Tuesday, September 03, 2019

Belilah Produk Muslim, Pedulikan G/Eng 'Kebudak-budakan'.


Teruskan kempen – Usah layan rayuan DAP

Kempen membeli produk muslim perlu diteruskan tanpa peduli desakan pemimpin parti tamak dan haloba, DAP, tegas Amir Ikatan Muslimin Malaysia (Isma), Ustaz Abdullah Zaik Abd Rahman.
Semalam, Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng menganggap kempen produk muslim sudah mencapai tahap yang mengganggu sehingga Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad sendiri terpaksa memberi komen.
Dakwanya, kempen berkenaan perlu dihentikan kerana menjejaskan perpaduan nasional dan merugikan pengguna.
“Kalau begitu (mahu memboikot produk bukan bumiputera), produk-produk luar negara terutamanya telefon bimbit juga sepatutnya diboikot,” katanya.
Menyifatkan kenyataan itu sebagai bodoh sombong, Ustaz Abdullah mahu kempen ini diteruskan sehingga bangsa DAP yang angkuh faham bahasa dan adab sopan.
Katanya, umat Islam yang juga pengguna mempunyai kuasa dan hak, malah kita sebagai penentu dalam menggubal dasar serta polisi di Malaysia.
“Percayalah, kuasa pengguna yang boleh menaik dan menjatuhkan pemerintah. Jadi, usah layan rayuan Guan Eng yang kebudak-budakan. Suka hati kitalah nak beli apa dan dari siapa,” katanya.
Kempen membeli barangan muslim dilancarkan Gerakan Pembela Ummah (UMMAH) bertujuan membantu meningkatkan pendapatan peniaga Islam dan memberi alternatif lain kepada masyarakat Islam.
UMMAH juga menandatangani memorandum persefahaman (MoU) bersama Koperasi Al-Hilal (KOHILAL) dan Abata, supaya produk muslim yang kurang mendapat tempat di pasaraya, akan mendapat manfaat menerusi platform yang DILANCARKAN. – ISMAWEB

27 comments:

Anonymous said...

Anonymous said...
guan eng bukan menteri yang berjiwa tanah melayu. Sangat rasis dan sangat cenderung membawa jiwa chinese yang pekat. Tak perlu salahkan melayu dlam konteks melayu beli produk muslim. Setuju produk sex adalah produk non muslim. Benih komunis tidak perlu menghalalkan komunis. Membunuh perajurit bukit kepong, yang menghiris jiwa keluarga dan bangsa melayu. Berhenti bawa idea yang rasis. Hormati perlembagaan dan kandungannya.

September 2, 2019 at 8:05 PM

Anonymous said...

Lawyer Guan Eng yang jiwa tertekan. Dihormati di kalangan cina yang totok. Tidak perlu rasis terhadap melayu. Babi makanan Guan Eng dan tiada siapa pertikai. Tapi jangan masuk produk tidak halal dalam makanan muslim.

I said...

Pada hemat saya kita bukan boikot barang buatan bukan Islam tetapu sebaliknya boikot barangan buatan bukan Islam yang meragukan serta mengandungi bahan haram seperti minyak khinzir dan by produks lain yg berkaitan. Bila masuk politik perkara2 macam ini jadi salah keterangan. Mengapa pengeluar kaum Cina cenderung nak masukkan bahan haram dan terlarang untuk orang2 Islam makan dan minum. Jahil sangatkah Kaum Cina sampai tak tahu adat dan larangan dalam agama Islam. Dah campunr dengan bahan haram..tentulah kena cari yang halal lagi suci. Orang Cina yang ego sahaja yg tak faham dan mengerti pasal hukum hakam bendasing dari khinzir itu haram untuk kaum muslim. Bila dah terveli mereka dengan mengahnya bercakap bahan tu bukan untuk muslim. Tak paksa muslim beli dan macam2 alasan lagi. Bila orang2 Islam berubah arah beli produk Muslim walau pun mahal sikit dikecam kononnya kerana perkauman. Kaun Cina agaknya dah berniaga ribuan tahun lebih awal dari orang Melayu tak kan tak tau bahawa pembeli selalunya betul... buyers alway right... ada pun terpulanglah kepada pembeli nk beli yang suci lagi halal... atau yang murah lagi ragu2 status halalnya... tak perlu marah2 pasal orang tak beli barangan kita....

Anonymous said...

boikot sebab isu tulisan jawi?
Saya dah lama boikot sebab produk mereka terutama kicap, sos, mee dsb meragukan.
Saya beli ayam hanya di pasar bukan supermarket.

Ini tidak, bila ada isu baru umat Islam melatah!

Anonymous said...

Orang melayu dari sudut sejarah pandai berniaga. Melaka adalah antara pelabuhan tersibuk satu ketika dahulu. Penjajahan mengubah senario ini. Jiwa niaga sudah sedia ada, jadi kembalikan kegemilangan semula, bermula dengan beli barangan muslim. Support muslim produk dan tinggalkan barangan syubhah.

cikminah said...

Beli produk Muslim di kedai dan pasaraya CINA kah......?????
Akhirnya sama je antara telor dgn ayam....HEHEHE.

Bagimana pulak kalau Cina kaunter attack tak mahu jual produk Melayu di kedai dan pasaraya mereka....tak kan nak makan keropok likor cecah budu siang malam....????

Dan sayoran...macam mana bak kenal sayor Melayu dgn sayoran Cina....?

Saya rasa, lebih baiklah kempen bangunkan semangat bani Melayu supaya jangan jadi bangsa yg hidup bergantung pada tongkat dan menadah tangan ke langit. Allah pun tak berjanji yg bulat datang bergolek dan yg pipih datang melayang. Semuanya kena usaha dgn kudrat sendiri.

Lihat je bangsa Rohingya dan Bangla yg datang berenang dan merentas hutan ke negara kita. Sanggup bergadsi nyawa untuk datang ke sini, mencari rezeki. Kenapa Melayu masih papa kedana tapi mereks dapat membina perniagaan sendiri di BUMI MALAYSIA....?

Jadi, bukankah lebih baik wujudkan kempen SURVIVAL untuk jadikan bani Melayu berdikari macam Bangla dan Rohingya yg datang meremoat ke negara kita...? .

Anonymous said...

Kita biasa masuk supermarket kafir dan kita dapati sangat sedikit atau tiada langsung produk buatan umat Islam dalam supermarket kafir. Sebagai contoh minyak masak.

Mengapa orang kafir jarang masuk kedai umat Islam atau jarang membeli di kedai umat Islam jika kononnya puak kafir tidak rasis?

cikminah suka sembang lebat babi pun boleh terbang tetapi habuk pun tarak. Yang penting cikminah dapat dedak roket setiap bulan.

Nak tipu orang pun agak-agaklah.

Anonymous said...

Produk Umat Islam First

cikminah said...

Kamu cakap berdegar-degar. Tahi tersangkut atas gelegar.

Hahaha....kamu pun berbelanja di supermarket bukan Islam dan makan di White Coffee, Chicken Rice atau Secret Recepi. Tak caya, gi jalan-jalan. Lapangkan otak kamu yg penuh hasad dengki.

Yg kaya, tetap pendatang asing juga. Tak kira Cina, Indis, Rohingya, Bangla atau Mat Afrika. Semua datang ke Malaysia, boleh jadi kaya raya. Melayu macam kamu je tetap papa kedana. Siang malam mengadap hanpon, berborak pasal Islam dan boikot Cina. Macam anjing menyalak bukit, bukit tak runtuh-runtuh. Kihkihkih.

Anonymous said...

Tentera kacang merah 10.26 am ternakan parti rasis DAPig cuba menyamar sebagai orang Melayu untuk menghina kaum Melayu tetapi kita semua sudah tahu kamu adalah hanjing rasis ternakan DAPig.

Kamu tulis komen seperti pesakit mental tak ada otak. Mengapa kamu tidak jawab semua soalan dalam komen 0:02 AM ? Kamu takut kerana salah! Nak tipu orang pun agak-agaklah.

Sembang lebat babi pun boleh terbang seperti orang mabuk todi! Porrah!

Kamulah anjing rasis yang tersepit, bila orang tolong kamu, kamu gigit pula kaki orang yang tolong kamu.

Anonymous said...

Benar Anon 7:01 am.

Anonymous said...

Kita utamakan semua produk buatan umat Islam untuk memperkasakan ekonomi Islam kerana produk umat Islam sukar memasuki pasaran kafir.

Anonymous said...

cikminah berlagak sombong tulis komen rasis menghina kaum Melayu.

Nampaknya cikminah benci kaum Melayu yg merupakan penduduk asal negara ini maka cikminah boleh berpindah ke negara asing seperti China Komunis dll supaya negara ini selamat dari puak ultra rasis seperti cikminah.

Jika cikminah bernasib baik, cikminah boleh berkerja sebagai porter atau penjaga pintu hotel di Beijing.

Jika kaum Melayu bersatu boikot kedai-kedai kafir, maka banyaklah kedai kafir akan muflis. Belajarlah berterima kasih kepada kaum Melayu.

Anonymous said...

Mengutamakan produk2 Muslim tidak akan memberikan efek kepada ekonomi negara secara makro. Yes, secara mikro, ia akan memberi efek positif dan negatif kepada sesuatu syarikat. Jika ia berjaya, ia akan menyebabkan syarikat2 Muslim akan lebih untung dan berdaya maju. Sebaliknya, syarikat2 non Muslim akan menghadapi, secara relatifnya, kerugian. Tapi kepada negara, ekonomi akan bergerak seperti biasa dan cukai akan tetap dibayar, kerana masyarakat akan terus berbelanja. So, net efek still the same. Saya menyeru agar diteruskan kempen ini. Semoga ianya akan lebih memberi kemampuan kepada syarikat2 Muslim akan lebih profitable dan berdaya maju..

Dr Aznan Hasan
Johannesburg.
South Africa.

CnP

cikminah said...

Buang masalah layan kamu semua. Tin kosong je.

Sampai matilah kamu tadah tangan ke langit. Duit tak gugur-gugur.

Rohingya datang sehelai, sepinggang kutip sampah sarap kamu. Akhirnya sampah sarap tu jadi satu perniagaan, boleh gajikan kamu jadi kuli, pungut sampah untuk mereka. Kesian Melayu. Tak habis, habis menyalak.

Kungkungkungkung....!!
KAHKHKAHKAH.....sayonara. tata....bye, bye.


Anonymous said...

cikminah adalah anjing rasis ternakan parti ultra rasis DAPig yang sedang menyalak kungkungkungkung pada bukit Melayu mengharapkan bukit Melayu runtuh dengan salakan cikminah anjing rasis dan tentera kacang merah.

Malang bagi cikminah anjing rasis dan tentera kacang merah DAPig, bukit Melayu akan tidak runtuh kerana salakan anjing DAPig. Sebaliknya cikminah pula yang tergolek anjing mulut berlendir dan berbuih kerana penyakit anjing gila datang lagi.

Anjing gila ternakan DAPig seperti cikminah can go to hell. Rest in hell! Adios!

Anonymous said...

Setuju dengan pendapat Dr Aznan Hasan.

Anonymous said...

Jika puak kafir boikot barang dan perkhidmatan Melayu, puak kafir mendakwa kononnya puak kafir tidak rasis.

Jika umat Islam utamakan produk dan perkhidmatan umat Islam, puak kafir mendakwa kononnya umat Islam rasis.

Fakta:

Di negara perdagangan bebas seperti Msia, umat Islam bebas membeli barang buatan umat Islam atau menggunakan perkhidmatan umat Islam.

Thar said...

Kalau dah kafir .... Apa nak hairankan?

Anonymous said...

*TIBA-TIBA...*

Tersentak Mak Limah bila dia ke kedai untuk membeli bekas plastik untuk menjual nasi lemaknya. Penjual plastik itu enggan menjual bekas itu kpd Mak Limah sambil berkata, "Lu mau boikot kami, skrg saya tarak jual sama lu".

Penjual makanan melayu di pasar mlm pun terjejas kerana terputus bekalan plastik dan rubber band . Penjual sayur dan ikan pun mghdpi masalah kerana semua alat timbang adalah made in china dan dijual peniaga cina. Kini mereka tidak boleh beli alat timbang baru.

Pak Maidin pula mengeluh kerana kilang mee halal milkinya tidak dpt meneruskan pengeluaran kerana pembekal tepungnya pun enggan membekal tepung kpdnya di atas alasan yg sama.

Tiba-tiba kedai mini-market Melayu kehabisan minyak masak. Pembekal minyak mngatakan bekalan botol plastik mereka terputus. Pembekal botol mereka bukan Melayu dan kini enggan memberi bekalan.

Ada kilang minyak masak milik Melayu terpaksa menghentikan pengeluaran kerana mesin memproses minyak semuanya dibekal bangsa lain. Kini mereka tidak lagi mahu menyelengara mesin yg rosak.

Pengeluar ubat gigi melayu pun terjejas pengeluaran. Tiub yg mereka gunakan untuk mengisi ubat gigi mereka dibekalkan syarikat bukan melayu. Kini pembekal2 tiub memboikot perniagaan2 melayu.

Pasaraya2 dan hypermarket milik bukan melayu turut memboikot barangan keluaran melayu. Ramai peniaga melayu mengalami penguncupan jualan antara 40-60 peratus. Hanya pnjual kismis yg dijampi dan air botol yg dijampi masih laris kerana kedua2nya dijual ustaz2 ketika ceramah mereka.

Program2 food bank yg sblm ini memberi lebihan makanan dari pasaraya dan hypermrkt kpd keluarga2 miskin, yg ramainya melayu, terpaksa dihentikan. Ini kerana pemilik2 pasaraya dan hypermarket tidak lagi mahu memberi makanan kpd golongan yg berkempen memboikot mereka.

Kontraktor pembinaan melayu juga terjejas. Pengeluar simen pun memboikot kontraktor melayu. Mana ada syarikat pengeluar simen milik melayu? Nak beli paku pun susah. Mana ada syarikat melayu yg mengeluarkan paku?

Operator bas sekolah melayu mula mnghadapi masalah. Mereka tidak dpt menampal tayar yg pancit kerana kebanyakan kedai tayar bukan milik melayu. Ramai anak melayu tidak ke sekolah. Semakin anak melayu yg mghabiskan masa merempit.

Akhbar harakah pula terpaksa mnghentikan penerbitan. Syarikat percetakan milik cina yg mencetak harakah enggan mncetak harakah. Syarikat percetakan melayu pula tidak mahu mencetak harakah kerana reputasi harakah tidak membayar hutang kpd syarikat2 percetakan melayu yg ia guna sblm ini.

Selepas 6 bulan ahli jemaah di surau dan mesjid mula gelisah. Mereka tidak dpt menggantikan selipar dan terompah di tandas dan tempat berwudhuk. Ini kerana pengeluar selipar dan terompah enggan menjual kpd org melayu. Pengguna tandas di surau dan mesjid terpaksa berkaki ayam. Ada yg mula was-was kesucian surau dan mesjid.

Lebai2 mula mengatur program salat hajat perdana untuk memulihkan keadaan. Pengumuman mengenai program diumumkan melalui WA dan FB. Kedua-dua perisian yg dicipta syarikat yg pemiliknya yahudi.

Ramailah yg pergi ke program salat hajat perdana. Ramai juga yg pergi berpakaian jubah yg made in china. Microphone yg digunakan pula made in taiwan. Tok imam mengamuk bila mengetahui hal ini. Sambil menhembuskan asap rokoknya (tiada sijil halal jakim) tok imam mngeluarkan fatwa salat hajat tidak sah jika menggunakan microphone buatan cina dan ahli jemaah memakai jubah buat cina. Maka program salat hajat perdana terpaksa dibatalkan kerana disabotaj cina.

Tok imam kemudian memaklumkan isterinya melalui telefon vivo buatan cina bhwa dia akan pulang ke rumah awal. Lalui dia pun pulang ke rumah mnggunakan kereta protonnya yg dikini dimiliki syarikat cina.

_Kisah di atas adalah rekaan semata-mata sekadar utk renungan org2 yg berfikir._

Anonymous said...

Cik minah sama macam produk cina dan guna nama melayu dan islam.

Anonymous said...

Tak pe. Utamakan produk muslim. Takkan ayam pun nak makan sembelihan non muslim. Liberal memang kelam bab utamakan produk muslim. Liberal ni bab aqidah pun tuntut sama rata, bab makanan lagi tiada beza. Aqidah liberal ni seroi macam pasir. Sesuai dengar jer, tak payah percaya. LGBT pun tidak busuk buat mereka, jadi jangan hairan filosofi mereka sebaris dengan non muslim.

Anonymous said...

Percaya kat cina buat apa. Jawi mereka tolak, tapi jawi pada produk mereka tidak tolak. Tambah lagi bahan babi guna dalam produk mereka dan berbohong tentang halal. Jadi tak perlu terlibat dengan barang syubhah,biar liberal jer membantu cina dan india sepenuh hati. Mereka yg liberal ni yang kuat promosi barangan syubhah, dan bertujuan supaya Islam lain jadi macam mereka, iaitu sama sama liberal.

Anonymous said...

Dalam setandan pisang, ada juga buah busuk. Masak kuning nya sama, tapi bila busuk kuning di luar, ulat di dalam. Islam liberal macam tu. mereka ni yang berperanan membusukkan yang lain. Jadi jangan hairan jika mereka mempertahankan barangan non muslim. Jangan hairan jika mereka sangat menentang kempen beli produk muslim. Mereka akan sokong Guan Eng dan Kit Siang yang jadi mentor mereka tanpa berbelah bagi.

Anonymous said...

Bila dibuat kempen beli produk muslim, baru terserlah bahawa banyak barangan keluaran muslim rupanya. Selama ni kita pandang remeh produk muslim. Terima kasih kerana kempen ini membuka ruang muslim yang lebih luas. Bahgia dunia, bahgia akhirat.

Anonymous said...

Cerita rekaan yang tak masuk akal manusia normal ditulis berdasarkan khayalan pil kuda macai 3:10 pm yang bergantung hidup pada puak kafir seolah-olah kaum Melayu tidak boleh hidup tanpa orang kafir.

Kaum Melayu telah wujud lebih 60,000 tahun dahulu di Tanah Melayu di waktu semua benda dalam cerita rekaan di atas tidak wujud di Tanah membuktikan kaum Melayu boleh hidup tanpa kedai kafir dan produk kafir.

Ini membuktikan macai dedak roket 3.10 pm adalah pembohong yang menjijikkan.

Jika semua manusia bergantung kepada kaum china sahaja untuk hidup, maka sudah lama orang Eropah, orang Amerika, orang Arab, orang Yahudi, orang Melayu dll telah pupus dari muka bumi ini kerana kaum china tidak wujud di negara pada masa dahulu.

Ini membuktikan macai dedak roket ini adalah pembohong yang tolol.

Jika kaum Melayu menanam sayur, membela ayam dan ikan, menjahit pakaian sendiri, membuat benang sendiri, menyediakan atau mengimport sendiri bahan asas seperti kain, makanan, bahan binaan, ubat, pakaian, jentera dll dan berhenti membeli produk china dll, apa akan berlaku kepada perniagaan kaum China?
Peniaga kaum china boleh muflis dalam jangka masa pendek jika ini berlaku!
Adakah macai dan pemimpin rasis DAPig mahu ini berlaku?

Anonymous said...

Selama ini ramai orang melayu yang terpengaruh dengan statement Guan Eng dan Kit Siang mengatakan orang melayu ni rasis. Malah sampai sekarang pun terdapat sebilangan kecil orang melayu yang terpengaruh dengan statement sedemikian. Mereka ini terutama dari kalangan penyokong tegar pan, pkr dan bersatu. Kemenangan ph dlm prk14 dulu pun disebabkan slogan melayu itu rasis. Ramai yg memilih dap sebagai pilihan utama, terutamanya anak anak muda, hanya semata mata tidak mahu dicop sebagai rasis. Kini terbongkar licik bagai belut dan berlendir strategi dap. Statement Guan Eng dan bapanya masih lagi berkisar sekitar rasis.

Malah semakin lebar, bahkan cuba bawa cina yg menganggotai komunis seperti Kit Siang sebagai pejuang. Jika enggan maka dianggap rasis. Licik mereka, sampai mat sabu pun perjuangkan komunis sebagai pejuang juga.

Jelasnya apa saja perjuangan pas dan umno dianggap rasis. Menolak jawi tidak rasis. Menolak raja raja tidak rasis. Inilah hatibudi Guan Eng dan bapanya. Tidak pernah bersedia untuk tidak menghina orang melayu dan islam.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails