Sunday, September 01, 2019

Perjalanan Menjadi Muslim, Penyanyi Ummu Syaikhah Stacy Anam.


HALAMAN HIBURAN

MEMILIH memeluk Islam empat tahun lalu adalah penghijrahan terbesar penyanyi terkenal Ummu Syaikhah Stacy Anam.
Malah, Stacy menyifatkan ia hidayah daripada Allah sekali gus menjadikan dirinya lebih baik dalam setiap aspek kehidupan.
Mengakui perjalanan menjadi Muslim sejati bukan mudah, Stacy berkata setiap hari adalah proses pembelajaran untuknya mencari keredaan Allah SWT.
Hari-hari yang dilalui sepanjang tempoh itu juga dianggap lembaran baharu buat dirinya. Ibarat seperti kain putih bersih yang perlu dicorakkan dengan rona keindahan dan kebaikan.

“Alhamdulillah, saya bersyukur menjadi pilihan Allah bagi menerima hidayah. Meski di awal penghijrahan banyak dugaan tetapi saya nekad untuk kuatkan hati.
“Setiap hari adalah sesuatu yang baharu buat saya. Ada saja pelajaran yang diterima sekali gus menjadikan saya lebih bersemangat. Malah, dorongan dan kata-kata orang sekeliling juga banyak membantu.
“Meski ia satu penghijrahan, tidak bermakna saya perlu berubah secara drastik. Saya belajar secara perlahan-lahan dan sedikit demi sedikit saya serap dalam diri,” katanya.
Stacy turut menzahirkan rasa syukur kerana dianugerahkan suami yang banyak membantu penghijrahannya.
Penyanyi Akim Ahmad banyak memberi tunjuk ajar dan menjelaskan sesuatu perkara. Selebihnya, Stacy banyak bertanya kepada golongan bijak pandai.
“Keputusan memeluk Islam adalah atas pilihan saya sendiri dan bukan atas paksaan sesiapa. Malah, saya berbincang dengan keluarga mengenai perkara ini. Alhamdulillah, mereka sangat positif.
“Selepas berkahwin, saya bertuah kerana Akim tidak pernah lupa melaksanakan tanggungjawabnya sebagai ketua keluarga. Dia banyak bantu saya sebagai saudara baharu.
“Dia tidak memaksa saya untuk terus ikut dan tidak lelah untuk memastikan saya faham setiap perkara. Daripada situ saya dapat belajar,” katanya.
Skil memasak
Dalam diam, siapa sangka Stacy mahir memasak. Kelebihan itu dikongsi Stacy di saluran YouTube, Stacy Anam.
Berbeza dengan kebanyakan selebriti lain, Stacy memaparkan masakan orang Sabah yang jarang sekali ditemui di Semenanjung Malaysia.
“Saya tidaklah hebat sangat memasak tetapi bolehlah. Setakat masak untuk sekeluarga, tak ada masalah. Juadah kesukaan saya adalah masakan Sabah. Hinggakan Akim pun semakin suka dan selalu buat permintaan.
"Disebabkan itu, saya ingin mencipta kelainan dengan menampilkan masakan Sabah sebagai kandungan dalam saluran YouTube saya.
“Alhamdulillah, sambutan sangat baik. Setiap kali selepas muat naik, saya dapat banyak mesej di Instagram. Ramai yang minta saya berkongsi lagi menu lain yang ada di Sabah,” katanya. 
Al-hamdulillah! (IH)

Sebelum ini..





3 comments:

Anonymous said...

Islaam keraNa nak kawin...hidayah kawin laa...

Myshah said...

Ada banyak cara Allah memberi hidayah kepada seseorang.Tahniah stacy.

Anonymous said...

Allah Maha Bijaksana. Manusia memeluk Islam kerana mendapat hidayah dari Allah melalui pelbagai cara.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails