Saturday, September 14, 2019

Isyarat-tangan Ini, Bangkitkan 'Berontak &Demontrasi' Di Hong Kong. Benarkah?

Seorang gadis membuat isyarat tangan OK untuk meminta tolong
Sebuah video dan poster menunjukkan isyarat-tangan seorang gadis. OK, minta tolong secara halus..
Kisah Isyarat-tangan 'OK' Pun Membuat Kerajaan China Resah Tak OK..

Ada 6 Kisah!
1. Kisah Seorang Gadis.

VIDEO yang menunjukkan seorang gadis menggunakan taktik untuk memberi isyarat bahawa dia memerlukan bantuan untuk dapatkan virus di media sosial TikTok, dan membuat pihak berkuasa China gugup.

Wanita itu kelihatan dikawal oleh orang asing di lapangan terbang. Tidak dapat berteriak untuk mendapatkan bantuan, dia kemudian memegang isyarat tangan yang kelihatan seperti isyarat "OK".

Ia menarik perhatian pejalan kaki yang segera ditegur dan dibahaskan dengan orang asing. Yang lain kemudian menyedari bahawa kanak-kanak itu sedang menentang kehendaknya. Dia kemudian kembali kepada ibu bapanya.

Kemudian, mengapa video ini menimbulkan reaksi yang luar biasa terhadap media sosial Cina dan membuat pihak berkuasa marah?

2. Kisah Isyarat-tangan Ini..
Isyarat tangan "OK" dalam posisi terbalik tampak seperti formasi angka "110"
Isyarat tangan "OK" dalam posisi terbalik nampak seperti formasi angka "110"


Isyarat "OK" diketahui secara meluas di seluruh dunia sebagai isyarat positif. Namun bahasa badan yang sama dengan sedikit berpusing tangan, dilakukan supaya tapak tangan di dalamnya akan membayang mesej yang berbeza di China.

Jika dua jari ditekan bersama, tangan akan kelihatan seperti membentuk nombor "110" iaitu nombor telefon kecemasan polis di negara China. Akibatnya, video menampilkan pelakon, memberikan cara halus untuk kanak-kanak yang ingin menyampaikan mesej, ketika mereka berada dalam masalah.

Untuk mesej ini tersebar secara meluas, pada akhir video seorang lelaki akan memberitahu penonton untuk "menyebarkan isyarat ini". Ianya dilakukan agar orang dapat memberikan tanda-tanda jika mereka memerlukan bantuan "ketika di bawah tekanan, penculikan atau bimbang kehidupan terancam".


3. Kisah Kerajaan China Tidak Suka.

Piyao mengatakan bahwa isyarat OK tidak seharusnya digunakan sebagai penanda kesulitan
Biro disinformasi tinggi China mengatakan bahawa isyarat 'OK' sebagai tanda dalam masalah yang tidak sama sekali OK  


Video ini mempunyai paparan seperti pengumuman perkhidmatan awam, begitu banyak pengguna media sosial menganggapnya iklan yang disokong oleh pihak polis.

Chengdu Economic Daily berkata video yang dikongsi di TikTok kebanyakannya dikaitkan dengan polis. Walau bagaimanapun, asal sebenar video itu tidak diketahui.

Hari ini, media rasmi menyebarkan mesej platform disinformasi rasmi kerajaan China, Piyao, yang mengkritik video itu sebagai mengelirukan, mengatakan bahawa pihak polis tidak terlibat dengan video itu.

"Gerak isyarat ini tidak berguna sebagai penggera," kata kenyataan itu, dan mengatakan bahawa isyarat itu sebenarnya boleh menjadi produktif jika seseorang benar-benar mencari pertolongan.

Piyao menyatakan bahawa mereka "tidak pernah menerbitkan atau mempromosikan kaedah penggera kepada orang awam", dan menggalakkan orang ramai untuk mengikuti kaedah konvensional dengan menghubungi polis jika mereka memerlukan bantuan atau mengesyaki seseorang yang memerlukan bantuan.

4. Kisah Pengguna Media Anggap Idea Baik.

Walaupun pihak berkuasa menjauhkan diri dari video dan kempen iklan yang berkaitan yang tiba-tiba sesak di TikTok, perdebatan besar timbul sama ada sikap mudah itu akan berkesan dalam membantu orang Cina memahami apabila seseorang itu berada di bawah tekanan.

Beberapa pengguna mikroblog terkenal Sina Weibo berkata bahawa "jeritan untuk bantuan lebih praktikal daripada memberikan isyarat", yang lain juga menilai bahawa isyarat mudah boleh "menyesatkan orang lain" dan boleh membawa kepada campurtangan salah.

Australia membuat pasukan petugas khas untuk mengatasi pengaruh China di pelbagai universiti
Twitter dan Facebook menyekat penyebaran maklumat salah tentang Hong Kong. Tertutup semasa demonstrasi Hong Kong, Zara adalah sasaran kemarahan orang Cina.

Tetapi di negara yang mengenakan kawalan autoritarian yang ketat di mana orang tidak boleh bercakap secara bebas dan terbuka, sesetengah orang memuji gerakan kecil yang dapat menarik perhatian apabila seseorang berada di bawah tekanan.

"Sebenarnya, isyarat seperti ini boleh dipromosikan sebagai satu bentuk bantuan di negara ini," kata seorang pengguna.

"Selagi semua orang bersetuju, kita boleh menggunakannya, ini masih boleh dilakukan," kata yang lain. "Selagi kita bersatu dalam pemahaman kita."

5. Kisah Nombor Simbol Pemberontakan
Album 1989 milik Taylor Swift menyebabkan masalah bagi badan sensor China
Album 1989 milik Taylor Swift menyebabkan masalah bagi badan sensor China, kerana Taylor populer, namun angka "1989" amat sensitif di sana.

Gabungan nombor telah lama terbukti sebagai cara yang berkesan untuk pengguna media sosial. Mengkritik pihak berkuasa, tanpa menarik perhatian penasihat kerajaan secara langsung, yang secara rutin menyusun pelbagai platform mencari istilah sensitif.

Orang ramai telah menemui jalan untuk membincangkan pembunuhan beramai-ramai Tiananmen Square 1989 - yang telah disensor oleh kerajaan selama tiga dekad - menggunakan gabungan nombor seperti "46" (4 Jun), "64" (4 Jun) atau "1989".

Pihak berkuasa telah menyedari gabungan bilangan yang digunakan dan diiktiraf, kemudian menimbulkan banyak dari mereka. Tetapi penapisan yang ketat itu kadang-kadang membuat beberapa undian tidak berbahaya tanpa sengaja dipadamkan.

Apabila Taylor Swift, sangat popular di China melancarkan album 1989, kerajaan China cuba keras menapis pelbagai muat naik yang menulis nama album itu. Iaitu daripada muat naik lain yang mungkin mengandungi kod untuk peristiwa paling kontroversi dalam sejarah China baru-baru ini.


6. Kisah Bilangan Boleh Bentuk Demonstrasi.
"689" merupakan sebutan bagi mantan pemimpin Hong Kong CY Leung
Selama demontrasi Hong Kong tahun 2014 lalu, penunjuk rasaan menunjukkan kemarahan mereka terhadap mantan pemimpin CY Leung dengan menyebutnya "689"  


Gabungan nombor-nombor cryptic dan isyarat tangan terbukti berkesan, terutamanya untuk membantu penunjuk perasaan di Hong Kong bersatu dalam berkongsi mesej.

Pengguna internet dapat menyuarakan kritikan terhadap kepimpinan kerajaan mereka sejak kebelakangan ini dengan merujuk kepada mereka menggunakan bilangan undi yang diperoleh semasa pemilihan supaya mereka dipilih ke pejabat.


Akibatnya, "777" telah menjadi nama julukan pemimpin Hong Kong Carrie Lam. Pendahulunya, CY Leung, dikenali sebagai "689".

Twitter pesan oleh @AFP: Graphic on hand signals used by protesters in Hong Kong to communicate and to keep their supply-lines stocked with vital equipment
Kesimpulan:


Selepas demonstrasi telah menguasai Hong Kong sejak beberapa bulan lalu, semakin jelas para penunjuk perasaan dapat mengatur diri mereka dengan berkomunikasi menggunakan isyarat tangan dalam orang ramai.

Imej yang menunjukkan isyarat tangan tiruan yang mereka buat dan boleh digunakan jika mereka memerlukan bekalan seperti topeng mata, topi keledar atau topeng muka, diedarkan secara meluas di platform media sosial seperti Twitter.

Itulah sebabnya mengapa isyarat tangan yang tidak kelihatan itu tidak berbahaya, tetapi  kemudiannya menjadi virus bahaya di tanah besar China.. Dan mendapat sokongan orang ramai, membuat pihak berkuasa China mula jadi gugup dan gagap..
(Ibnu Hasyim)




Lihat sebelum ini..
Lihat juga..

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails