Sunday, April 05, 2020

FAMA akan buka 97 pusat jualan segar terkawal. Al-hamdulillah!



KUALA LUMPUR: Menteri Kanan (Keselamatan), Dato’ Seri Ismail Sabri Yaakob memaklumkan pihak kerajaan melalui Lembaga Pemasaran Pertanian Persekutuan (FAMA) akan membuka pusat jualan segar terkawal di 97 lokasi seluruh negara.
Menurutnya, ia bertujuan untuk mengelakkan berlakunya kesesakan di pasar-pasar basah.
“Oleh itu, pihak kerajaan bersetuju supaya pihak FAMA membuka pusat jualan segar terkawal di 97 lokasi di setiap negeri.
“Pusat jualan ini khusus barangan basah sahaja. Tiada jualan lain seperti pakaian dan sebagainya,” katanya dalam sidang media hari ini.
Lokasi Pusat Jualan Barangan Segar Terkawal yang telah dikenalpasti merangkumi 10 Pasar Tani terpilih, 33 Pasar Tani kekal, 17 Pusat Operasi FAMA, 3 MyFarm outlet, 34 Kompleks Pertubuhan Peladang Kawasan, dan Kompleks Jabatan dan Agensi yang bersesuaian.
Ismail berkata, pasar jualan ini akan beroperasi dari pukul 8 pagi hingga 11.30 tengahari 2 kali seminggu.
Bagaimananpun katanya, langkah keselamatan akan diambil dengan penjarakkan sosial akan diperketatkan serta gerai-gerai dijarakkan supaya tidak berlaku kesesakan.
Dalam masa yamg sama, pintu keluar masuk akan dikawal oleh pihak polis dan tentera supaya segala pergerakan terkawal. – HARAKAHDAILY 31/3/2020

2 comments:

Anonymous said...

Dap dah tak ada tapi...

Surat KPDNHEP benarkan syarikat arak beroperasi tular
Diterbitkan 8 minit lepas
Dikemaskini 8 minit lepas

Sepucuk surat dari Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNHEP) yang memberi pengecualian kepada syarikat arak, Heineken Malaysia Bhd untuk beroperasi tular di media sosial.

Dalam surat bertarikh 31 Mac yang dilihat Malaysiakini, kementerian berkenaan membenarkan syarikat pembekal bir itu beroperasi dalam tempoh perintah kawalan pergerakan (PKP), susulan permohonan yang dibuat pada 24 Mac.

"Berhubung permohonan tuan/puan pada 24 Mac 2020, setelah meneliti dan menyemak yang dikemukakan kementerian mendapati permohonan tuan/puan memenuhi kriteria yang ditetapkan sebagai operasi sektor pembekalan makanan

Takut arahan mca ker?

Anonymous said...

Itu hak kapir nak kedarah arak.. kalau tak bagi operasi nanti geng2 ketagih arak kapir akan mentangkedarah todi buatan sendiri tampa lesen.
Jugak kalau geng2 kapir ketagih arak tak dapat bekalan nanti puak2 pandapigs akan keluar tergolek2 atas jalan berarak atas nama hak mereka. Dan mereka akan buat huruhara, jadi dari mengelak terjadi hal2 sedemikian ada baiknya kerajaan bagi jer mereka metangkedarah arak kalau dah itu yg mereka nak kan.
Tak ada pun mereka boleh metangkedarah arak diwarung2 atau jgk pubs.. jauh sekali dari buat corona fest dekat luar.
Jadi apa nak bising bising?
Jadi bagi jer la sebab nih mula2 tadbir.. nanti pelan2 lah buat regulations yg bersesuaian.
Zaman Nabi (saw) tak terus haramkan sebab masih ramai yg tak faham.
Dan disini masakini bukan saja ada ramai yg tak faham tapi dengan bersungguh2 memperjuangkan apa yg kononya hak mereka untuk metangkedarah arak terutamanya golongan dapigs dan pandapigs yg mempunyai kepercayaan bahawa arak itu minuman ajaib mereka.
Dan kamu pun anon 8:50pm nampaknya mcm macai pakatan kuciwa jer.. meroyan nih naper?

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails