Tiket itu diraih, selepas dia memenangi pingat emas dalam acara 3 meter (m) papan anjal wanita pada Kejohanan Terjun Piala Asia 2019 yang berlangsung di Pusat Akuatik Nasional, Bukit Jalil sebentar tadi.
Terdahulu, tiga penerjun wanita negara iaitu Pandelela Rinong, Leong Mun Yee dan Wendy Ng masing-masing sudah terlebih awal meraih tiket ke Tokyo 2020 apabila melayakkan diri menerusi Kejohanan Dunia FINA pada Julai lalu.
Penerjun berusia 20 tahun itu bakal membuat penampilan keduanya di Sukan Olimpik selepas kali pertama beraksi di temasya sukan terbesar dunia itu di Rio de Janeiro 2016.
Dhabitah meraih emas dalam acara itu selepas mengumpul 313.85 mata diikuti rakan senegara, Loh Zhiayi di tempat kedua (223.45 mata) manakala penerjun Indonesia, Yasmin Linadini di tempat ketiga (191.30 mata). 
“Saya sedikit gementar kerana lihat penerjun lain turut beri saingan sengit namun mungkin kelebihan bertanding di tempat sendiri memberi saya sedikit kelebihan,” katanya.
Dalam pada itu, penerjun kelahiran Kuala Lumpur tersebut memaklumkan akan meningkatkan darjah kesukaran terjunan menjelang temasya di Tokyo nanti bagi memberikan saingan sengit kepada penerjun dunia lain.
“Selepas ini saya dan Wendy (Ng) akan berusaha mendapatkan tiket ke Tokyo bagi acara 3m papan anjal seirama pula pada Piala Terjun Dunia FINA yang akan berlangsung di Tokyo pada April tahun hadapan,” ujarnya. - UTUSAN ONLINE
Hasil carian imej untuk atlet pnerjun negara
Hasil carian imej untuk atlet pnerjun negara
Komen Weblog Ibnu Hasyim: Pakaian 'bertelanjang' beginilah yang pemimpin dan ulamak PH suka.. Kerajaan yang mengheret rakyatnya menjadi penerjun-penerjun ke api neraka. Seolah-olah negeri Akhirat tidak ada bagi bapak-bapak iblis itu.. 
Terlalu membontot sekularisme DAP! Pingat emas, membuat mereka memilih warna api neraka! Na'auzubillahi minzalik!
Lihat..
Peta Tamil Eelam menunjukkan Malaysia adalah salah satu negara yang termasuk dalam tanah tuntutan mereka atas nama The Greater Tamil State.
E-Buku IH-3: Mencari Melayu/Islam Sri Lanka
Bab I: Sebelum pergi..
Bab II: Catatan Perjalanan..
Berjumpa di catatan perjalanan seterusnya..