal Mata satu dll takut nak tubuh RCI? Takut terbongkar pelbagai skandal Pakatan Hancing sendiri.

gian end tak basuh berak dan khadam liberalnya seperti mu-jahat dll yg banyak jual aset negara dan aset umat Islam dalam tabung umat Islam pada HARGA sangat murah.

RCI perlu ditubuhkan untuk menyiasat salah laku dan penipuan Pakatan Hancing.

Anonymous said...

Ape punye bodoh persoalan yang dibangkitkan oleh RBA DA-Pigs Dan barua pandapigs.

Mana bukti yang menunjukkan Wang pinjaman tersebut digunakan untuk bayar gaji, bajet pembangunan 2019 dan kononnya beratus juta diberi kpd PAS Kelantan beli mercedes ?

Dakwaan tidak berasas ini meletakkan otak RBA dan barua tersebut ke tahap otak lembu.

Komen 8:39 adalah komen poyo tahap gaban yang ditulis sambil sedut asap ganja kerana mengandungi pelbagai dakwaan tidak berasas.

Anonymous said...

Hoi RBA 10:08 ternakan DA-Pigs poyo , persoalan sekarang ialah mana semua Wang pinjaman tersebut ?

Yang kamu merapu dan merepek tentang interestnya mengapa ?

Jika kononnya Wang pinjaman tersebut digunakan untuk membayar hutang KERAjaan PH, mengapa hutang KERAjaan PH bertambah Banyak ?

Itulah akibatnya kamu belajar di sekolah vernakular. Bahasa Melayu pun kamu tak faham.

Anonymous said...

Hoi RBA DA-Pigs poyo, Ke mana perginya duit itu semua?

Anonymous said...

Dah bagi kat nenek ko bodooh.

Anonymous said...

Ko ingat pakai duit ato ko ker?...bongok..

Anonymous said...

Wooi khadam mca bongok..BPN hanye 25 billion pakai wang kerajaan....ko ingat ini wang atok ko ker?...ini duit yg di tinggalkan kerajaan dulu lah bongok..

Anonymous said...

Maklumat merapu...

Anonymous said...

Hahaha..tu aje tahap kepandaian khadam mca bongok...meroyan..

Nak repot polis takut..

Anonymous said...

Bila nak tubuh RCI..melalak...meroyan her...

Anonymous said...

Bila nak hukum?....kikikikik..

Anonymous said...

Asyik meroyan penjilat jubo cina mca...

Anonymous said...

Brics atok ko punyer ker?...

Cina dan Rusia sibok dgn covid daa..

Anonymous said...

Wah RBA DA-Pigs masih meroyan histeria. Tak cukup dedak ha ha ha ha

Mengapa pemimpin-pemimpin Pakatan Hancing tidak membuat report polis tentang Wang pinjaman tersebut ? Mengapa mereka tidak mendesak kerajaan menubuhkan RCI ?

Pakatan Hancing takut ! Takut kerana salah.

Anonymous said...

Kepada RBA DA-Pigs , sila simpan sedikit kebodohan kamu untuk keturunan kamu.

Anonymous said...

RBA DA-Pigs masih meroyan histeria kerana tidak cukup dedak.

Ha ha ha ha ha

Anonymous said...

Ko RBA ingat pakai duit bapak ko ker? ... Bahlol...

Anonymous said...

Wah RBA DA-Pigs ini kepala bapak hipokrit. Bukankah selama ini KERAjaan PH mendakwa kononnya KERAjaan PH kekurangan Wang sehinggakan kononnya KERAjaan PH terpaksa berhutang dan Jual aset?

Siapa pembohong sebenarnya kamu atau KERAjaan PH ?

Anonymous said...

Dah sah menatang dapigs jarah tibai,
Tunggu ler lepas covids reda..sekoseko nanti akan diangkut penyangak hancing nih.

isyaza said...

Red bean army RBA ni komen buat blog buat fb semua dapat duit, ada gaji,RBA ni mereka ni semua bukan melayu islam pon,mereka red bean army RBA ni semua kafir harbi munafik fasik bangsa bangsat racist ultrakiasu cina cinabeng babi komunis india keling pariah hindraf ltte,jadi jika ada yang komen atu buat status kat fb dan blog memuja muja dap pan pkr half ppbm dan menghina memaki muafakat nasional umno pas perikatan nasional ni dah di pasti kan kompem tu red bean army RBA kafir harbi munafik fasik bangsa bangsat racist ultrakiasu cina cinabeng babi komunis india keling pariah anjing hindraf ltte dan mereka RBA ni akan guna nickname dan gambar melayu islam untuk komen dan up story kat dalam facebook dan blog2.. So kepada semua admin admin facebook dan blogger diharap ambil perhatian dan ambil serius pekara ini,sebab red bean army ini akan mempengaruhi minda anak muda kita pembaca melayu islam,so jika ada komen komen atau story kat dalam facebook dan blog yang dok memaki hamun memfitnah menghina pemimpin melayu islam dari umno dan pas dan dari perikatan nasional sila admin padam atau report komen dan story tersebut...jangan bagi mereka peluang meracuni minda muda mudi melayu islam yang melayari facebook dan blogger..

Sila copy paste dan share komen ini kat dalam ruangan komen dalam facebook dan blog

Anonymous said...

KENYATAAN MEDIA MAJLIS SETIAUSAHA PAKATAN HARAPAN

7 April 2020

KERAJAAN PERLU BERHENTI MENYALAHKAN PENJAWAT AWAM

Majlis Setiausaha Pakatan Harapan melahirkan rasa kesal terhadap perkembangan mutakhir ini berkaitan pemecatan beberapa jawatan dalam agensi dan Syarikat Berkaitan Kerajaan (GLC).

Tindakan Kerajaan memecat jawatan-jawatan lantikan Kerajaan sebelum ini daripada golongan professional pada masa ini adalah tidak wajar dan bukan keutamaan.

. bla.. bla... blahhh..bole blahh..bla...

blaa..blahhh..bole blahhh...

YB DS Shamsul Iskandar Mohd Akin
Parti Keadilan Rakyat (KEADILAN)

YB Datuk Wira Dr Mohd Hatta Ramli
Parti Amanah Negara (AMANAH)

YB Liew Chin Tong
Parti Tindakan Demokratik (DAP)

Persoalan

Sejak bila DAP jadi champion dalam membela penjawat awam nih...!? mana pergi pakar formula@strategi DAP iaitu Tony Phua..!?

Bukan sewaktu awal-awal PH memerintah mereka lah yang nak beriya-iya nak buang penjawat awam ..LUPA DAH KEEEE? sekarang nak jadi JUARA pulak..ke masa buang penjawat awam dulu kena sakit HILANG INGATAN..sekarang dah SEMBUH terus MEROYAN tak tentu HALA ke? kalau lupa semak je kat GOOGLE kisah-kisah PH tamatkan jawatan Penjawat Awam kat situ kalau betul MP-MP PH dah kena sindrom penyakit PELUPA.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails