Wednesday, September 04, 2019

'Beli Produk Muslim Dulu’ -Mumtaz Md Nawi


KUALA LUMPUR: Lajnah Pengguna dan Pekerja Dewan Muslimat PAS Malaysia (LPP DMPM) menyambut baik saranan positif parti itu terhadap kempen ‘Beli Produk Muslim Dulu’.
“Kempen sebegini tidaklah asing bagi muslim kerana sudah terdapat petunjuk-petunjuk sirah yang dijadikan teladan,” kata Timbalan Pengerusi LPP DMPM, Mumtaz Md Nawi dalam satu kenyataan.
Beliau mengambil contoh Sayyidina Uthman r.a. yang membeli telaga di Madinah yang pada mulanya milik seorang Yahudi yang telah memeras harga yang tinggi kepada pengguna.
Katanya, dengan berstrategi, Sayyidina Uthman r.a. membeli separuh daripada telaga tersebut.
“Pada akhirnya, hasil daripada sokongan komuniti muslim ketika itu, beliau dapat membeli telaga tersebut sepenuhnya dan digunakan oleh kaum muslimin dengan kadar yang sangat berpatutan,” ujarnya yang juga Exco Kerajaan Kelantan.
Justeru, katanya LPP DMPM melihat kempen itu adalah salah satu usaha efektif dan semasa malah merupakan satu jihad ekonomi bagi membangunkan ekonomi ke arah Malaysia yang lebih sejahtera.
Tambahnya, ahli-ahli dan penyokong PAS sebahagian besarnya adalah penggiat ekonomi yang terlibat dalam perniagaan produk dan khidmat.
“Kini tibalah masanya kita memanfaatkan muamalah ekonomi ini secara sistematik dan menyeluruh,” katanya.
Beliau menambah, setiap kawasan mempunyai lajnah ekonomi sendiri yang berupaya merancakkan sumber kewangan dan keperluan asasi dari sudut pembuatan dan pembekalan produk halal dan baik dalam masyarakat.
“Semoga kempen ini bakal disokong oleh semua Dewan Muslimat di seluruh negara dalam mengembangkan lagi perusahaan-perusahaan mikro sekali gus memberikan impak yang positif terhadap rantaian ekonomi makro dalam menjana pertumbuhan negara yang lebih mapan dan terus kekal berdaya tahan,” katanya. – HARAKAHDAILY 3/9/2019

Komen Weblog Ibnu Hasyim: Dipolemikkan. Cina juga boleh hasilkan makanan dan minuman yang dikeluarkan dari sijil halal Jakim? Jadi apabila produk Cina sudah ada sijil halal Jakim tak perlu risau?

Jawabnya, Ini 12 perkara..

1. Masih ada melayu yang membeli barangan cina walaupun kita ada pilihan barangan yang dikeluarkan oleh melayu Islam lain. Kita tidak nafikan dan menghalang bahawa sijil Halal juga boleh dikeluarkan kepada mana-mana kaum di Malaysia.

2. Ramai melayu Islam di Malaysia ini dengan penuh yakin menjawab: 
"buat apa nak pilih-pilih barang melayu ke barang cina ke, kan semua barang ni kalau dah ada cop dari sijil halal Jakim kira cukup lah tu, kira dijamin selamat la isi kandungan makanan tu sebab dah ada cop sijil halal Jakim, apa la mentaliti korang ni. sedih aku tengok."
Itu lah kata-kata biasa yang dilemparkan oleh seorang melayu Islam yang tidak mahu menyokong barangan melayu dan memartabatkan barangan cina.

3.Adakah mereka ini pernah berfikir bahawa walaupun barangan makanan itu telah dapat disahkan selamat untuk dimakan kerana mendapat cop sijil halal Jakim, tetapi... adakah pernah mereka terfikir bahawa produk yang dihasilkan itu betul-betul bersih dari segi cara pembuatan dan pekerjanya ?

4. Jakim secara keseluruhan hanya akan memantau isi kandungan makanan dan tempat kebersihan kilang tersebut. tetapi adakah Jakim juga turut memantau pekerja-pekerja mereka yang tidak menjaga aspek kebersihan diri sewaktu bekerja ?

5. Secara kesimpulannya barangan melayu tetap dijamin bersih dan selamat walaupun tidak memiliki cop halal Jakim.

6. Janganlah asyik menggunakan hujjah bahawa apa sahaja barang cina jika ada cop sijil halal Jakim bermakna ianya bersih dan selamat. Hujjah seperti ini langsung tidak menitik beratkan kebersihan secara menyeluruh. orang-orang seperti ini hanya berfikir dalam kelompok kotak fikiran mereka sahaja dan tidak berfikir diluar kotak.

7. Antara nilai harga barang yang murah dan nilai kebersihan yang Nabi Muhammad tuntut kepada umatnya... yang mana lagi penting? Harga atau tuntutan Nabi Muhammad?

8. Kelebihan membeli barangan melayu itu sendiri dapat membantu usahawan kecil ini memgembangkan perniagaannya dan memberi peluang lebih banyak lagi jutawan melayu dilahirkan di Malaysia. Pemilik barangan melayu pula yang sudah pasti mengeluarkan zakat sekaligus duit kita itu dapat ke saluran yang baik seperti menolong orang yang susah hasil dari agihan zakat yang dikeluarkan oleh pemilik perniagaan Melayu.

9. Disudut jangka masa panjang, hasil untung perniagaan orang cina banyak dilaburkan untuk membantu bangsa cinanya sendiri, membantu mempebesarkan sekolah jenis cina, membina lebih banyak tokong cina, dan melabur untungnya kearah perjudian, riba, forex, membuka kedai arak, menternak babi dan banyak lagi yang tidak menjadi kesalahan bagi mereka. 
Adakah anda mahu membantu membina tokong, judi, arak dan babi? 
"Kita tak confirm yang dia pasti akan laburkan kearah macam tu. kan?" Jawab.
"Ya kita tidak pasti dia akan laburkan kearah itu, tapi kita pasti mereka tidak ada halangan untuk melabur kearah itu dan kemungkinan itu sangat besar oleh kerana mereka bukan memahami asas Halal dan Haram yang ditetapkan oleh Syarak.

10. Tahukah anda duit anda guna untuk membeli barangan melayu itu akhirnya dapat disalurkan kepada yatim piatu, orang cacat, orang miskin, orang tua yang tinggal dirumah kebajikan, mangsa kanser dan membantu memperluaskan dakwah Islam. 
Apabila anda membeli barangan dari pemilik melayu. Duit anda itu akan digunakan oleh pemilik melayu untuk mengeluarkan zakat. Dan apabila duit zakat itu telah dikumpul ia akan disebar seluas-luasnya kepada semua orang yang memerlukan di Malaysia ini.

11. Satu ringgit anda dapat membantu banyak pihak yang anda tidak sangka seterusnya mendapat saham akhirat yang berkali-kali ganda dari nilai satu ringgit. Firman Allah dalam Surah Ar-Rad, ayat 11 yang bermaksud, "Sesungguhnya Allah tidak akan mengubah nasib suatu kaum kecuali kaum itu sendiri yang mengubah apa apa yang pada diri mereka".
Jangan kita terperangkap dengan ketakutan untuk menyebut dan membela bangsa melayu. Kerana membela bangsa kita yang susah mahupun yang tertindas bukan lah satu bentuk perkauman.

12. Orang-orang yang menggunakan hujjah bahawa "asal barangan murah dan ada cop sijil halal Jakim, maknanya sudah selamat dan boleh beli" mempunyai daya fikiran yang kurang cerdik pada tahap tekanan mentalnya yang sangat tinggi. 
Kegagalan menuntut ilmu atau malas berfikir secara teliti akan membuatkan tahap IQ melonjak menjadi bangang tanpa batasan sekaligus membuatkan fungsi otak berfikir dengan tidak menggunakan logik, rasional mahupun fakta.

Sekian.

Lihat..
E-Buku IH-3: Mencari Melayu/Islam Sri Lanka
Bab I: Sebelum pergi..
Bab II: Catatan Perjalanan..
Berjumpa di catatan perjalanan seterusnya..

7 comments:

ikan said...

no 3 tu fitnah jakim sebab nak dapat sijil halal mesti melalui prosedur yang ketat. kalau was-was tinggalkan. cuba tanya berapa ramai pengusaha melayu yang minta sijil halal, tanya susah ke senang nak dapat sijil halal. bayar hutang lebih wajib..

Anonymous said...

kepada ikan 9:06 AM dan geng tentera kacang merah ternakan DAPig,

Jakim tidak berada di kedai, restoran dan kilang kafir sepanjang masa untuk memantau premis dan pekerja kafir tersebut maka Jakim pun tidak tahu apa yang berlaku di premis tersebut selepas pemilik kafir mendapat sijil halal kecuali orang awam yang mengadu.

Pekerja kafir tidak tahu hukum halal dan haram. Bagi mereka semuanya ok. Anjing berkeliaran di premis tersebut pun ok. Anjing sebagai pet kencing merata tempat pun ok. Premis kotor pun ok.

Daging dan ayam halal bercampur aduk dengan daging haram seperti daging babi pun ok bagi mereka. Arak pun ok bagi mereka. Ayam tak sembelih cara Islam pun ok bagi mereka.

Kebersihan diri pekerja kafir pun tidak terjamin sebab mereka pun tidak tahu hukum najis dan cara membersihkannya.

Mereka bukan peduli tentang kebersihan makanan dan minuman di dapur yang tidak dapat dilihat oleh orang ramai. Behind the scene kotor! Mereka tidak peduli dosa pahala sebab mereka kafir.

Ikan ternakan DAPig suka menfitnah tuan ibnu hasyim seperti yang kamu dan geng tentera kacang merah fitnah PAS dll sebelum PRU 14 sebab kamu tidak percaya pada ajaran Islam.

Umat Islam tahu hukum halal dan haram dam maksud suci bersih maka umat Islam sepatutnya memberi keutamaan kepada produk dan perkhidmatan umat Islam.

Anonymous said...

Jakim pun buat kesilapan yang serius juga dengan memberikan sijil halal kepada hotel kafir yang tidak membenarkan kakitangan menutup aurat. Sepatut hotel tersebut tidak layak mendapat sijil halal.

Jakim fikir halal haram ini setakat dan minuman sahajakah?

Anonymous said...

Kita bersetuju dengan pendapat tuan ibnuhasyim.

Kita umat Islam perlu bersatu memberi keutamaan kepada perniagaan, produk dan perkhidmatan umat Islam untuk memperkasakan ekonomi Islam dan membebaskan umat Islam dari bergantung kepada puak kafir DAP.

Anonymous said...

Ubah dasar. Setiap yg dibuat oleh non muslim adalah syubhah. Mereka apa tau tentang halal haram. Mereka itu pun haram ke syurga selagi mati dalam kufur. Setiap yang mereka buat, mungkin bersih, tapi zero suci.

Bila masuk perut, maka mengalir sebahagian darah yang tidak suci ke anggota badan.

Anonymous said...

Puak kafir menentang tulisan jawi tetapi pada masa yang sama peniaga kafir menggunakan tulisan jawi dan simbol Melayu dan Islam pada produk kafir untuk mengelirukan dan menipu umat Islam supaya umat Islam percaya produk kafir sebagai produk umat Islam.

Mengapa peniaga kafir tidak mencetak simbol agama kafir pada produk mereka? Adakah mereka meragui simbol agama mereka sendiri?

Anonymous said...

Bantu produk muslim. Kalau bukan muslim, siapa lagi. Cina sudah ada rangkaian niaga sesama sendiri. Sukar untuk bangsa lain masuk dalam rangkaian tersebut. Kalau cina buat buat rumah, pintu dari peniaga cina, plumbing dari peniaga cina, elektrik dari peniaga cina, barang hardware dari peniaga cina. Pendek kata semua dari peniaga cina.

Jadi mereka tak perlu menuding jari ke arah muslim. Konon muslim itu rasis. Sedangkan mereka lebih awal rasisnya. Jadi orang muslim perlu sokong produk kempen beli produk muslim.

Guan Eng jangan hina orang melayu dengan lebel rasis.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails